Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej w sprawie oddziałów i szkół sportowych § 15 brzmi „Uczniom oddziałów sportowych, szkół sportowych, oddziałów mistrzostwa sportowego i szkół mistrzostwa sportowego uczącym się poza miejscem stałego zamieszkania zapewnia się w okresie pobierania nauki zakwaterowanie w internacie lub bursie oraz całodzienne wyżywienie w pełni pokrywające ubytki energetyczne powstałe podczas zajęć sportowych, a uczniom uczącym się w miejscu zamieszkania – jeden pełnowartościowy posiłek dziennie”. Jakie znaczenie we wspomnianym paragrafie ma zdanie „zapewnia się w okresie pobierania nauki uczniom uczącym się w miejscu zamieszkania – jeden pełnowartościowy posiłek dziennie” Czy „zapewnia się” oznacza, że szkoła finansuje koszt, czy „zapewnia się” oznacza, że szkoła daje możliwość skorzystania w szkole z posiłku?
Na podstawie § 15 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 marca 2017 r. w sprawie oddziałów i szkół sportowych oraz oddziałów i szkół mistrzostwa sportowego uczniom oddziałów sportowych, szkół sportowych, oddziałów mistrzostwa sportowego i szkół mistrzostwa sportowego uczącym się w miejscu zamieszkania zapewnia się jeden pełnowartościowy posiłek dziennie.
Powołany przepis nie reguluje zasad ponoszenia kosztów takich posiłków. W związku z tym mają zastosowanie ogólne przepisy regulujące odpłatność za posiłki w szkole, zgodnie z którymi korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej jest odpłatne, zaś wysokość opłat ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę z tym zastrzeżeniem, że do opłat wnoszonych za korzystanie przez uczniów z posiłku nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówki – art. 106 ust. 2-4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r., poz. 1082).
W związku z tym szkoła z oddziałami sportowymi i mistrzostwa sportowego ma obowiązek zapewnienia uczniom możliwości spożycia jednego pełnowartościowego posiłku dziennie. Opłaty za posiłki co do zasady wnoszą rodzice lub pełnoletni uczniowie, natomiast nie wlicza się do nich wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówki. Organ prowadzący może na zasadzie dobrowolności zapewnić finansowanie posiłków w większej części lub w całości, a środki finansowe na ten cel powinny w takim przypadku zostać przewidziane w planie finansowym szkoły.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jakie zmiany należy wprowadzić w programie wychowawczo-profilaktycznym szkoły w związku z nowym rozporządzeniem MEN z 2.01.2018 r?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jaką rolę i jakie funkcje pełni świetlica szkolna po zmianach w podstawie programowej?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Właściciel przedszkola niepublicznego wybudował nowy budynek z przeznaczeniem na działalność przedszkola. Jakie koszty należy wliczyć w amortyzację? Czy do tych kosztów można wliczyć ogrodzenie, wyposażenie budynku (meble, stoliki) i placu zabaw?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Dziekuję za odpowiedź, ale nie do końca się z nią zgadzam. Zadałam nastepujące pytania: czy mogę zatrudnić na stanowisko logopedy w szkole osobę, która ukończyła studia wyższe magisterskie na kierunku "pedagogika w zakresie ogólnopedagogicznym" (2000 r., ilość godzin praktyki - 90)?
Ukończyła także Podyplomowe Studia w zakresie logopedii w 2008 r. ilość godzin praktyki 136 oraz Podyplomowe Studia w zakresie neurologii w 2011r. ilość godzin zajęć praktycznych 161.
Czy ta osoba może być pedagogiem szkolnym?
Rozporządzenie mówi:
Rozporządzenie MEN z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. Nr 50, poz. 400 oraz z 2012 r. poz. 174)
§ 1. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
3) przygotowaniu pedagogicznym - należy przez to rozumieć nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki szczegółowej, nauczanych w wymiarze nie mniejszym niż 270 godzin w powiązaniu z kierunkiem (specjalnością) kształcenia oraz pozytywnie ocenioną praktyką pedagogiczną - w wymiarze nie mniejszym niż 150 godzin; w przypadku nauczycieli praktycznej nauki zawodu niezbędny wymiar zajęć z zakresu przygotowania pedagogicznego wynosi nie mniej niż 150 godzin; o posiadaniu przygotowania pedagogicznego świadczy dyplom ukończenia studiów lub inny dokument wydany przez uczelnię, dyplom ukończenia zakładu kształcenia nauczycieli lub świadectwo ukończenia kursu kwalifikacyjnego;
Chodzi o te 150 godzin praktyki??
Pozdrawiam i czekam na odpowiedź:)
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jakie kroki powinien podjąć dyrektor w sytuacji zgłoszenia na piśmie, przez rodzica, faktu naruszenia godności osobistej ucznia, której dopuścił się nauczyciel w obecności innych uczniów ?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe