Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W ustawie o systemie oświaty nie jest jasno zapisane komu przysługuje egzamin na poprawę wyższe niż przewidywana roczna. Moim zdaniem i naszego WSO (zrobiliśmy kilka zastrzeżeń (np. wymagana frekwencja 80% itd) mamy takie prawo. Kuratorium Warszawskie zarzuciło mi, że to przysługuje wszystkim. Dzwoniłem do kuratorium Łódzkiego i Katowickiego i oba odpowiedziały mi, że mam prawo zrobić taki zapis. Kto ma rację?
Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne, a śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania – wychowawca oddziału po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danego oddziału oraz ocenianego ucznia.Oceny ustalone zgodnie z opisem wyżej - są ostateczne (z zastrzeżeniem art. 44m i art. 44n).Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania zostały ustalone niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tych ocen. Zastrzeżenia zgłasza się od dnia ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, nie później jednak niż w terminie 2 dni roboczych od dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Zapisy ustawowe są jednoznaczne:Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania zostały ustalone niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tych ocen. Jeśli TRYB ustalania oceny nie został zachowany, rodzice/uczeń mogą złożyć zastrzeżenie. W przypadku stwierdzenia, że roczna, a w szkole policealnej – semestralna, ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania zostały ustalone niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tych ocen, dyrektor szkoły powołuje komisję, która: 1) w przypadku rocznej, a w szkole policealnej – semestralnej, oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych – przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia oraz ustala roczną, a w szkole policealnej – semestralną, ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych; 2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania. Ustalona przez komisję ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem negatywnej rocznej, a w szkole policealnej – semestralnej, oceny klasyfikacyjnej, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 44zb, z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje: 1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych, a w szkole policealnej – semestralnych, ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych; 2) ustalanie kryteriów oceniania zachowania; 3) ustalanie ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych a także śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania; 4) ustalanie warunków i trybu otrzymania wyższych niż przewidywane rocznych, a w szkole policealnej – semestralnych, ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców, a w szkole policealnej – uczniów, o: 1) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych, a w szkole policealnej – semestralnych, ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania; 2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów; 3) warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej, a w szkole policealnej – semestralnej, oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych.Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego określa statut szkoły. Oznacza to, że szkoła ma prawo ustalić w statucie warunki, o których mowa w pytaniu.
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.), w szczególności art. 44b, 44g.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy pełny etat w przedszkolu stanowić będzie w przypadku pensum 22-godzinnego (grupa dzieci 6-letnich),jeśli nauczyciel będzie miał 21 godzin pracy z grupą i 1 godzinę zajęć korekcyjno- kompensacyjnych z dziećmi 6-letnimi. Nauczycielka obawia się, że nie będzie miała wypracowanego etatu w przypadku np. nieobecności dzieci lub w czasie, kiedy zajęcia nie mogą być prowadzone z powodu świąt lub przerwy w pracy przedszkola.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak powinno prawidłowo być napisane zarządzenie dopuszczające do użytku programów wychowania przedszkolnego( prawidłowa podstawa prawna)
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy na RP powinien być odczytany protokół, czy tylko uchwały z poprzedniej RP?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Od dnia 18 maja 2020 r. ponownie mają być prowadzone zajęcia rewalidacyjne w formie stacjonarnej. Czy w związku z tym w przedszkolu niepublicznym nie można już prowadzić zajęć terapeutycznych w formie zdalnej? Czy możliwe jest prowadzenie tych zajęć w formie stacjonarnej lub zdalnej w zależności od decyzji rodzica?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy gmina może nie udzielić w ogóle dotacji na oddział przedszkolny przy szkole podstawowej prowadzonej przez stowarzyszenie, jeśli liczba dzieci została zgłoszona do 30 IX roku poprzedzającego rok budżetowy? We wpisie do ewidencji istniejemy jako szkoła podstawowa. Przed przejęciem szkoły przez stowarzyszenie w szkole podstawowej był oddział przedszkolny.W SIO wykazujemy istnienie oddziału przedszkolnego ale nie dostajemy na niego ani złotówki.Tłumaczeniem jest brak zapisu o oddziałach przedszkolnych w ustawie o systemie oświaty. Drugie pytanie: czy szkoła podstawowa (kadra) może prowadzić zajęcia z wczesnego wspomagania rozwoju dla dziecka uczęszczającego do oddziału przedszkolnego? Zajęcia były i są prowadzone, gmina otrzymała pieniądze ale nie chce nam ich przekazać.Trzecie pytanie: które kontrolne arkusze ministerialne przewidywane w roku 2011-12 dotyczą szkół/ przedszkoli/ zespołów wychowania przedszkolnego niepublicznych na prawach publicznych prowadzonych przez stowarzyszenie, a które nie dotyczą?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe