Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Witam! Jestem dyrektorką w niepublicznym przedszkolu. Mamy chłopca z zespołem Aspergera potwierdzonym przez poradnię PP Jakie są procedury w celu powołania zespołu wspomagającego rozwój dziecka i jakie dokumenty są wymagane ww kwestii.
Zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w niepublicznym przedszkolu tworzony na podstawie art. 71b ust. 2a , 2b ustawy o systemie oświaty, jest powoływany przez dyrektora w drodze zarządzenia, ale w porozumieniu z organem prowadzącym. Warunkiem tworzenia zespołu jest spełnienie wymagań z rozporządzenia MEN z 3.02.2009 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, w tym szczególnie zawartych w zaleceniu opinii wydanej przez poradnię: warunki dotyczące wyposażenia przedszkola, wykwalifikowanej kadry specjalistów. Do zespołu dyrektor może powołać również specjalistów na podstawie § 3 ust. 2 rozporządzenia MEN z dn. 03.02.2009 r. posiadających przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym:
1) pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka, w szczególności: oligofrenopedagog, tyflopedagog lub surdopedagog,
2) psycholog,
3) logopeda,
4) inni specjaliści — w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny. Kwalifikacje osób mogących prowadzić wczesne wspomaganie określa także rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych z 12.03.2009 r. (ze zm.).
Na organizację wczesnego wspomagania można otrzymać środki finansowe z budżetu państwa, dlatego przedszkole musi składać do dnia 30 września sprawozdanie statystyczne w SIO, z informacją o liczbie dzieci uczestniczących w zajęciach. Dzieci tych nie dolicza się do liczby wychowanków w przedszkolu. Szczegóły organizowania wczesnego wspomagania są zawarte w rozporządzeniu w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci. Wszystkie ustalenia i wprowadzone zasady powinny być ujęte w statucie przedszkola.
Podstawa prawna:
1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.).
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 3 lutego 2009 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci.
3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12.03.2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy punkt przedszkolny musi prowadzić monitorowanie realizacji podstawy programowej? Jeśli tak, to w jakiej formie?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z Rozporządzeniem MEN z 2011 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola i publicznych szkół liczebność dzieci w grupie w przedszkolu integracyjnym powinna wynosić do 20 osób, w tym do 5 dzieci z niepełnosprawnością. Czy w przedszkolu integracyjnym niepublicznym może być tak, że grupa liczy 25 dzieci, w tym na 5 zdrowych może przypadać jedno z orzeczeniem? Czy taki zapis w statucie jest prawidłowy? Czy jeśli do przedszkola nie zgłosiły się dzieci z orzeczeniami, to i tak liczebność grupy powinna być 20 czy może być 25 (zakładając,że odpowiedź na wcześniejsze pytanie brzmi, że dopuszcza się max 20)? Jeżeli w grupie jest 25 dzieci, w tym jedno dziecko z autyzmem i oprócz nauczyciela wychowawcy jest również zatrudniony przez 8 godz. dziennie nauczyciel wspomagający, to jest to stan prawidłowy/dopuszczalny?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Prowadzę niepubliczne przedszkole. Czy mogę mieć więcej dzieci w oddziale, czy poniższy przepis też mnie dotyczy?
„Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dz. U. z 2020 r., poz. 1520) zajęcia w punkcie lub zespole są prowadzone w grupach liczących od 3 do 25 dzieci, przy jednoczesnym jednoznacznym określeniu, że w punkcie przedszkolnym/zespole wychowania przedszkolnego nie może być więcej niż 25 dzieci”.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy w ramowych planach nauczania obowiązkiem dyrektora jest planować zajęcia z wdżwr na pięcioletni cykl kształcenia? Proszę o podstawę prawną.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Witam. Czy nauczyciel musi odrobić godzinę karcianą, jeżeli wypada w dniu rekolekcji i uczniowie wtedy nie mają zajęć lekcyjnych.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe