Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Witam mam pytanie, czy nauczyciel posiadający kwalifikacje do nauczania biologii może nauczać przyrody w kl IV oraz czy dziecko posiadające orzeczenie o ks zwz na sprzężenie 2 niepełnosprawności ( wykluczając autyzm) może zostać zwolnione z nauczania 2 języka obcego?
Nauczyciel, który ukończył studia na kierunku biologia nie posiada kwalifikacji do prowadzenia zajęć z przyrody w szkole podstawowej. Zgodnie z przepisami Rozporządzenia MEN z dnia 01.08.2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, aby inny kierunek studiów (biologia) dawał kwalifikacje do prowadzenia zajęć, jego efekty kształcenia w zakresie iedzy i umiejętności musiałyby obejmować treści nauczanego przedmiotu (przyroda) określone w podstawie programowej (§ 3 i 4). Osoba, która ukończyła studia drugiego stopnia lub magisterskie na kierunku biologia może uczyć przyrody jako przedmiotu uzpełniającego w dotychczasowym trzyletnim liceum ogólnokształcącym i dotyczasowym czteroletnim technikum (§ 3 ust. 4).
Na podstawie § 6 Rozprządzenia MEN z dnia 03.08.2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka obcego nowożytnego do końca danego etapu edukacyjnego na wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, z której wynika potrzeba zwolnienia z nauki tego języka obcego nowożytnego. W przypadku w/w uczniów, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, z którego wynika potrzeba zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego, zwolnienie z nauki tego języka obcego nowożytnego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Przytaczam cytat z Państwa strony int: " Witam i proszę o poradę. Zatrudniam nauczyciela w klasie 0 (przy szkole jest oddział 0) na cały etat 22/22, który uczy jeszcze 3/18 godziny (plastyki i muzyki - zajęcia łączone). Czy te godziny mogę liczyć jako nadliczbowe odpracowane, czy musi być osobna umowa? "Z uwagi na to, że nauczyciele oddziału 0 podlegają przepisom o szkołach nieferyjnych, a nauczyciele szkoły - przepisom o szkołach feryjnych, zasadne jest, aby nauczyciel otrzymał dwie osobne umowy" - to cytat z Państwa strony. Pytanie: skąd (podstawa prawna) podział na "feryjne" i "nieferyjne" - KN mówi o tym w innym kontekście. Poza tym, nauczyciel jest zatrudniony w szkole "nieferyjnej", więc dlaczego stosować wobec niego inne przepisy? W związku z tym, proszę o ponowną odpowiedź, bo zagadnienie jest bardzo ważne i podanie podstawy prawnej.Skąd informacja, że nauczyciele "0" podlegają pod przepisy o "szkołach nieferyjnych" oraz jakie to przepisy?
Oraz Państwa odpowiedź:
Oddział przedszkolny w szkole podstawowej to jedna z form realizacji wychowania przedszkolnego (art. 14 ustawy o systemie oświaty). Tak samo jak przedszkole, oddział przedszkolny realizuje programy wychowania przedszkolnego uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego. Kolejną kwestią łączącą oddział przedszkolny z przedszkolem jest pobieranie opłat za zajęcia dodatkowe i wyżywienie.
RAMOWY STATUT PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ (zał. nr 2 do ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół):
§ 5.6. W szkole mogą być tworzone oddziały przedszkolne realizujące program wychowania przedszkolnego.
I to tyle, jeśli chodzi o przepisy regulujące działalność oddziałów przedszkolnych. Dalej z pomocą przychodzi MEN ze swoimi opiniami:
"Oddział przedszkolny jest podstawową jednostką organizacyjną przedszkola i w świetle art. 61 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), nawet jeżeli jest umieszczony w szkole podstawowej, to nie wchodzi w skład jej struktury organizacyjnej szkoły podstawowej. Oznacza to, że oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych funkcjonują według modelu przedszkolnego. Dzienny czas pracy przedszkola ustala organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola i rady przedszkola oraz z uwzględnieniem potrzeb rodziców/opiekunów prawnych dzieci." (źródło: www.men.gov.pl)
Zarówno w przedszkolu, jak i w oddziale przedszkolnym organizacja wychowania przedszkolnego musi wyglądać tak samo. Praca powinna więc przebiegać w systemie całorocznym, z przerwą urlopową zorganizowaną tak jak w innych przedszkolach. Nauczyciel może pracować w ramach tzw. pensum łączonego - w szkole podstawowej i w oddziale przedszkolnym, jednak w omawianym przypadku, gdy nauczyciel w oddziale przedszkolnym jest zatrudniony w pełnym wymiarze godzin, nie widzę sensu łączenia pensum (co innego, gdy w "0" nie miałby etatu, wówczas godzinami w szkole ten etat można dopełnić). Zatrudniając nauczyciela na dwóch różnych stanowiskach można zawrzeć dwie odrębne umowy i sądzę, że w tym przypadku jest to najlepsze rozwiązanie".
Moje pytanie nie dotyczyło zatrudniania.
1. Skąd podział na feryjne i nieferyjne? KN mówi o tym w innym kontekście.
2. Dlaczego w ramach jednej placówki nauczyciele mieliby być zatrudniani z dwóch różnych przepisów - to dyskryminacja.
3. Proszę o podanie tych przepisów, na które Państwo się powołują.
4. Proszę o podstawę prawną
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy w obliczu obecnych przepisów prawa można w przedszkolu niepublicznym zatrudnić nauczyciela w oparciu o umowę o wolontariat?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy magister pedagogiki społeczno-opiekuńczej posiadający również kwalifikacje z zakresu filologii polskiej z oligofrenopedagogiką może prowadzić zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w ramach których należy stymulować rozwój emocjonalno-społeczny uczniów, uczyć rozpoznawania wyrażania i radzenia sobie z emocjami, współdziałania z rówieśnikami, a także usprawniać percepcję słuchową, wzrokową, usprawniać techniki czytania i pisania oraz rozwijać umiejętności grafomotoryczne?
- Czy nauczyciel , który ma skończone studia podyplomowe na Wydziale Pedagogicznym Resocjalizacja z Profilaktyką Uzależnień może zajmować stanowisko pedagoga ?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Który zakład pracy powinien objąć opieką socjalną pracownika emeryta? Nauczycielka ur. 14.06.1953 r. pracowała od 15.08.1972 r. do 31.08.2000 r. w Szkole Podstawowej w Wilkowyjach a następnie w Liceum Medycznym w Warszawie. Od 01.09.2000 r. do 31.08.2006 r. pracowała w Zespole Szkół w Warszawie. Z tejże szkoły od 01.09.2006 r. przeszła na emeryturę i nadal w niej pracowała w niepełnym wymiarze do 31.08.2008 r. nigdy całkowicie nie zawiesiła emerytury. Od 01.09.2008 r. do 31.08.2011 r. pracowała w innych szkołach w niepełnym wymiarze. Od 01.09.2011 r. do chwili obecnej pracuje w Publicznym Gimnazjum nr 3 w Pruszkowie w niepełnym wymiarze – 10/18. Która szkoła jest uprawniona do objęcia nauczycielki opieka socjalną?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe