Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Witam, proszę o ustosunkowanie się do następujących pytań: 1) W 1 klasie szkoły podstawowej dla 7- latków został wybrany podręcznik w dużej mierze powtarzający materiał przerabiany przez dzieci w przedszkolu - b.b.b. prosty - nie wprowadzający prawie nic nowego, w dodatku właściwie bez ćwiczeń utrwalających. Dla 6-latków w tym samym czasie wybrano podręcznik zdecydowanie trudniejszy, oferujące zadania o różnorakim stopniu trudności, wymagające od dziecka nie powtarzania poznanych treści, ale myślenia. 6-latki w listopadzie robiły to, co 7-latki będą robić w czerwcu. Ponieważ wychowawczyni nie zamierza wprowadzać dodatkowych ćwiczeń, tłumacząc się, że postępuje zgodnie z poradnikiem nauczyciela, rodzice 7 -latków chcą zmienić podręcznik przed 15 czerwca musi ukazać się nowy wykaz. Czy można na wniosek Rady Rodziców lub kilku rodziców dokonać takiej zmiany? 2) Czy szkoła mogła zawrzeć z wydawnictwem umowę grożącą w razie zmiany podręcznika w ciągu 3 lat sporymi karami pieniężnymi? Dodam, że mimo wspomnianej umowy, rodzice sami kupowali podręczniki po normalnej cenie - szkoła ich nie sprowadzała.
USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty:
Art. 22a. 1. Nauczyciel ma prawo wyboru podręcznika spośród podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego.
Jeżeli zatem w szkole dany podręcznik został dopuszczony do użytku, nauczyciel ma pełne prawo z niego korzystać. Kwestia "łatwości" czy "trudności" podręcznika nie jest najważniejsza. Jeżeli podręcznik został dopuszczony przez MEN do użytku, oznacza to, że jest zgodny z podstawą programową dla danego etapu edukacyjnego i można z niego korzystać. Należy zauważyć, że podręcznik nie jest jedynym narzędziem wykorzystywanym w procesie nauczania. Dzisiaj nauczyciel ma ogromne możliwości korzystania z różnorodnych form i metod nauczania. Najważniejsze jest zrealizowanie podstawy programowej. Często jeszcze zdaża się, że nauczyciele realizują nie podstawę, a podręcznik właśnie. Jest to błędne postępowanie, zwłaszcza, że podręczniki są różnie konstruowane - to co w jednym zaplanowane jest na listopad, w innym będzie zaplanowane na luty czy marzec. Nie oznacza to jednak, że nauczyciel tak musi prowadzić zajęcia. Postępowanie nauczycielki, która naucza zgodnie z poradnikiem nauczyciela, bez zwracania uwagi na potrzeby edukacyjne uczniów jest przykładem takiego właśnie błędnego działania - "przerabiania podręcznika".
Zgodnie z ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół:
"Edukacja wczesnoszkolna opisana jest poprzez:
1) zestaw celów kształcenia i wynikających z nich ogólnych zadań szkoły;
2) wykaz wiadomości i umiejętności ucznia kończącego klasę I i ucznia kończącego klasę III szkoły podstawowej.
Powodem wyodrębnienia klasy I szkoły podstawowej jest podkreślenie ciągłości procesu edukacji rozpoczętego w przedszkolu i kontynuowanego w szkole podstawowej. Chodzi też o uwzględnienie możliwości rozwojowych ucznia klasy I, a także o właściwe rozmieszczenie treści nauczania w ramach I etapu edukacyjnego. Edukacja wczesnoszkolna jest procesem rozłożonym na 3 lata nauki szkolnej. Oznacza to, że wiadomości i umiejętności zdobywane przez ucznia w klasie I będą powtarzane, pogłębiane i rozszerzane w klasie II i III.
Zakres wiadomości i umiejętności, jakimi ma dysponować uczeń kończący klasę III szkoły podstawowej, ustalono tak, by nauczyciel mógł je zrealizować z uczniami o przeciętnych możliwościach. Jest to ważne założenie, gdyż wiadomości i umiejętności ukształtowane w klasach I-III szkoły podstawowej stanowią bazę i punkt wyjścia do nauki w klasach IV-VI szkoły podstawowej. W sprzyjających warunkach edukacyjnych można kształcenie zorganizować tak, by uczniowie w ciągu I etapu edukacyjnego nauczyli się znacznie więcej. Z drugiej strony, niektórym uczniom trzeba udzielić pomocy psychologiczno-pedagogicznej, żeby mogli sprostać wymaganiom określonym w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych w zakresie I etapu edukacyjnego."
Zmiana podręcznika po I klasie nie jest rozsądnym działaniem. Nie powinno się zmieniać podręcznika w trakcie etapu edukacyjnego, gdyż jest on z reguły dobrany do programu nauczania danego nauczyciela, a program nauczania wybiera się na etap edukacyjny a nie na rok szkolny. Nie jest to jednak zakazane i w uzasadnionych przypadkach można dokonać zmiany podręcznika w każdym roku po przeprowadzeniu ewaluacji i oceny jego przydatności.
Co do umowy z wydawnictwem - prawo nie zakazuje zawierania umów, dotyczą one jednak z reguły dostawy podręczników i dodatkowych, z tego tytułu, korzyści dla uczniów w postaci pomocy dydaktycznych. Skoro rodzice sami kupowali podręczniki, to nie widzę większego sensu takiej umowy. Proponuję zwrócić się do radcy prawnego o analizę tego dokumentu.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- 1. Czy wypowiedź członka rady pedagogicznej bez jego zgody może być usunięta z protokołu w wyniku głosowania członków rady?
Proszę podać podstawy prawne.
2. Czy członek rady pedagogicznej może nie zgodzić się z treścią protokołu lub brakami w jego zawartości? Jak ma wówczas postąpić? I jaka podstawa prawna umożliwia mu odwołanie się od treści protokołu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczniowi klasy 1 publicznej szkoły podstawowej można wydłużyć etap edukacyjny? Uczeń miał wcześniej w przedszkolu odroczony obowiązek szkolny o 1 rok. W tej chwili ma trudności ogólne z przyswajaniem wiedzy i kształceniem umiejętności, rodzice nie zgadzają się na badanie w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Jaka jest podstawa prawna takiej decyzji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel zatrudniony w dwóch szkołach, w jednej na pełnym etacie, w drugiej - na 2/18, ma prawo do świadczeń socjalnych każdej z nich? Czy zarządzeniem wójta można wprowadzić regulację, że nauczyciele zatrudnieni w szkołach na terenie gminy nie mogą mieć więcej jak 1,5 etatu (są przypadki, że mają po 34 godz., a inni tracą pracę z powodu likwidacji placówki)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Do dyrektora szkoły wpłynęło pismo w sprawie przyjęcia dziecka oraz wydania decyzji na spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą – nauczanie domowe od roku szkolnego 2017/2018. Dziecko, którego sprawa dotyczy oraz matka dziecka nie są zameldowane ani nie zamieszkują w Polsce. Ojciec dziecka jest zameldowany u swoich rodziców w obwodzie szkoły. Obecnie dziecko wraz z rodzicami mieszka za granicą i tam do chwili obecnej pobierało naukę w angielskiej szkole. Rodzice chcą kontynuować naukę dziecka w formie nauczania domowego w Anglii ale według polskiej podstawy programowej. Rodzice złożyli wraz z wnioskiem: - opinię z niepublicznej poradni psychologiczno - pedagogicznej; - oświadczenie, że zapewnią dziecku warunki umożliwiające realizację podstawy programowej obowiązującej na danym etapie edukacyjnym; - zobowiązanie do przystępowania w każdym roku szkolnym przez dziecko do rocznych egzaminów kwalifikacyjnych. Nasze pytanie brzmi: - czy pan dyrektor ma obowiązek wydania w tym przypadku zezwolenia na przyjęcie oraz nauczanie domowe, gdy dziecko nie zamieszkuje w naszym województwie (Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2017 r. poz 59) art.37 ; - czy ze względu na datę wpływu powyższego wniosku dostosować się tutaj do zapisu w podstawie prawnej (Ustawa z dnia 7 września 1991 r. – o systemie oświaty, Dz. U. z 2016 r., poz.35,64,195,668,1010) art.16 .
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy warsztaty dla nauczycieli przedszkola niepublicznego z zakresu zabaw ruchowych dla dzieci można sfinansować z dotacji? Czy jest to koszt bieżący? Czy jest określony limit szkoleń i kursów, który można sfinansować pracownikom?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe