Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Witam serdecznie. Dziękuję za odpowiedź w sprawie archiwizacji dokumentów. Jednak mam prośbę z innej kategorii. Muszę zrobić zmiany w statucie szkoły podstawowej. Tyle powstało nowych zaleceń, rozporządzeń, że się w tym wszystkim pogubiłam. Jakie zapisy muszą być obowiązkowo wprowadzone na dzień dzisiejszy? Czy WSO faktycznie musi być integralną częścią Statutu, czy może to być regulamin oceniania?
Tak, WSO jest integralną częścią statutu - czego potwierdzenie znajdujemy w ROZPORZĄDZENIU
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (ze zm.).
§ 13. 1. Oceny bieżące i śródroczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustala się według skali określonej w statucie szkoły.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (ze zm.).
Załącznik nr 2
RAMOWY STATUT PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ
§ 2. 1. Statut szkoły określa w szczególności:
1) cele i zadania szkoły wynikające z przepisów prawa oraz uwzględniające program wychowawczy szkoły i program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, o których mowa w odrębnych przepisach,
2) sposób wykonywania zadań szkoły, z uwzględnieniem optymalnych warunków rozwoju ucznia, zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia,
3) zadania zespołów nauczycielskich, o których mowa w § 14,
4) szczegółowe zasady wewnątrzszkolnego oceniania uczniów.
W zależności od tego, jakiej szkoły pytanie dotyczy: podstawowej gimnazjum, czy ponadgimnzjalnej - zmian można dokonać na podstawie następujących aktów prawnych.
Rozporzadzenie MEN z dnia 24.08.2010 r. zmieniajace rozporzadzenie w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalnosci wychowawczej i opiekunczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. Nr 156, poz. 1047), m. in.:
1. Obowiazkowe wpisywanie numeru PESEL w dokumentacji szkolnej: ksiedze uczniów, ksiedze wychowanków, ksiedze ewidencji dzieci /młodzie¿y.
2. Sposób prowadzenia dokumentacji zajęć świetlicy.
3. Przewidziano uproszczenie sposobu dokumentowania zajęć i czynności wspomnianych w art. 42 ust. 2 pkt 2 KN.
Pakiet rozporządzeń z 17.11.2010 r. w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, obowiązujący szkoły podstawowe do wprowadzenia zmian od marca 2012 r.
Oczywiście statuty szkół zawierają zapisy o pomocy psychologiczno-pedagogicznej, która przecież w szkołach do tej pory także funkcjonowała (nieco na innych zasadach), zatem nie zawsze jest potrzebna zmiana zapisów statutowych.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 5 października 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji roku szkolnego.
§ 5. 1. Dyrektor szkoły lub placówki, po zasięgnięciu opinii rady szkoły lub placówki,
a w przypadku szkół lub placówek, w których rada nie została powołana, rady
pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego, biorąc pod uwagę
warunki lokalowe i możliwości organizacyjne szkoły lub placówki, może, w danym
roku szkolnym, ustalić dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno–wychowawczych,
w wymiarze dla:
1) szkół podstawowych, zasadniczych szkół zawodowych, szkół policealnych oraz
placówek kształcenia praktycznego i placówek kształcenia ustawicznego – do 6 dni,
2) gimnazjów – do 8 dni,
3) liceów ogólnokształcących, liceów profilowanych, liceów uzupełniających,
techników i techników uzupełniających – do 10 dni.
2. Dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych, o których mowa w ust. 1, mogą być ustalone:
1) w dni, w których w szkole lub placówce odbywa się odpowiednio:
a) sprawdzian przeprowadzany w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej,
b) egzamin przeprowadzany w ostatnim roku nauki w gimnazjum,
c) egzamin maturalny,
d) etap pisemny egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe,
2) w dni świąt religijnych niebędących dniami ustawowo wolnymi od pracy, określone
w przepisach o stosunku państwa do poszczególnych kościołów lub związków wyznaniowych,
3) w inne dni, jeŜeli jest to uzasadnione organizacją pracy szkoły lub placówki lub
potrzebami społeczności lokalnej.
3. Dyrektor szkoły lub placówki, w terminie do dnia 30 września, informuje
nauczycieli, uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o ustalonych w danym
roku szkolnym dodatkowych dniach wolnych od zajęć dydaktyczno–wychowawczych,
o których mowa w ust. 1.
4. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, niezależnie od dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych ustalonych na podstawie ust. 1, dyrektor szkoły lub placówki, po zasięgnięciu opinii rady szkoły lub placówki, a w przypadku szkoły lub placówki, w której rada nie została powołana, rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego, moŜe, za zgodą organu prowadzącego, ustalić inne dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktycznowychowawczych,
pod warunkiem zrealizowania zajęć przypadających w te dni w wyznaczone soboty.
§ 6a. 1. W dniach, o których mowa w § 5 ust. 1, szkoła ma obowiązek zorganizowania zajęć wychowawczo-opiekuńczych.
2. Szkoła ma obowiązek informowania rodziców (prawnych opiekunów) o możliwości udziału uczniów w zajęciach wychowawczo-opiekuńczych organizowanych w dniach, o których mowa w § 5 ust. 1.
W w/w Rozporządzeniu są wymienione nowe kompetencje organów szkoły, a także zmiany w organizacji pracy szkoły, zatem te informacje należy wnieść do statutu.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r.
w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (ze zm.).
Załącznik nr 2
RAMOWY STATUT PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ
§ 3. Statut szkoły określa:
1) szczegółowe kompetencje organów szkoły, którymi są:
a) dyrektor szkoły,
b) rada pedagogiczna,
c) samorząd uczniowski,
d) rada szkoły oraz rada rodziców - jeżeli zostały utworzone,
2) zasady współdziałania organów szkoły oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi.
§ 4. Statut szkoły określa organizację szkoły, z uwzględnieniem przepisów § 5-9.
Podsumowując:
nie każda zmiana rozporządzenia obliguje szkołę do wnoszenia zmian. Zmiany są konieczne wtedy, gdy dotyczą kompetencji organów szkoły, spraw organizacyjnych oraz wówczas, gdy jest wyraźne wskazanie do zmian, np: "dyrektorzy szkół/szkoły dostosują statuty w terminie do...".
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół - 5-letniego technikum -podano tygodniowy wymiar godzin danego przedmiotu w danej klasie. Nie podano natomiast tygodniowej liczby godzin dla ucznia np. w klasie I, tzn. Ile godzin w tygodniu może mieć uczeń klasy I technikum, np. 34. Do tej pory w rozporządzeniu podawano taka liczbę godzin.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Cytat z Państwa strony: "Nauczyciel kontraktowy z matematyki nie wywiązuje się z podstawowyh obowiązków wynikających z pracy nauczyciela: brak programu nauczania, brak wpisów tematów do dziennika, obserwowaną lekcję oceniono bardzo nisko. Jaką karę zastosować względem tegoż nauczyciela? Czy może być kara "nagana z ostrzeżeniem" z wpisem do Akt Osobowych? Nadmieniam iż wszystkie zalecenia nauczyciel zlekceważył.
Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (ze zm.),
Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (ze zm.).
Art. 1041. kp
§ 2. Regulamin pracy powinien zawierać informacje o karach stosowanych zgodnie z art. 108 z tytułu odpowiedzialności porządkowej pracowników.
Rozdział VI Odpowiedzialność porządkowa pracowników
Art. 108.
§ 1. Za nieprzestrzeganie przez pracownika ustalonej organizacji i porządku w procesie pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisów przeciwpożarowych, a także przyjętego sposobu potwierdzania przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy, pracodawca może stosować:
1) karę upomnienia,
2) karę nagany.
§ 2. Za nieprzestrzeganie przez pracownika przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy lub przepisów przeciwpożarowych, opuszczenie pracy bez usprawiedliwienia, stawienie się do pracy w stanie nietrzeźwości lub spożywanie alkoholu w czasie pracy - pracodawca może również stosować karę pieniężną.
§ 3. Kara pieniężna za jedno przekroczenie, jak i za każdy dzień nieusprawiedliwionej nieobecności, nie może być wyższa od jednodniowego wynagrodzenia pracownika, a łącznie kary pieniężne nie mogą przewyższać dziesiątej części wynagrodzenia przypadającego pracownikowi do wypłaty, po dokonaniu potrąceń, o których mowa w art. 87 § 1 pkt 1-3.
§ 4. Wpływy z kar pieniężnych przeznacza się na poprawę warunków bezpieczeństwa i higieny pracy.
Ponadto: KN,
art. 6: Nauczyciel obowiązany jest:
1) rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę;
2) wspierać każdego ucznia w jego rozwoju;
3) dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego;
4) kształcić i wychowywać młodzież w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka;
5) dbać o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów.
Rozdział 10 Odpowiedzialność dyscyplinarna
Art. 75. 1. Nauczyciele podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej za uchybienia godności zawodu nauczyciela lub obowiązkom, o których mowa w art. 6.
2. Za uchybienia przeciwko porządkowi pracy, w rozumieniu art. 108 Kodeksu pracy, wymierza się nauczycielom kary porządkowe zgodnie z Kodeksem pracy.
Art. 76. 1. Karami dyscyplinarnymi dla nauczycieli są:
1) nagana z ostrzeżeniem;
2) (uchylony);
3) zwolnienie z pracy;
3a) zwolnienie z pracy z zakazem przyjmowania ukaranego do pracy w zawodzie nauczycielskim w okresie 3 lat od ukarania;
4) wydalenie z zawodu nauczycielskiego.
2. Kary dyscyplinarne wymierza komisja dyscyplinarna.
3. Wymierzenie kary dyscyplinarnej określonej w ust. 1 pkt 4 jest równoznaczne z zakazem przyjmowania ukaranego do pracy w zawodzie nauczycielskim.
4. (uchylony).
5. Odpis orzeczenia wraz z uzasadnieniem włącza się do akt osobowych nauczyciela.
Art. 82. 1. Kary przewidziane w art. 76 ust. 1 pkt 1-3 podlegają zatarciu, a odpis orzeczenia o ukaraniu dołączony do akt osobowych nauczyciela ulega zniszczeniu po upływie 3 lat od dnia doręczenia mu prawomocnego orzeczenia o ukaraniu, jeżeli w tym okresie nie był on karany dyscyplinarnie lub sądownie.
Stosowne zapisy powinny być zawarte w regulaminie pracy szkoły/placówki."
Czy Państwa odpowiedź oznacza, że nauczyciel kontraktowy może otrzymać karę z KN?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w niepublicznym liceum o uprawnieniu szkoły publicznej prowadzonej przez osobę fizyczną jest obowiązek istnienia samorządu i rady szkoły? W statucie jest zawarta informacja, że w szkole może działać samorząd uczniowski. Czy jest obowiązek posiadania takiego organu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- od wrzesnia jestem dyrektorem szkoły.Poprzednia pani dyrektor nie przeprowadzała kontroli zarzadczej,która powinna byc raz na rok.Czy jest okreslony termin do kiedy powinna byc przeprowadzona kontrola?Powinnam była przeprowadzic do końca grudnia 2012?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Od września 2011r w mojej szkole będę miała dwa oddziały klasy piątej( razem 29 uczniów). Czy mogę połączyć te oddziały na zajęciach wychowania do życia w rodzinie? Wówczas nauczyciel nie będzie miał dwóch godzin, tylko jedną.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe