Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Z dniem 4 maja 2020 r. poradnie psychologiczno – pedagogiczne powróciły do pracy stacjonarnej. W komunikacie MEN czytamy: „czynności, które nie muszą być realizowane w budynku poradni, mogą być nadal prowadzone z wykorzystaniem metod i technik na odległość.” Jaka jest podstawa prawna takiej możliwości wykonywania niektórych zadań np. zajęć logopedycznych w formie zdalnej i kto o tej możliwości decyduje? Czy w tej sytuacji dyrektor powinien zlecić pracownikowi pracę zdalną na piśmie z oznaczeniem miejsca i czasu jej wykonywania? Czy ze względów bezpieczeństwa konieczność ograniczenia kontaktów przy trudnych warunkach funkcjonowania poradni (mała liczba pomieszczeń w stosunku do liczby pracowników) jest wystarczającym powodem zlecenia przez dyrektora niektórych zadań w formie zdalnej? Czy w tej sytuacji w składnikach wynagrodzenia za godziny pracy zrealizowane z wykorzystaniem metod i technik na odległość w innym miejscu niż budynek poradni należy uwzględnić dodatek za trudne warunki pracy, czy nie uwzględniać i z czego to wynika? Jak należy zakwalifikować zajęcia prowadzone w budynku poradni, ale z wykorzystaniem metod i technik na odległość np. wywiad, porady, konsultacje telefoniczne, zajęcia logopedyczne przez Skype – do zajęć stacjonarnych czy prowadzonych zdalnie?
Jednocześnie obowiązują dwa akty prawne: 1) § 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 marca 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r., poz. 410 ze zm.), który w brzmieniu od 4 maja 2020 r. nie wymienia poradni wśród jednostek oświatowych objętych ograniczeniem funkcjonowania, a więc dopuszcza działalność poradni psychologiczno – pedagogicznej w jej siedzibie oraz 2) § 18 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31.12.2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69 ze zm.), zgodnie z którym dyrektor, za zgodą organu prowadzącego, może zawiesić zajęcia na czas oznaczony, jeżeli wystąpiły na danym terenie zdarzenia, które mogą zagrozić zdrowiu uczniów. W związku z tym można przyjąć, że w sytuacji, gdy dyrektor nie jest w stanie zapewnić warunków bhp pracy poradni w zakresie wykonywania wszystkich jej zadań, część z nich wykona stacjonarnie, a nadal część zadań będzie objęta zawieszeniem, co z kolei przełoży się na zdalne wykonywanie tej ograniczonej działalności, zgodnie z § 4b pkt 1 rozporządzenia MEN z dnia 11 marca 2020 r. O zakresie zdalnej pracy decyduje więc dyrektor poradni. Przepisy nie określają formy polecenia wykonywania zdalnej pracy, natomiast dla celów dowodowych może mieć ona pisemną formę, określać czas i miejsce wykonywania pracy w ten sposób (art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, Dz.U. z 2020 r., poz. 374 ze zm.). Pracownicy niepedagogiczni i nauczyciele realizujący pracę zdalnie otrzymują takie samo wynagrodzenie jak za pracę wykonaną w siedzibie poradni. Nauczyciele pracujący zdalnie w trudnych warunkach, wymienionych w § 8 pkt 19 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz.U. z 2014 r., poz. 416 ze zm.), otrzymują dodatek za zrealizowane godziny także zdalnie, na podstawie art. 80 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, Dz. U. z 2019 r., poz. 1040 ze zm. i art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2019 r., poz. 2215. Zadania wykonane w siedzibie poradni z pomocą metod i technik na odległość (np. wywiad, porady, konsultacje telefoniczne, zajęcia logopedyczne przez Skype) stanowią pracę zdalną, zgodnie z § 4d w zw. z § 4a rozporządzenia MEN z dnia 11 marca 2020 r.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy dyrektor szkoły może nałożyć karę porządkową upomnienia nauczycielowi, który złożył wcześniej wyjaśnienia?
Czy kara może być nałożona podczas przebywania nauczyciela na zwolnieniu lekarskim i przesłana pocztą?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Od początku drugiego półrocza katecheta przebywa na zwolnieniu lekarskim. W szkole nie ma innego katechety, nie były organizowane żadne zastępstwa. Czy mogę zlecić wychowawcom klas wystawienie ocen rocznych ( takich jak na półrocze) i na jakiej podstawie prawnej?
Agnieszka Pilipów
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Niedawno ukazały się nowe przepisy dotyczące prowadzenia nauczania na Kwalifikacyjnych Kursach Zawodowych. Wg nich wchodzą w życie nowe zapisy dotyczące kursów i ich nazewnictwa. Niedługo będzie można kształcić na kursach tzw. "trzyliterowych", np. w miejsce kursu informatycznego EE.09 pojawi się INF.02 itd.
Mam jasność sytuacji co do kwestii do kiedy można prowadzić kursy dwuliterowe (do 31.12.2020). Natomiast moje pytanie dotyczy tego czy od 01.09.2019 mogę kształcić na kursach trzyliterowych. Jest duża rozbieżność w rozumieniu nowych przepisów wśród dyrektorów szkół.
Bardzo proszę o wyjaśnienie czy mogę robić nabór na nowe kierunki kształcenia od 01 września br. Bez względu na odpowiedź, bardzo proszę o podanie podstawy prawnej oraz interpretacji przepisu, tak bym miał jasność co do zaistniałej sytuacji.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielka posiadająca studia podyplomowe pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, kurs kwalifikacyjny z metodyki nauczania języka angielskiego w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz certyfikat jęz. angielskiego FCE B2 Cambridge ma kwalifikacje do nauczania języka angielskiego w przedszkolu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W klasie I szkoły podstawowej wpłynęło orzeczenie o niepełnosprawności intelektualnej w stopniu umiarkowanym. Poradnia zaleca dla uczennicy nauczyciela wspomagającego, za zgodą organu prowadzącego. Czy powinnam utworzyć oddział integracyjny? Mam zgodę organu. W tej klasie jest jedna uczennica z orzeczeniem.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe