Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Zatrudniłam panią jako pomoc do uczniów niepełnosprawnych w szkole specjalnej. Pani obecnie ma licencjat z psychologii pracy. W ubiegłym roku ukończyła jednocześnie kurs kwalifikacyjny z oligofrenopedagogiki i kurs pedagogiczny dla nauczycieli pracujących w szkole. Pani chciałaby teraz pracować jako nauczyciel wspomagający lub świetlicy. Czy może?
Zgodnie z ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli:
§ 14. 1. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolach specjalnych, szkołach podstawowych specjalnych, gimnazjach specjalnych, szkołach ponadgimnazjalnych specjalnych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych oraz specjalnych ośrodkach wychowawczych, dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, szkołach specjalnych przysposabiających do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, ośrodkach umożliwiających dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim oraz dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki, a także kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjno-wychowawczych z dziećmi i młodzieżą z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, posiada osoba, która:
1) ukończyła studia wyższe w zakresie oligofrenopedagogiki lub
2) ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki, określone w § 2-5, a ponadto ukończyła studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie oligofrenopedagogiki, lub
3) ukończyła zakład kształcenia nauczycieli w specjalności oligofrenopedagogika.
oraz
§ 24. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela-wychowawcy w świetlicach szkolnych i nauczyciela-wychowawcy w internatach posiada osoba, która:
1) ukończyła studia wyższe na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
2) ukończyła studia wyższe na dowolnym kierunku (specjalności) i studia podyplomowe z zakresu prowadzonych zajęć oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
3) ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły, w której prowadzone są świetlica szkolna lub internat, określone w § 2-4.
Z powyższego wynika, że pani nie posiada odpowiednich kwalifikacji. Ukończony kierunek (psychologia pracy) z pewnością nie spełnia wymogów rozporządzenia, czyli: kierunek, którego zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczyciel, który poszedł na świadczenie kompensacyjne może uczyć w szkole prowadzonej przez stowarzyszenie?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy od roku szkolnego 2016/2017 zmieniły się wymagania co do kwalifikacji nauczycieli wychowania przedszkolnego?
- Jestem dyrektorem zespołu szkół, w którego skład wchodzi gimnazjum i szkoła podstawowa z oddziałami przedszkolnymi. Nauczyciele są zatrudnieni na jedną z wymienionych szkół. Co robić w sytuacji, gdy np nauczyciel języka polskiego uczący przez kilka lat tylko w gimnazjum w kolejnym roku szkolnym będzie miał też jedną klasę w szkole podstawowej? Podobnych sytuacji jest wiele, bo takie są potrzeby szkoły i nauczyciele nie tracą pracy. Jak rozwiązywać takie sytuacje formalnie: czy co roku dawać pismo - aneks do umowy? Czy wystarczy podanie informacji do końca kwietnia na zebraniu rady pedagogicznej - zapoznanie z arkuszem organizacyjnym, a następnie podanie przydziału czynności na zebraniu rady pedagogicznej w sierpniu?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy pracownik administracji i obsługi Zespołu Szkół może pracować każdego dnia tygodnia w innych godzinach (np. w poniedziałek 7:30-14:30, we wtorek 8:30-17:30 itd.)? W różne dni w różnym wymiarze. Czyli w innym wymiarze niż 8 godzin dziennie, ale nie przekraczając 40 godzin w tygodniu.
- Czy art 222 Ustawy Prawo Oświatowe dotyczący dodatkowego zatrudnienia tylko za zgodą dyrektora szkoły dotyczy nauczyciela który dodatkowo zatrudnia się w poradni psychologiczno-pedagogicznej? Nadmieniam, że chodzi o nauczyciela który ma pełny etat w szkole. Czy nauczyciel w szkole która ma ośrodek szkolenia kierowców, a nauka jazdy wynika z podstawy programowej kształcenia w zawodzie może realizować naukę jazdy z uczniami na podstawie umowy zlecenia?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe