Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Zgoda/brak zgody dyrektora szkoły podstawowej na współpracę ucznia z agencją reklamową - udział w filmie, reklamie, serialu itp. (zatrudnienie ucznia). Rodzice ucznia wystąpili do dyrektora szkoły o zgodę na współpracę ich syna (lat 10) z agencją zatrudniającą dzieci. Jaka jest podstawa prawna takiego żądania? Rodzice przedstawili dyrektorowi opinię PIP stanowiącą o tym, że wnioskodawca (czyli w tym przypadku agencja) występując do PIP z wnioskiem o zgodę na podjęcie przez dziecko pracy lub innego zajęcia zarobkowego, w przypadku dzieci podlegających obowiązkowi szkolnemu, zobowiązany jest dołączyć do wniosku zgodę dyrektora szkoły, do której dziecko uczęszcza. Na jakiej podstawie? W opinii PIP powołano się jedynie na art. 15 ust.2 w zw. z art. 9 pkt 1 i 2 ustawy o systemie oświaty - tekst jednolity z 2004 r. (zaznaczam, że opinia wydana została w roku 2014). Dodatkowo, jakie konsekwencje niesie za sobą zgoda dyrektora, a jakie brak zgody?
Na podstawie art. 3045 § 1 i 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, Dz. U. z 2018 r., poz. 917 wykonywanie pracy lub innych zajęć zarobkowych przez dziecko do ukończenia przez nie 16 roku życia jest dozwolone wyłącznie na rzecz podmiotu prowadzącego m.in. działalność reklamową i wymaga uprzedniej zgody przedstawiciela ustawowego lub opiekuna tego dziecka (czyli w szczególności rodzica), a także zezwolenia właściwego inspektora pracy, wydawanego na wniosek rodzica. Aby uzyskać zezwolenie, rodzic przedkłada PIP m.in. opinię (a nie zgodę) dyrektora szkoły, do której uczęszcza dziecko realizujące obowiązek szkolny, dotyczącą możliwości wypełniania przez dziecko tego obowiązku w czasie wykonywania przez nie pracy lub innych zajęć zarobkowych – art. 3045 § 4 pkt 4 KP. Dyrektor powinien więc wydać taką opinię, a jeśli zwłoka lub jej niewydanie spowoduje powstanie szkody (np. dziecko mogłoby współpracować z agencją reklamową w sposób niepowodujący kolizji z realizacja obowiązku szkolnego i utraci zarobek z powodu braku opinii dyrektora), organ prowadzący może zostać pozwany o jej naprawienie – art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2018 r., poz. 996 ze zm.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy uczeń, który ma orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego upoważniony jest do otrzymania legitymacji szkolnej dla uczniów niepełnosprawnych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mam uczennicę z upośledzeniem w stopniu głębokim spełniającą obowiązek szkolny na podstawie porozumienia. Uczennica uczęszcza do ośrodka rehabilitacyjno-wychowawczego, ale klasyfikowaniu i promowaniu podlega w naszej szkole. Otrzymujemy wszystkie informacje i oceny osiągnięć i na tej podstawie klasyfikujemy. W zeszłym roku miała wydłużony eta na końcu klasy III. Teraz jest w klasie IV i wychowawcy ośrodka i rodzice chcą ją pozostawić w klasie IV. Na jakiej podstawie mogę to zrobić? Ta uczennica ma orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność sprzężoną (niepełnosprawność intelektualna i ruchowa).
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy niepubliczny młodzieżowy ośrodek wychowawczy może odstąpić od zasady wyrażonej w §63 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 maja 2011 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz. U. 2011 Nr 109, poz. 631) w odniesieniu do ustalenia wysokości opłaty równej wysokości kosztów surowca przeznaczonego na wyżywienie, tj. czy niepubliczny ośrodek wychowawczy może ustanowić wyższą opłatę za wyżywienie na podstawie zapisu art.84b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. 1991 nr 95 poz. 425.) ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Do której klasy można zapisać dziecko powracające z zagranicy, jeżeli w Polsce ma skończoną V klasę szkoły podstawowej, dwa lata przebywało w Hiszpanii, uczęszczając do gimnazjum (E.S.O.)? W roku szkolnym 2011/2012 uczęszczało do klasy drugiej - nie zaliczyło roku, a w roku szkolnym 2010/2011 do pierwszej który (który również nie jest zaliczony)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczeń klasy VII z orzeczeniem o niepełnosprawności w stopniu lekkim oraz informacją rodzica o braku dostępu do Internetu może od 3 stycznia 2022 r. brać udział w nauce zdalnej, łącząc się stacjonarnie ze szkoły? Zaznaczam, że uczeń nie ma nauczania indywidualnego.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe