Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Zwracam się z prośbą o wyjaśnienia dot. organizacji zajęć rewalidacyjnych dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie nauczania specjalnego z uwagi na niedowidzenie. W ramach rewalidacji uczeń ten ma przyznane zajęcia z tyflopedagogiem. Niestety chłopak upiera się, że absolutnie nie będzie w nich uczestniczył i chciałby z nich zrezygnować. Mimo wielu rozmów rodziców, tyflopedagoga i psychologa, uczeń nie chce zmienić swojej decyzji. Chłopak aktualnie jest uczniem III klasy gimnazjum. Ma sprecyzowane plany edukacyjno – zawodowe. Jest zmotywowany, aby się dalej rozwijać. Przeciążenie nauką szkolną, licznymi zajęciami dodatkowymi i przygotowaniami do testu gimnazjalnego powoduje, że uczeń ten traktuje zajęcia rewalidacyjne jako niepotrzebne. Czy zajęcia rewalidacyjne dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, są obowiązkowe, czy rodzice mogą wyrazić pisemną rezygnację?
Zajęcia te dla ucznia są obowiązkowe (forma realizacji obowiązku szkolnego), w związku z tym szkoła powinna wspierać ucznia, m. in. poprzez indywidualizowanie pracy zgodnie z wymowami rozporządzenia.
Podstawa prawna: ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Witam serdecznie. Dziękuję za odpowiedź w sprawie archiwizacji dokumentów. Jednak mam prośbę z innej kategorii. Muszę zrobić zmiany w statucie szkoły podstawowej. Tyle powstało nowych zaleceń, rozporządzeń, że się w tym wszystkim pogubiłam. Jakie zapisy muszą być obowiązkowo wprowadzone na dzień dzisiejszy? Czy WSO faktycznie musi być integralną częścią Statutu, czy może to być regulamin oceniania?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel w oddz. przedszkolnym - dzieci 5-l i 6-l od 2011/12 .
Ile powinno wynosić pensum ?
/ czy 22 godz. /
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam niedawno wysłałam zapytanie odnośnie zapisu w Państwa publikowanym statucie, gdzie jeden z punktów brzmi:
2. Uczeń i jego rodzice zwracają się z wnioskiem do wychowawcy klasy o umożliwienie wglądu do pracy pisemnej ucznia, dokumentacji egzaminu klasyfikacyjnego, poprawkowego lub innej dokumentacji dotyczącej oceniania.
chodziło mi czy jest on zgodny z prawem, gdyż według nowobowiązującego - ani uczeń ani rodzic nie musi występować z wnioskiem o udostępnienie prac (poza egzaminami itp). To nauczyciel ma obowiązek udostęnic rodzicom prace na bieżąco,Otrzymałam od państwa odpowiedź;
:Zapis „uczeń i jego rodzice” sugeruje, że muszą zgłosić się razem. Zapis nie precyzuje, czy pisemnie, czy wystarczy ustnie. Poza tym nie dostrzegam niewłaściwych zapisów.
Podstawa prawna: Ustawa o systemie oświaty z dnia 7.09.1991 r. (ze zm.), w szczególności Rozdział 3a Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów w szkołach publicznych.
W art. 44e ust. 4–7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) – dalej u.s.o. zostało określone, że sprawdzone i ocenione pisemne prace ucznia, w tym szkoły podstawowej są udostępniane uczniowi i jego rodzicom. Natomiast na wniosek ucznia lub jego rodziców udostępniana do wglądu jest jedynie dokumentacja dotycząca egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego, zastrzeżeń oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia. Sposób udostępniania tych prac musi określać statut szkoły. Zgodnie z art. 32 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r. poz. 357),
W związku z licznymi pytaniami i wątpliwościami, jak należy stosować nowe przepisy, Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało na swojej stronie internetowej wyjaśnienie w tej sprawie, z którego wynika, że obecnie: "uczeń i jego rodzice nie muszą zwracać się do nauczyciela z wnioskiem o udostępnienie pracy (tak stanowiły dotychczasowe przepisy). Nauczyciel ma obowiązek udostępnić sprawdzone i ocenione bieżące prace pisemne. Uzyskanie sprawdzonej pracy pisemnej jest również wyrazem prawa ucznia i jego rodzica do bezpośredniego dostępu do informacji o postępach w nauce lub ich braku, wskazującej nad czym uczeń musi popracować, aby uzupełnić te braki lub rozwinąć swoje umiejętności. Jednocześnie art. 44e ust. 7 u.s.o. wskazuje, że szkoła musi określić w swoim statucie sposób tego udostępniania. Przy wyborze sposobu udostępniania sprawdzonych prac, szkoła powinna wziąć pod uwagę realne możliwości szybkiego otrzymania przez ucznia i jego rodziców danej pracy, np.: przekazanie zainteresowanym oryginału pracy lub jego kopii, udostępnienie pracy do domu z prośbą o zwrot pracy podpisanej przez rodziców itd. Udostępnianie prac do wglądu tylko na terenie szkoły (np. w czasie organizowanych przez szkołę spotkań z rodzicami) nie spełnia warunku swobodnego dostępu rodziców ucznia do informacji o postępach i trudnościach w nauce ich dziecka.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Logopeda, którego zatrudniam, nie będzie mógł przez 4 miesiące przyjeżdżać do mojej placówki. Czy przez ten czas nauczyciel, który jest zatrudniony w przedszkolu i obecnie jest w trakcie studiów podyplomowych z logopedii, może przejąć obowiązki logopedy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy przedszkole, do którego trafiło dziecko z orzeczeniem o kształceniu specjalnym lub wwr musi wypełnić absolutnie wszystkie zalecenia z orzeczenia tj. czy może pominąć (po uzgodnieniu z rodzicem) np. jeden rodzaj terapii? Ponadto czy w sytuacji, gdy nie można na terenie przedszkola odbyć jakiegoś typu terapii, jest możliwość jej realizacji przez inny podmiot - terapia zewnętrzna, za którą przedszkole zapłaci na podstawie np. wystawionej faktury?r
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe