Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
1. Wyjście a wycieczka. Proszę o rozgraniczenie. Co jest wycieczką (dydaktyczną, turystyczno-krajoznawczą, specjalistyczną) wiemy, co znaczy: wyjście również, ale w praktyce pojawiają się: np. - wyjazd/wyjście nauczyciela z trojgiem uczniów na całodzienny konkurs, -zawody sportowe, -wyjazd podczas lekcji (na 2 godz. film lub przedstawienie teatralne) do oddalonego o 4 km kina Proszę o odpowiedź, jakiego rodzaju dokumentacja powinna towarzyszyć tego rodzaju imprezom. Czy to wyjście, czy wycieczka? 2. Nauczyciel logopeda pracuje 22 godziny, ale z dzieckiem 45 minut. Zatem obowiązują go również dyżuru międzylekcyjne?
Ad. 1 Wg mojej opinii, dla odróżnienia sytuacji, o których mowa w pytaniu, dyrektor powinien brać pod uwagę cel wyjścia/wycieczki itp. A zatem organizowanie przez szkoły krajoznawstwa i turystyki ma na celu:1) poznawanie kraju, jego środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii;2) poznawanie kultury i języka innych państw;3) poszerzanie wiedzy z różnych dziedzin życia społecznego, gospodarczego i kulturalnego;4) wspomaganie rodziny i szkoły w procesie wychowania;5) upowszechnianie wśród uczniów zasad ochrony środowiska naturalnego oraz wiedzy o składnikach i funkcjonowaniu rodzimego środowiska przyrodniczego, a także umiejętności korzystania z zasobów przyrody;6) upowszechnianie zdrowego stylu życia i aktywności fizycznej oraz podnoszenie sprawności fizycznej;7) poprawę stanu zdrowia uczniów pochodzących z terenów zagrożonych ekologicznie;8) przeciwdziałanie zachowaniom ryzykownym, w szczególności w ramach profilaktyki uniwersalnej;9) poznawanie zasad bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach. Krajoznawstwo i turystyka są organizowane w formie:1) wycieczek przedmiotowych - inicjowanych i realizowanych przez nauczycieli w celu uzupełnienia programu wychowania przedszkolnego albo programu nauczania w ramach jednego lub kilku przedmiotów,2) wycieczek krajoznawczo-turystycznych o charakterze interdyscyplinarnym, w których udział nie wymaga od uczniów przygotowania kondycyjnego i umiejętności posługiwania się specjalistycznym sprzętem, organizowanych w celu nabywania wiedzy o otaczającym środowisku i umiejętności zastosowania tej wiedzy w praktyce,3) specjalistycznych wycieczek krajoznawczo-turystycznych, w których udział wymaga od uczniów przygotowania kondycyjnego, sprawnościowego i umiejętności posługiwania się specjalistycznym sprzętem, a program wycieczki przewiduje intensywną aktywność turystyczną, fizyczną lub długodystansowość na szlakach turystycznych- zwanych dalej "wycieczkami". Wycieczki mogą być organizowane w kraju lub za granicą. Organizację i program wycieczki dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb uczniów, ich stanu zdrowia, kondycji, sprawności fizycznej i umiejętności. Z przepisów rozporządzenia wynika, co należy rozumieć pod pojęciem „wycieczka”. Jeśli natomiast zajęcia poza szkołą nie mieszczą się w celach i formach zaliczanych do wycieczki należy je zakwalifikować jako wyjście grupowe i rejestrować w odpowiedniej dokumentacji szkoły. Organizator – nauczyciel określa cel zajęć oraz formę, na tej podstawie dyrektor kwalifikuje, czy jest to wyjście, czy wycieczka. Oznacza to, że jeśli wyjazd do kina, teatru, muzeum ma na celu uzupełnienie programu nauczania w ramach jednego lub kilku przedmiotów (j. polski, j. obcy, historia) lub realizację celów programu wychowawczo-profilaktycznego – jest wycieczką. Imprezy sportowe, konkursy sprawnościowe – to także upowszechnianie zdrowego stylu życia i aktywności fizycznej oraz podnoszenie sprawności fizycznej, zatem jest wycieczką. Należy podkreślić jednak fakt, że bez względu na rodzaj zajęć poza szkołą (wycieczki, wyjścia, imprezy), najważniejsze jest zapewnienie bezpieczeństwa uczniom, m. in. dlatego niezbędna jest dokumentacja: karta wycieczki lub rejestr wyjść.
Ad. 2 Wg mojej opinii każdy pracownik pedagogiczny powinien (w tym: logopeda, psycholog, pedagog) pełnić dyżur, np. proporcjonalnie do ilości godzin pracy/zatrudnienia. Podstawa prawna:1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 maja 2018 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. z 2018 r., poz. 1055).2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 października 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel mianowany trzykrotnie pisał prośbę o zmniejszenie etatu do 1/2. Dyrektor wyrażał zgodę.
Czy dyrektor powinien rozwiązać umowę i nawiązać nową na 1/2 etatu?
Czy nauczyciel w nowym roku szkolnym może być zatrudniony bez jego zgody na innym stanowisku, zgodnie z kwalifikacjami?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dziecko w I kl. szkoły podstawowej niepełnosprawność intelektualna w stopniu znacznym-nauczanie indywidualne,
czy może być dopisane do oddziału edukacyjno-terapeutycznego (dziennik) gdzie mamy dzieci z gimnazjum i nauczyciel z tego oddziału realizuje z nim zajęcia indywidualne, czy dziecko to powinno być dopisane do oddziału gdzie jest szkoła podstawowa, a mimo to nauczyciel inny niż pracujący w tym oddziale może realizować z nim zajęcia indywidualne?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W przedszkolu prywatnym funkcjonuje grupa mieszana (dzieci z 2012 i jedno dziecko z 2011r). Dwoje dzieci z rocznika 2012 posiada orzeczenie o kształceniu specjalnym. Otrzymaliśmy informację od rodzica dziecka z 2011r., że również starają się o takie orzeczenie. W związku z tym w grupie będzie 3 dzieci z orzeczeniem. Jak powinna funkcjonować taka grupa w nowym roku szkolnym? Czy należy stworzyć grupę inegracyjną? Jeśli tak- to jak wyglądają procedury?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczeń szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy może powtarzać klasę pierwszą i drugą, każdą po jednym roku, a w klasie trzeciej mieć wydłużenie zgodne z § 5 rozp.w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół z 28 marca 2017 r.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy opiekun stażu, działając na podstawie art. 9c ust. 5 ustawy z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2019 r., poz. 2215), w terminie 7 od dnia zakończenia stażu, przedstawia dyrektorowi szkoły projekt oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu, czy też w terminie 7 dni od dnia zakończenia stażu, przedstawia dyrektorowi szkoły opinię o dorobku zawodowym nauczyciela za okres stażu (Dz.U. 2018 poz. 1574 ze zm.)?
A może opiekun stażu powinien złożyć równoległe opinię i ocenę dorobku zawodowego nauczyciela stażysty?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe