Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W roku 2022/2023 będzie utworzony w szkole etat nauczyciela wspomagającego (wymiar etatu 20/20), który pełniłby tę funkcję w odniesieniu do uczennicy klasy piątej. W orzeczeniu poradni psychologiczno – pedagogicznej stwierdzono u dziewczynki autyzm (w tym z zespołem Aspergera) i wskazano potrzebę takiej formy pomocy na okres do ukończenia przez nią klasy ósmej. Zainteresowany objęciem tych obowiązków jest jeden z nauczycieli posiadający stopień awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego, zatrudniony dotychczas w wymiarze pełnego etatu na podstawie mianowania, któremu do osiągnięcia wieku emerytalnego pozostały dwa lata pracy. Organ prowadzący tworząc ten etat zastrzegł, że powierzenie obowiązków nauczyciela wspomagającego jest uwarunkowane podpisaniem oddzielnej umowy na realizację takiej formy zatrudnienia i obejmującej tylko okres przebywania uczennicy w szkole. Czy taki warunek oznacza, że nauczyciel zainteresowany pełnieniem tej funkcji, powinien na swój wniosek rozwiązać dotychczasowy stosunek pracy, czy też jest jakaś inna, bezpieczniejsza dla nauczyciela forma przejęcia nowych obowiązków, bez konieczności rozwiązywania aktualnej umowy? Moje pytanie wynika z obawy o dalsze zatrudnienie nauczyciela, ponieważ istnieje ryzyko ewentualnej zmiany miejsca realizacji obowiązku szkolnego przez uczennicę, być może nawet w trakcie trwania roku szkolnego, a to by oznaczało, że nauczyciel zostanie bez pracy, ponieważ w obecnej sytuacji kadrowej szkoły nie będzie możliwe przydzielenie temu nauczycielowi godzin innych zajęć.
Nauczyciel posiadający kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej zatrudniani dodatkowo w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego oraz współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym, czyli tzw. nauczyciel wspomagający posiada status nauczyciela i jest zatrudniany w oparciu o przepisy ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1762). Forma zatrudnienia nauczyciela zależy od jego stopnia awansu zawodowego. Zasadą wynikającą z Karty Nauczyciela jest zatrudnianie nauczyciela na czas nieokreślony na podstawie mianowania albo umowy o pracę dla nauczycieli kontraktowych. Wyjątkowo można zatrudnić nauczyciela na czas określony na podstawie art. 10 ust. 7 Karty Nauczyciela – gdy wymaga tego konieczność zastępstwa za nieobecnego nauczyciela albo organizacja pracy szkoły. Zakładając, że szkoła nie jest szkołą specjalną ani integracyjną przyczyną wynikającą z organizacji pracy w szkołach ogólnodostępnych może być zatrudnienie nauczyciela wspomagającego na dany etap edukacyjny (okres, w którym zgodnie z orzeczeniem uczeń potrzebuje wsparcia nauczyciela). Jednakże zatrudnienie na czas określony z uwagi na potrzebę organizacji pracy szkoły nie może przekraczać 36 miesięcy. Skoro orzeczenie zakłada, że nauczyciel wspomagający ma być zatrudniony do skończenia 8 klasy (4 lata), to dla tej uczennicy nie można zatrudnić nauczyciela w oparciu o umowę o pracę na czas określony. Ryzyko zmiany w trakcie roku szkolnego szkoły przez uczennicę nie eliminuje faktu, że na moment angażowania nauczyciela planowany czas wykonywania przez niego obowiązków to 4 lata.
W przypadku, o którym mowa w pytaniu nauczyciel jest już zatrudniony w ramach mianowania. Nie ma potrzeby rozwiązywania łączącego strony stosunku pracy. Zmiana warunków stosunku pracy, w tym przypadku zmiana stanowiska nauczyciela (ze stanowiska, o którym mowa w art. 42 ust. 3 lp. 3 Karty Nauczyciela na stanowisko, o którym mowa w art. 42 ust. 3 lp. 12 Karty Nauczyciela) jest możliwa za zgodą nauczyciela. Przy zmianie pensum należy ustalić, czy są warunki do zatrudnienia na czas nieokreślony. Uczennica ma orzeczenie wydane na dłużej niż 36 miesięcy. Powoduje to brak możliwości zatrudnienia na czas określony. W rezultacie warunki pracy nauczyciela to: zatrudnienie w pełnym wymiarze czasu pracy i na czas nieokreślony. Jeżeli z powodów organizacyjnych nie będzie możliwe kontynuowanie zatrudnienia tego nauczyciela w kolejnych latach szkolnych, dyrektor będzie mógł rozwiązać z nim stosunek pracy zgodnie z ww. przepisami Karty Nauczyciela.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w szkole podstawowej może funkcjonować sklepik szkolny prowadzony przez uczniów pod nadzorem nauczyciela? Uzyskane fundusze gromadzone byłyby na książeczce SKO, z przeznaczeniem na wsparcie szkolnych wycieczek i konkursów. Czy ewentualnie taką działalność można powierzyć Radzie Rodziców?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W placówce niepublicznej typu OREW odbywa się edukacja przedszkolna. Ile jest godzin obowiązujących w edukacji przedszkolnej? Niepełnosprawność dzieci umiarkowana i znaczna.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w jednej klasie (bez podziału na grupy) może uczyć dwóch nauczycieli (konkretnie chodzi o wychowanie fizyczne w kształceniu zintegrowanym)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Chciałabym zapytać o diagnozę dzieci przedszkolnych. Czy wychowawcy muszą dokonywać diagnozy trzylatków i czterolatków w formie pisemnej? Wydawnictwa oferują różne programy do szybkiego opracowania takiej diagnozy i drukowania raportów. Ale czy jest ku temu odpowiednia podstawa prawna? Bo ja na taką nie natrafiłam.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Rozpoczęłam w lutym procedurę oceny nauczyciela początkującego. Obserwację dokonałam wspólnie z zespołem w grudniu. Czy jest to zgodne z przepisami? Czy obserwację powinnam dokonać po zawiadomieniu o ocenie?Dziękuję za pomoc.
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe