Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
3. Ojczym, osoba niebędąca opiekunem prawnym dziecka, domaga się od szkoły informacji o dziecku i uczestnictwa w zebraniach z rodzicami. Czy zgodę na udzielanie informacji o dziecku osobie niebędącej jego opiekunem prawnym powinni udzielić oboje biologiczni rodzice? Czy rodzic/rodzice/prawni opiekunowie powinni określić zasady, na jakich ma odbywać się przekazywanie informacji o dziecku osobie niebędącej jego opiekunem prawnym? Jakiego rodzaju informacji powinna lub może udzielić szkoła? Proszę o podanie również podstawy prawnej.
Na podstawie art. 44b ust. 1, ust. 5 pkt 5, art. 44e ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2022 r., poz. 2230) ocenianiu podlegają osiągnięcia edukacyjne ucznia oraz zachowanie ucznia. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców oraz mają dostarczanie rodzicom informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia. Rzecznik Praw Dziecka podkreśla, że prawo zasięgania informacji o trudnościach i postępach w nauce obejmuje także udział w zebraniach rodziców (pismo RPD z dnia 19 lutego 2016 r.).
Jeżeli władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom, każde z nich jest obowiązane i uprawnione do jej wykonywania oraz każde z nich może działać samodzielnie jako przedstawiciel ustawowy dziecka, zgodnie z art. 97 § 1 i art. 98 § 1 ustawy z ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2020 r., poz. 1359). Każdy rodzic może samodzielnie i niezależnie od zgody drugiego rodzica, zasięgać informacji o dziecku w szkole. Jeżeli rodzic osobiście nie realizuje tych praw, może udzielić pełnomocnictwa innej osobie (np. ojczymowi ucznia), bez konieczności uzyskania zgody drugiego rodzica, zgodnie z art. 96 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r., poz. 1360 z późn. zm.).
Jeżeli więc jeden rodzic udzielił pełnomocnictwa ojczymowi to osoba ta ma prawo do zasięgania informacji o dziecku w zakresie, w jakim uzyskała upoważnienie od tego jednego rodzica; jeżeli dotyczy ono ocen ucznia to ojczym może dowiadywać się także o postępach i trudnościach w nauce oraz uczestniczyć w zebraniach rodziców, chyba że pełnomocnictwo zawiera jakieś ograniczenia. Szkoła musi więc przeanalizować treść pełnomocnictwa. Jeżeli drugi rodzic nie zgadza się z zasięganiem informacji o dziecku na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez drugiego rodzica to nie może szkole zabronić udzielania informacji o dziecku (ani odwołać pełnomocnictwa udzielonego przez pierwszego rodzica) oraz może jedynie wystąpić o rozstrzygnięcie sporu z drugim rodzicem przez sąd rodzinny.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dzień dobry, czy w szkole z dwoma oddziałami przedszkolnymi i klasami 1-4 szkoły podstawowej zatwierdzamy Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego? Jeśli tak to kto go pisze jeśli nie mamy zatrudnionego doradcy zawodowego.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- W których klasach wpisujemy wychowanie do życia w rodzinie na świadectwie?
Czy uczniom klas III gimnazjum wpisujemy Wychowanie do życia w rodzinie na świadectwo ukończenia szkoły?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- W jaki sposób "w procesie zarządzania wykorzystuje się wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego" w niepublicznym punkcie przedszkolnym?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- W nowej podstawie programowej wychowania przedszkolnego nie ma zapisu odnośnie opracowywania dla dzieci objętych obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym indywidualnego programu wspierania i korygowania rozwoju dziecka, czy w związku z tym nauczyciele nie opracowują już tych programów, a może inne przepisy nakazują nauczycielom tworzenie tych lub podobnych programów?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Witam, proszę o udzielenie mi odpowiedzi na pytanie: W jaki sposób nauczyciel ma rozliczać godziny wyodrębnione w edukacji wczesnoszkolnej (w 3. letnim cyklu nauczania - edukacja muzyczna, edukacja plastyczna, zajęcia komputerowe - po 95 godz., wychowanie fizyczne - 290 godz., język obcy nowożytny - 190 godzin) w przypadku nauczania indywidualnego w wymiarze 6 godz. tygodniowo ? Uczeń w całym cyklu nauczania będzie objęty nauczaniem indywidualnym.
W jaki też sposób rozliczyć godz. realizacji pp jeśli uczeń w całym cyklu nauczania ma jeden rok szkolny nauczania indywidualnego, a pozostałe 2 lata realizuje treści pp w szkole?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe