Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy asystent nauczyciela dla dziecka o niepełnosprawności w stopniu lekkim oraz autyzmem ma spełniać opiekę nad tym dzieckiem w czasie pobytu dziecka na basenie? Dziecko zostało zgłoszone do programu "Umiem pływać" gdzie wraz z rówieśnikami będzie uczyło się pływać pod nadzorem instruktora.
Do zadań asystenta należy wspieranie nauczyciela lub osoby niebędącej nauczycielem, a posiadającej przygotowanie uznane przez dyrektora szkoły za odpowiednie do prowadzenia danych zajęć, prowadzących zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, lub wspieranie wychowawcy świetlicy. Asystent wykonuje zadania wyłącznie pod kierunkiem nauczyciela lub wychowawcy świetlicy. Jest on zatrudniony nie do opieki nad dzieckiem niepełnosprawnym ale do pomocy nauczycielowi, który prowadzi zajęcia w klasie, w której jest dziecko niepełnosprawne. Asystentowi nauczyciela nie powierza się zadań związanych ze współorganizowaniem kształcenia integracyjnego i kształcenia uczniów niepełnosprawnych – także formalnie nie może on pełnić funkcji „cienia”. Zatem, to nauczyciel prowadzący decyduje, jakie czynności ma wykonywać osoba zatrudniona jako jego asystent."
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Od II półrocza wprowadzamy w naszej szkole (jest to szkoła podstawowa) dziennik elektroniczny. Czy do końca roku szkolnego muszą funkcjonować dwa dzienniki, czy można zakończyć dziennik w wersji papierowej na koniec pierwszego półrocza?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor szkoły może udostępnić nauczycielowi stare protokoły i uchwały rad pedagogicznych, księgę zarządzeń?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o pomoc w zakresie organizacji nauczania ucznia z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym w gimnazjum ogólnodostępnym. W październiku uczennica otrzymała takie orzeczenie. Matka nie chce słyszeć o nauce w szkole specjalnej. Powołałam zespół i organizujemy nauczanie. Jak mam zrealizować 800 godzin plastyki i 830 godzin techniki, 130 godzin muzyki? Czy możemy te zajęcia realizować na różnych przedmiotach i zapisywać w oddzielnym dzienniku tematy dostosowane do potrzeb i możliwości dziecka? Uczennica nie ma nauczania indywidualnego, a nawet gdyby zaplanować jej po 7-8 godzin tygodniowo tych przedmiotów, zanudziłaby się. Poza tym, ona bardzo chce być w klasie i razem z klasą pracować. Bardzo proszę o pomoc, jak zorganizować nauczanie z korzyścią dla dziecka, ale zgodnie z litera prawa.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W dniu dzisiejszym miała w mojej szkole miejsce sytuacja, w związku z którą powinnam podjąć szybkie działania - w tym - wydaje mi się- prawne - wobec jednego z rodziców.Postaram się przedstawić sytuację w wersji skróconej.Późnym południem, gdy już nie było mnie w szkole, jeden z rodziców przybył po dziecko i przez jakiś czas przyglądał się zajęciom sportowym. Nie spodobało mu się zachowanie jednego z uczniów i po kolejnym faulu przez to dziecko podczas meczu zaatakował słownie ucznia ( klasa 2) . Przy czym była to silna agresja słowna z wymachiwaniem rękami, krzykiem itp.Doprowadził tym samym dziecko do płaczu i histerii. Mało tego - wykrzykiwał do nauczyciela krytyczne słowa i opinie, które dotyczyły nieumiejętności prowadzenia zajęć, nieumiejętne reakcje nauczyciela podczas prowadzenia zajęć itp. Wszystko działo się w obecności dzieci w wieku 6-10 lat, zaś opisana sytuacja w żaden sposób nie dotyczyła jego dziecka. Po czym - w stanie wielkiego wzburzenia ów rodzic wkroczył do świetlicy szkolnej i w obecności innej grupy dzieci wykrzykiwał do kolejnej nauczycielki krytyczne opinie na temat wspomnianego "faulującego" ucznia. W tym pojawiły się słowa :"Nie pozwolę, żeby mój syn chodził do szkoły z takim słoikiem!!!" Mam pełne zaufanie do nauczycielki prowadzącej zajęcia, jako nauczyciela dyplomowanego, wyjątkowo cenionego, lubianego, bardzo szanowanego w innych szkołach, w gminie i powiecie oraz - jako osoby odpowiedzialnej i wiem, że wystarczająco kontrolowała sytuację na boisku.
W chwili obecnej - nauczycielka zajęć sportowych oraz nauczycielka świetlicy są w trakcie sporządzania notatki służbowej na ten temat. Ze względu na ferie świąteczne - otrzymam te notatki dopiero za tydzień ( dowiedziałam się o zdarzeniu już po zamknięciu szkoły).
Moje pytania w związku z sytuacją :
1. Jakie konsekwencje powinnam wyciągnąć wobec tego rodzica w kontekście ataku słownego i agresji wobec ucznia znajdującego się w szkole oraz na jakie przepisy mogę się powołać?
2. Jakie konsekwencje powinnam wyciągnąć wobec tego rodzica w kontekście ataku słownego i agresji wobec nauczyciela prowadzącego zajęcia oraz krytyki jego pracy w obecności uczniów ? Czy powinnam - zgodnie z obowiązkami dyrektora szkoły- odnieść się do przepisów dotyczących funkcjonariusza publicznego, którym jest nauczyciel i potraktować tę sytuacje jako przestępstwo zniewagi? Czy powinnam te sytuację zgłosić, by była ścigana z urzędu ? Na jakie przepisy mogę się powołać ?
3.Czy jakiekolwiek przepisy określają standardy zachowań "osób trzecich" w obecności uczniów w szkole ( chodzi o dzieci, które były świadkami sytuacji i były przestraszone). Na jakie przepisy prawa mogę się powołać ?
Oczywiście podejmę kroki w postaci spotkania z tym rodzicem w obecności wychowawcy, pedagoga i psychologa szkolnego itp. Ale nie mogę pozwolić na jakąkolwiek ingerencję i agresję wobec moich uczniów i nauczycieli, szczególnie , gdy znajduję się na terenie placówki. Dlatego - potrzebuję porady i odwołań do konkretnych przepisów.
Z góry dziękuję za szybką odpowiedź.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informacje w sprawie podstaw prawnych utworzenia oddziałów integracyjnych w szkole podstawowej. Proszę też o wskazówki w ich tworzeniu (od czego zacząć itp?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe