Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy do dziecka autystycznego jako nauczyciela wspomagającego w szkole podstawowej mogę zatrudnić nauczyciela, który skończył kierunek: pedagogika specjalna, specjalność pedagogika włączająca i integracyjna?
Moim zdaniem w/w osoba nie ma wymaganych kwalifikacji do bycia nauczycielem wspomagającym dla ucznia z autyzmem, w tym z Zespołem Aspergera. Albowiem:
- § 7. 2. rozporządzenia MEN z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 7 sierpnia 2015 r. poz 1113) wyraźnie mówi, że tzw nauczyciel wspomagający – zatrudniony w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego – musi posiadać kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej.
- Z tego wynika, że kwalifikacje nauczyciela powinny być dostosowane do indywidualnych potrzeb dziecka z jakim będzie pracował – w tym przypadku do potrzeb dziecka autystycznego. Co do zasady indywidualna ocena kwalifikacji nauczyciela, czyli zbieżności jego wykształcenia z nauczanym przedmiotem lub rodzajem prowadzonych zajęć oraz wykonywanych zadań, należy do dyrektora szkoły. Zatrudniając konkretnego nauczyciela - dyrektor powinien ocenić, czy jego kwalifikacje są wystarczające i pozwolą na realizację zadań w odniesieniu do potrzeb ucznia.
- W przypadku opisanym w pytaniu:
- Jeśli w/w uczeń jest jednocześnie uczniem niepełnosprawnym intelektualnie w stopniu lekkim – nauczyciel powinien posiadać kwalifikacje z pedagogiki specjalnej w zakresie oligofrenopedagogiki
- Jeśli w/w uczeń funkcjonuje w normie intelektualnej, to możliwa jest inna specjalizacja z zakresu pedagogiki specjalnej oraz udokumentowane doświadczenie w pracy z dziećmi z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy można zatrudnić nauczycielkę (emerytkę) na umowę zlecenie w ramach prowadzenia zajęć nauczania indywidualnego? Jeśli nie, to jak trzeba sporządzić umowę o pracę, kiedy ta nauczycielka miałaby tylko 2 godziny lekcyjne w ciągu miesiąca?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor ma prawo skrócić nauczycielce o 2 miesiące urlop dla poratowania zdrowia?
- Czy organ prowadzący może przedłużyć powierzenie stanowiska dyrektorowi szkoły podstawowej bez konkursu, któremu kadencja kończy się 31.08.2017 r.?
- Czy organ prowadzący ma prawo wglądu do programu kadrowo-płacowo-księgowego prowadzonego przez szkołę w tzw. "chmurze"? Program zawiera m.in. dane osobowe (bardzo szczegółowe) wszystkich pracowników. Czy takie przetwarzanie danych osobowych przez organ prowadzący jest zgodne z prawem? Jaka jest podstawa?
- 1. Czy na podstawie obowiązujących przepisów prawa oświatowego dyrektor szkoły może traktować godzinę pracy w świetlicy szkolnej tak jak godzinę dydaktyczną?
Podaję przykład. Nauczyciel jest zatrudniony w pełnym wymiarze godzin, przy czym 7 z nich realizuje jako wychowawca świetlicy szkolnej. Dyrektor szkoły w planie lekcji przydziela mu z tego tytułu 9 godzin dydaktycznych i dodatkowo 15 minut.
Dyrektor motywuje to następującymi obliczeniami:
7 x 60 min = 420 min
420 min : 45 min = 9 i 15 min
Wg w/w nauczyciel pracuje wg schematu:
45 min – świetlica; 15 min – przerwa;
45 min – świetlica; 15 min – przerwa itd.
Zatem czas pracy opiekuna w świetlicy szkolnej zostaje wydłużony o wszystkie przerwy.
W przypadku osoby zatrudnionej jako wychowawca świetlicy szkolnej na cały etat zgodnie z art. 42 KN pracując 26 godzin, pracowałby łącznie ok. 350 min dłużej.
W szkole zatrudniony jest również pedagog (20/20) i bibliotekarz (30/30), jednak tych nauczycieli w/w zmiany nie objęły.
2. Czy jest zgodne z prawem bezterminowe pozbawienie wszystkich nauczycieli zatrudnionych w tej samej szkole dodatku motywacyjnego, a także nagród z okazji DEN.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe