Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy jako dyrektor szkoły mam nadal obowiązek pilnować realizacji obowiązku szkolnego przez ucznia (lat 17, rocznik 2004)? Został zgłoszony do klasy 7, jest w moim obwodzie, nie realizuje obowiązku szkolnego, nie pojawił się w szkole (był obecny tylko 1 dzień), wcześniej realizował obowiązek w młodzieżowym ośrodku wychowawczym. Czy mam prowadzić postępowanie egzekucyjne? Czy wystarczy, że złożyłem zawiadomienie do sądu rodzinnego? Powiadomienia i upomnienia pocztą zostały wysłane do matki tego ucznia – nie odbiera korespondencji, brak innej formy kontaktu.
Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1082) dyrektorzy publicznych szkół podstawowych kontrolują spełnianie obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkałe w obwodach tych szkół. W świetle art. 42 ust. 2 pkt 1 Prawa oświatowego przez niespełnianie obowiązku szkolnego należy rozumieć nieusprawiedliwioną nieobecność w okresie jednego miesiąca na co najmniej 50% dni zajęć w szkole podstawowej.
Egzekucja niespełnienia obowiązku szkolnego jest realizowana w trybie przepisów ustawy z 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1427 ze zm.). Na podstawie art. 20 § 1 pkt 2 ww. ustawy organem egzekucyjnym właściwym do prowadzenia postępowania egzekucyjnego w zakresie egzekucji obowiązku szkolnego jest wójt (burmistrz, prezydent miasta) właściwy ze względu na miejsce zamieszkania zobowiązanego (dziecka). W toku postępowania egzekucyjnego w administracji wierzycielem obowiązku szkolnego będzie dyrektor publicznej szkoły podstawowej, w której obwodzie dziecko mieszka. Zobowiązanymi będą natomiast rodzice dziecka, które nie realizuje obowiązku szkolnego.
Wystosowanie zawiadomienia do sądu rodzinnego jest niewystarczające. Dyrektor szkoły powinien wysłać pisemne upomnienie zawierające wezwanie do wykonania obowiązku z zagrożeniem skierowania sprawy na drogę postępowania egzekucyjnego (art. 15 § 1 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji). W przypadku gdy upomnienie nie przyniosło skutku w postaci realizacji obowiązku szkolnego przez ucznia, dyrektor szkoły wystawia, na podstawie art. 26 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, tytuł wykonawczy. Wniosek o wszczęcie postępowania egzekucyjnego wraz z tytułem wykonawczym i załączonym do niego dowodem upomnienia zobowiązanego dyrektor szkoły przesyła odpowiednio wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi) do procedowania.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel przepracował w szkole 31 lat, jest bardzo chory i chciałby iść na urlop dla poratowania zdrowia. Jedni twierdzą, iż nabył on praw do emerytury i nie może, inni, że może wziąć taki urlop. Kto ma rację?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W przedszkolu w grupie czterolatków jest jedno dziecko, które przejawia zachowania agresywne. Dziecko stwarza swoim zachowaniem sytuacje zagrażające bezpieczeństwu swojemu i innych dzieci. Zachowania chłopca destrukcyjnie wpływają na funkcjonowanie reszty dzieci w grupie. Chłopiec narusza nietykalność cielesną pozostałych dzieci oraz personelu. Dzieci w przedszkolu wyrażają strach przed chłopcem, boją wchodzić się do sali gdzie aktualnie przebywa. Rodzice pozostałych dzieci wyrażają zaniepokojenie obecną sytuacją i oczekują zapewnienia bezpieczeństwa ich dzieciom. W przedszkolu, zgodnie z procedurami, został opracowany i wdrożony plan pomocy dziecku obejmujący pomoc specjalistyczną psychologa, pedagoga specjalnego i logopedy. Podczas pobytu w grupie chłopiec objęty jest również dodatkową pomocą i opieką pomocy przedszkolnej. Pomimo to, w naszej ocenie, również z uwagi na sytuację rodzinną dziecka, nie uzyskano znaczącej poprawy w jego funkcjonowaniu. W przedszkolu opracowana jest Procedura postępowania z dzieckiem przejawiającym zachowania agresywne. Wszystkie kroki z procedury zostały wypełnione, włącznie z wysłaniem wniosku do Sądu Rodzinnego o wgląd w sytuację rodzinną. Ponadto cały czas przedszkole współpracuje z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej. W procedurze jest zapis mówiący, że „w przypadku nieskuteczności podejmowanych przez przedszkole działań i niemożliwości przezwyciężenia w dłuższym okresie trudności wychowawczych, w szczególności jeśli zachowanie dziecka trudnego powoduje stałe zagrożenie dla innych dzieci, brak jest współpracy z rodzicami dyrektor w ostateczności zawiesza (na czas istotnej poprawy w zachowaniu dziecka) dziecko w przedszkolu”. Czy w związku z powyższym przedszkole może zawiesić uczęszczanie dziecka do przedszkola? Na jaką podstawę prawną się powołać? Jakie kroki może podjąć placówka, by matka zgodziła się przenieść dziecko do placówki specjalistycznej, w której jest mniej dzieci w grupie, ponieważ dziecko nie potrafi funkcjonować w dużej grupie rówieśniczej? Mama chłopca przekazała informację z poradni psychologiczno-pedagogicznej o podejrzeniu możliwości wystąpienia autyzmu. Dziecko jest w trakcie diagnozy, jednak sytuacja na grupie jest na trudna, że wymaga szybkiej interwencji.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciela, który jest radnym gminnym w innej gminie niż szkoła w której pracuje, powinnam zwalniać na sesje rady i zebrania komisji? Czy powinnam mu zapewnić pełny etat, mimo ograniczenia w zatrudnieniu innych nauczycieli?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Aneks do planu rozwoju zawodowego dla dyrektora. Bardzo mało jest informacji tego typu, dyrektorzy którzy są w tej sytuacji czują się zagubieni ponieważ dostają sprzeczne informacje.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczeń szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy może powtarzać klasę pierwszą i drugą, każdą po jednym roku, a w klasie trzeciej mieć wydłużenie zgodne z § 5 rozp.w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół z 28 marca 2017 r.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe