Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy można polączyć oddzial zerowy z klasą pierwszą?Jak zaplanować godziny , przy różnym obowiązującym wymiarze godzin?Czy nauczyciel powinien opracować jeden program? W związku z polączeniem klas nauczyciel dyplomowny zostanie przeniesiony do innej szkoly na terenie tej samej gminy. Czy w takiej sytuacji należy się mu odprawa?Czy należy rozwiązać z nim stosunek pracy,jakich formalności należy dopelnić?
W szkołach dopuszcza się organizację nauczania w klasach łączonych na podstawie przepisu zawartego w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 61, poz. 624 z późn. zm.). W załączniku nr 2 do tego rozporządzenia (ramowy statut publicznej szkoły podstawowej) w § 5 ust. 7 funkcjonuje przepis, że w szkołach działających w szczególnie trudnych warunkach demograficznych lub geograficznych dopuszcza się organizację nauczania w klasach łączonych, w tym połączenie zajęć prowadzonych w oddziale przedszkolnym dla dzieci 6-letnich i zajęć prowadzonych w klasie I.
Ponadto w § 3 ust. 12 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 15, poz. 142 z późn. zm.) określono, że jeżeli w szkole jest organizowane nauczanie w klasach łączonych, dyrektor szkoły dostosowuje odpowiednio ramowy plan nauczania, z uwzględnieniem możliwości pełnej realizacji przyjętych programów nauczania.
Na podstawie ramowego planu nauczania dyrektor szkoły ustala szkolny plan nauczania, w którym określa dla poszczególnych klas i oddziałów na danym etapie edukacyjnym tygodniowy wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, zajęć religii/etyki oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych, jeżeli takie zajęcia są prowadzone (§ 3 ust. 1). Z tego przepisu wynika, że programy opracowywane są dla poszczególnych oddziałów i klas – więc dwa odrębne programy.
Przeniesienie nauczyciela do innej szkoły nie pociąga za sobą odprawy – nie ma bowiem rozwiązania stosunku pracy. Może się ono odbyć w trybie art. 18 lub 19 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 – Karta nauczyciela (tekst jednolity: Dz. U. z 2006 r., nr 97, poz. 674 z późn. zm.). W tych przepisach opisano starannie procedury, które spoczywają na organach przenoszących nauczyciela.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Mama ucznia gimnazjum przyszła do dyrektora i poinformowała, że zabiera dziecko za granicę do Anglii.Po tygodniu w szkole pojawił się ojciec z informacją, że matka zabrała dziecko i ono teraz nie realizuje obowiązku szkolnego. Po kilku dniach matka przesłała do szkoły emila, ze wypisuje dziecko ze szkoły. Jaka dokumentacja powinna być w szkole? Ojciec nakazuje, aby szkoła ścigała matkę, że dziecko nie realizuje obowiązku szkolnego. Jak to robić i czy ojciec ma rację?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy ortooptystka zatrudniona obecnie w Przedszkolu Specjalnym dla Dzieci Słabowidzących na etacie administracyjnym a posiadająca następujące wykształcenie: ukończone Medyczne Studium Zawodowe Wydział Ortoptyka, ukończone Kolegium Nauczycielskie na kierunku Pedagogika Specjalna i Terapia Pedagogiczna (uzyskany tytuł licencjata oraz wykształcenie wyższe zawodowe i przygotowanie pedagogiczne), w chwili obecnej kontynuacja nauki w 3-semestralnym Podyplomowym Studium Tyflopedagogiki (ukończony I semestr studiów) może być zatrudniona w przedszkolu specjalnym dla dzieci słabowidzących na etacie nauczyciela specjalisty - terapeuty widzenia? Czy uzyskane przygotowanie medyczne w zakresie ortoptyki i przygotowanie pedagogiczne do prowadzenia terapii pedagogicznej daje kwalifikacje do prowadzenia terapii widzenia w przedszkolu specjalnym dla dzieci słabowidzących?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń niepełnoletni nie z rejonu decyzją sądu został skierowany do młodzieżowego ośrodka wychowawczego. Samowolnie oddalił się z ośrodka. Czy szkoła ostatnia musi ponownie przyjąć ucznia? Matka domaga się ponownego przyjęcia. Obecnie szkoła nie posiada wolnych miejsc i nie jest to szkoła rejonowa dla w/w ucznia. Szkoła nie posiada wiedzy jaka obecnie jest decyzja Sądu.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Od 10 października (bieżącego roku szkolnego) w klasie II gimnazjum jest uczeń, który realizował obowiązek szkolny w innym gimnazjum. Nastąpił problem, gdyż w poprzedniej szkole, w klasie I, nie miał przedmiotów takich jak: fizyka, informatyka, chemia, WOS, plastyka i muzyka. Zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia 20 lutego 2004 roku w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednego typu szkół do innych (Dz. U. z 2004 r. Nr 26 poz. 232, z późn. zmianami)nie zdaje on egzaminu klasyfikacyjnego z plastyki i muzyki. Wobec powyższego rozumiem, że zalicza on fizykę, WOS, informatykę i chemię, a co z plastyką i muzyką? U nas uczniowie realizowali treści programowe w klasie I. Jakie oceny z tych przedmiotów mamy wpisać na świadectwie ukończenia szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W obwodzie mojej szkoły mieszka dziecko, które na podstawie opinii Poradni PP (odroczenie obowiązku szkolnego- autyzm) odbywa roczne przygotowanie przedszkolne, ale w sąsiedniej szkole podstawowej z oddziałami przedszkolnymi (w innym obwodzie szkolnym). Dyrektor tamtej szkoły zwrócił się do mnie z prośbą, abym to ja wydała decyzję o odroczeniu obowiązku szkolnego. Czy słusznie? Jeśli tak, proszę podać podstawę prawną. Według mojej wiedzy i interpretacji przepisów ja mogę wydać decyzję tylko temu dziecku, które mieszka w obwodzie mojej szkoły, a rodzice zdecydowali się się na nauczanie poza szkołą.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe