Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauczyciel po kierunku edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (oligofrenopedagogika) może być nauczycielem wspomagającym dla dziecka z autyzmem?
Zgodnie z § 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2020 r., poz. 1309 ze zm.), stanowisko nauczyciela wspomagającego może zajmować nauczyciel z kwalifikacjami z pedagogiki specjalnej, której specjalność powinna odpowiadać niepełnosprawności uczniów, zgodnie z § 4 w zw. z § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2020 r., poz. 1289). Na studiach wyższych nie wyróżnia się na pedagogice specjalnej odrębnej specjalności dotyczącej edukacji lub rehabilitacji osób z autyzmem (załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, Dz.U. z 2021 r., poz. 890). W praktyce do pracy z dziećmi z autyzmem na tym stanowisku najczęściej są zatrudniani nauczyciele po oligofrenopedagogice lub terapii pedagogicznej. Konieczna jest natomiast analiza sytuacji konkretnego dziecka, która jest nieznana; nie można stwierdzić, czy zatrudnienie oligofrenopedagoga będzie odpowiednie w danym przypadku. Gdyby okazało się, że dziecko z autyzmem jest jednocześnie niesłyszące lub słabosłyszące oraz może brać udział w edukacji tylko przy pomocy surdopedagoga, to należy zatrudnić nauczyciela wspomagającego z taką specjalnością.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o opinię dot. kwestii wymiaru kolejnego urlopu wypoczynkowego i sposobu jego udzielenia pracownikowi niepedagogicznemu.
Pracownik z kilkunastoletnim stażem pracy zmienił pracę w ciągu roku kalendarzowego, tj. 1 kwietnia.
U poprzedniego pracodawcy wykorzystał urlop w wymiarze proporcjonalnym (7 dni tj. 26/12x3 m-ce).
U kolejnego pracodawcy przysługuje mu 19 dni urlopu, wyliczone jako urlop proporcjonalny do okresu zatrudnienia w roku podjęcia pracy.
Czy prawidłowe jest uznanie, że prawo do urlopu u kolejnego pracodawcy pracownik nabywa z pierwszym dniem pracy i można mu udzielić urlopu w należnym wymiarze w dowolnym momencie zatrudnienia, niezależnie od czasu przepracowanego?
Czyli, czy pracownik może np. w miesiącu czerwcu wnioskować o urlop w liczbie 10 dni? Czy jednak do takiej ilości urlopu będzie miał prawo dopiero w sierpniu (26/12x5 m-cy)?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- 31 sierpnia skończyła mi się kadencja na dyrektora szkoły, od 22 sierpnia przebywam na zwolnieniu lekarskim. Jak powinnam mieć liczony zasiłek chorobowy?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel dyplomowany zatrudniony jest już drugi rok na umowę na czas określony.
Kiedy powinien dostać umowę na czas nieokreślony?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Mam pewien problem. Już drugi rok mam na zastępstwo za nieobecną nauczycielkę (ciąża, macierzyński i urlop) nauczycielkę (kontraktową), prawdziwą pasjonatkę, uczy przedmiotów zawodowych i do tego jest managerem hotelu (więc możliwości dla uczniów wymarzone, zajęcia w hotelu, warsztaty, itp) dzieciaki za nią przepadają. Chciałabym ją zostawić, a pożegnać się z tą co ma w lutym 2018 wrócić (ta jest przeciwieństwem, leniwa, niezaangażowana, nawet nie chce jej się wykorzystywać sprzętu, które mamy na wyposażeniu szkoły) dla uczniów to będzie szok z przestawieniem się. Ta co wraca jest również nauczycielem kontraktowym, odchodząc na L-4, a potem na macierzyński miała pełny etat. Jak to bezboleśnie zrobić, czy można coś zrobić? Zaznaczę jeszcze, że nie będę miała dla tej przychodzącej pełnego etatu. Przedmioty zawodowe w klasie IV wszystkie odbędą się w I sem, więc teraz nauczycielka zastępująca ma więcej godzin, ale są one uśrednione na cały rok szkolny (wg programu Vulcan) i trochę byłaby pokrzywdzona.
Bardzo proszę o radę.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel, który ukończył Nauczycielskie Kolegium Języków Obcych posiada pełne kwalifikacje do nauczania języka angielskiego w "0" i klasach 1-3 Szkoły podstawowej. Proszę o podanie podstawy prawnej.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe