Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy dyrektor szkoły może zlecić nauczycielowi pracę w sobotę podczas zawodów sportowych.
W ramach czasu pracy nauczyciel obowiązany jest prowadzić oprócz zajęć wynikających z jego pensum, również inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły.
Zgodnie z art. 42c ust. 1 Karty Nauczyciela, nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć obowiązuje pięciodniowy tydzień pracy.
W ust. 3 powyższego artykułu ustawodawca przewidział możliwość realizowania zajęć również w dni wolne od pracy. I tak, za zajęcia dydaktyczne, wychowawcze lub opiekuńcze, wykonywane w dniu wolnym od pracy, nauczyciel otrzymuje inny dzień wolny od pracy. W szczególnie uzasadnionych przypadkach zamiast dnia wolnego nauczyciel otrzymuje
odrębne wynagrodzenie, w wysokości ustalonej w sposób określony w przepisach
wydanych na podstawie art. 30 ust. 5, tj. ROZPORZĄDZENIU MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli (...):
§ 10. Nauczycielom, którzy w dniu wolnym od pracy realizują zajęcia dydaktyczne, wychowawcze lub opiekuńcze, a nie otrzymują za ten dzień innego dnia wolnego, przysługuje odrębne wynagrodzenie za każdą godzinę pracy obliczane jak za godzinę ponadwymiarową.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dzień dobry.
Proszę o wzór umowy o pracę dla nauczyciel który będzie zastępował koleżankę która jest na zwolnieniu lekarskim (przedporodowym). Jak zawrzeć klauzulę, że od 5 marca do 27 kwietnia będzie miała 9 godzin, zaś w maju i czerwcu 4 godziny.
Czy zawierać taką umowę na okres wakacyjny?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel jest zatrudniony od 1 września 2013 r. do 31 sierpnia 2014 r. na 4/18 etatu, w tym realizuje 1 godzinę rewalidacji lub nauczania indywidualnego. Czy za lipiec i sierpień wynagrodzenie powinno zostać wypłacone z 3/18 czy z 4/18 etatu, czyli razem z godzinami rewalidacji lub nauczania indywidualnego?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Zwracam się z prośbą o odpowiedź na opisaną niżej sytuację, dotyczącą udzielenia urlopu dla poratowania zdrowia. Nauczyciel z wieloletnim stażem, przebywał na urlopie zdrowotnym od dnia 28 listopada 2014 roku do dnia 19 grudnia 2014 roku (pobyt w sanatorium). W miesiącu maju 2015 roku poważnie zachorował, przebywał w szpitalu ponad dwa miesiące, obecnie wykorzystuje urlop uzupełniający po skończonym pobycie w szpitalu i zwolnieniu lekarskim. Zgodnie z treścią art. 73 ust. 8 KN nauczycielowi można udzielić kolejnego urlopu dla poratowania zdrowia nie wcześniej niż po upływie roku od dnia zakończenia poprzedniego urlopu dla poratowania zdrowia. Proszę o informację, czy w zaistniałej sytuacji jest jakakolwiek możliwość by udzielić temu nauczycielowi urlopu dla poratowania zdrowia. Obecny stan zdrowia nie pozwala na jego powrót do pracy. Bardzo dziękuję za udzielenie szczegółowej odpowiedzi popartej przepisami.
- Chciałam zapytać o osobę zatrudnioną na 0,75 wymiaru etatu na stanowisku sprzątaczki. Jest też zatrudniona na osobną umowę o pracę w bibliotece miejskiej. Pani wymaga ode mnie, aby jej czas pracy był skrócony każdego dnia o 45 min. Jak się to ma do jej wymiaru czasu pracy i drugiej umowy? Proszę o podstawę prawną. W jaki sposób do tego wymiaru czasu pracy naliczać urlop dodatkowy dla osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności w stopniu umiarkowanym?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Jako Beneficjent projektów unijnych (POKL) podpisujemy z pracownikami umowy zadaniowe na czas realizacji konkretnego projektu. Częstą sytuacją jest, że nasz pracownik ma podpisane równocześnie 2 umowy o pracę (1/2 etatu w jednym projekcie i jednocześnie 1/2 etatu na inne stanowisko w drugim projekcie). Przy rozliczeniach miesięcznych każdej z umów pracownik sporządza kartę czasu pracy, prowadzi też ewidencję godzin pracy we wszystkich projektach. Jedna z Instytucji Pośredniczących II stopnia, która nas rozlicza i kontroluje, zarzuciła nam, że takie rozwiązanie nie jest zgodne z Wytycznymi w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO KL, które w punkcie 4.5.1.2) mają zapis: „Umowa o pracę z osobą stanowiącą personel projektu obejmuje wszystkie zadania wykonywane przez tą osobę w ramach projektu lub projektów realizowanych przez Beneficjenta”. Zagrożono nam uznaniem za niekwalifikowane wydatków na wynagrodzenia pracowników w projektach, gdyż są niezgodne z Wytycznymi. Naszym zdaniem są zgodne z prawem pracy.
Rozwiązanie zaproponowane przez IP2 mocno komplikuje rozliczanie pracownika, ponieważ:
- umowy mają różny okres obowiązywania (zależy to od okresu realizacji poszczególnych projektów), pojawią się problemy z rozliczaniem urlopów, wydawaniem świadectw pracy, etc.
- stawki wynagrodzenia w poszczególnych projektach są zróżnicowane, mimo że wymiar czasu pracy jest taki sam
- podpisanie jednej umowy wymagałoby stałego aneksowania w przypadku zakończenia zatrudnienia pracownika w jednym projekcie i rozpoczęcia zatrudnienia w drugim
Nadmieniam, że do XII 2013, żaden zespół kontrolujący z tej samej Instytucji pośredniczącej nie podniósł takiego zarzutu, jak opisany powyżej, mimo że zapis Wytycznych, przytoczony powyżej, nie zmienił brzmienia od kilku lat. Inna Instytucja Wdrażająca, która kontrolowała nasze umowy z personelem również nie miała zastrzeżeń do takiej formy zatrudniania, jaką stosujemy.
Nawiązując do Państwa porady z dnia 17.06.2014 dotyczącej zatrudniania personelu na klika umów o pracę w projektach unijnych proszę o przedstawienie ekspertyzy dotyczącej kwalifikowalności wydatków przy tego typu zatrudnieniu.
Proszę o możliwie najszybsze odniesienie się do sprawy.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe