Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauczyciel posiadający następujące kwalifikacje: Studia podyplomowe – terapia pedagogiczna i Studia podyplomowe – logopedia, może uczyć zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne?
Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne organizuje się dla uczniów przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym – § 10 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2020 r., poz. 1280. Zajęcia te mogą mieć różnorodny charakter, w zależności od potrzeb danego dziecka. Do zdań terapeuty pedagogicznego należy m.in. rozpoznawanie przyczyn utrudniających uczniom aktywne i pełne uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki oraz prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym. Terapeuta pedagogiczny może więc prowadzić zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne zwłaszcza, gdy dany uczeń ma problemy z funkcjonowaniem emocjonalno-społecznym w jednostce oświatowej. Jeżeli nauczyciel posiada ukończone studia na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki i przygotowanie pedagogiczne to studia podyplomowe w zakresie terapii pedagogicznej uprawniają go do prowadzenia zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej – § 22 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2020 r., poz. 1289 ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy wszystkie zalecenia, które wynikają z Orzeczenia o Potrzebie Kształcenia Specjalnego powinny zostać zrealizowane w ramach dotacji? Jeżeli jednym z zaleceń będzie punkt np. nauka w mało liczebnej klasie albo wsparcie toku edukacji przez placówkę edukacyjną – czy to pozwoli na pokrycie czesnego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Rodzic zwrócił się do dyrektora szkoły z prośbą o wystawienie opinii dotyczącej funkcjonowania w szkole jego dziecka, celem przedłożenia w sądzie rejonowym. Czy dyrektor może taką opinię wystawić?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam, mam pytanie dotyczące pensum nauczycielskiego. Otóż w ramach "szukania oszczędności" w oświacie zasugerowano nam dyrektorom aby zastanowić się nad zwiększeniem pensum nauczycielskiego, zastępstwami bezpłatnymi i likwidacją godzin ponadwymiarowych podczas przygotowywania projektu organizacyjnego na następny rok szkolny, zapowiedziano też likwidację (a właściwie obniżkę do przysłowiowej złotówki) wszystkich dodatków (motywacyjnych, mieszkaniowych, funkcyjnych itp.) Co robić w takiej sytuacji? Czy takie działania są zgodne z prawem? Czy też w niedługim czasie nauczyciele zaczną dyrektorów podawać do sądów pracy i wygrywać?
Bardzo proszę o poradę
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczeń liceum ogólnokształcącego z oddziałami integracyjnymi posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z powodu niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim może zostać zwolniony z nauki drugiego języka obcego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Sprawa dotyczy stosowania rozporządzenia MEN w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Szkoła wykorzystała wszystkie możliwości wobec dziecka i potrzebowała pilnej pomocy w rozwiązaniu problemów agresywnego dziecka, które zastrasza inne dziecko, że je zamorduje. Robi to na jawie i poprzez filmik do internetu. Rodzice prześladowanego dziecka oczekują od szkoły interwencji i zapewnienia bezpieczeństwa.
W związku z powyższym (choć to najkrótszy z możliwych opis) pedagog szkolny przygotował wniosek do poradni (z podpisem dyrektora szkoły) o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie rozwiązania problemu. Do tego wniosku dodał szkolną diagnozę oraz opinię wychowawcy o funkcjonowaniu ucznia w grupie rówieśniczej.
Matka została zaproszona do poradni na badanie i wstawiła się tam. Jednak po badaniu złożyła skargę w KO. Wizytatorzy, którzy przyjechali na kontrolę przedstawili skargę, z której wynikało, że matka skarży się na pedagoga właśnie o to, że udostępnił poradni materiały. Wizytator twierdzi, że pedagog nie powinien nic udostępnić a poradnia powinna przeprowadzać badania własnymi narzędziami. Nadmienię, że poradnia wykonuje badania własnymi narzędziami a dopełnienie diagnozą szkolną daje większy zakres rozumienia problemu.
Pytanie: Czy rzeczywiście obecne prawo zabrania kierowani wniosku do poradni przez szkołę (jeśli sytuacja jest wyjątkowa a matka odmawia współpracy) i czy do wniosku można dołączyć materiał, który wesprze diagnozę? Z rozporządzenia nie wynika, że nie można albo my czytamy bez zrozumienia.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe