Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauczycielka oddziału przedszkolnego dla dzieci 3 i 4 letnich musi obowiązkowo mieć "pomoc nauczyciela"?
Żaden przepis, a w szczególności ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2018 r., poz. 996 ze zm. oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli, Dz.U. z 2017 r., poz. 649 ze zm. nie nakazuje zatrudnienia pomocy nauczyciela ze względu na wiek dzieci w oddziale. Obecność w oddziale dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego może natomiast zawierać takie zalecenie i wówczas pomoc nauczyciela należy zatrudnić do dziecka z autyzmem, w tym zespołem Aspergera, lub niepełnosprawnościami sprzężonymi; w przypadku dziecka z inną niepełnosprawnością pomoc nauczyciela zatrudnia się za zgodą organu prowadzącego - § 7 ust. 2 i 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz.U. z 2017 r., poz. 1578.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel katecheta z 27 letnim stażem pracy, jest zatrudniony w 3 placówkach.
W jednej - szkoła publiczna - umowa na czas określony, zawarta na 1 rok (od 01.09.2019 do 31.08.2020), wymiar etatu: 8/18- otrzymuje dodatek za wysługę lat.
W drugiej - publiczne przedszkole, umowa na czas nieokreślony, wymiar etatu: 4/22 - otrzymuje dodatek za wysługę lat.
Trzecia placówka - publiczna szkoła podstawowa, umowa na czas określony (od 02.09.2019 do 26.06.2020), wymiar etatu: 8/18 + 1/22.
Pytanie: Czy nauczycielowi należy również wypłacać dodatek za wysługę w trzeciej placówce?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dziecko z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym nie realizuje nauki języka obcego nowożytnego w szkole podstawowej. Proszę o podstawę prawną. Dziękuję.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam serdecznie
Nadal będę drążyła temat poziomu języków obcych w szkole ponadgimnazjalnej.
Z Państwa poprzedniej odpowiedzi wywnioskowałam że:
uczeń, który ukończył gimnazjum z nauką języka np angielskiego na poziomie III0 (założenie że jest bardzo dobry) może decyzją dyrektora (po wcześniejszej diagnozie) kontynuować naukę na poziomie rozszerzonym (prawda?) (przez poziom rozszerzony rozumiem treści z tego poziomu oraz odpowiednią liczbę godzin przeznaczoną na naukę na poziomie rozszerzonym). Idąc tym tokiem rozumowania uczeń, który ukończył gimnazjum z językiem na poziomie III1 może kontynuować naukę na poziomie podstawowym (bo jest bardzo słaby). W takim przypadku należy jemu obniżyć wymagania (adekwatne do umiejętności). Cały czas nie jest dla mnie jasne na jakim ten uczeń jest poziomie (zapis w dokumentacji), bo realizuje treści z podstawy co w takim razie zrobić z ilością godzin?? Jedynie z puli podstawowej czy powiększonej o rozszerzenie?
Gdyby czytać rozporządzenie wprost to by oznaczało, że każdy uczeń w Polsce realizuje przynajmniej jeden język na poziomie rozszerzonym (czyli każda szkoła musi to zagwarantować). Wiemy jednak, że są klasy w szkołach, które nie proponują nauki języków na poziomie rozszerzonym.
Proszę o interpretacje.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy rozporządzenie MEN z dnia 21.05.2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół nadal obowiązuje? Czy zapisy dotyczące statutu nie zostały umieszczone w ustawie Prawo oświatowe?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym w skład, którego wchodzą trzy szkoły powinien być odrębny statut dla ośrodka oraz odrębny dla każdej ze szkół wchodzących w jego skład?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe