Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy od 1 września 2012 r. dla klas IV -VI będzie w dalszym ciągu przysługiwać 9 godzin dyrektorskich, czy też nastąpi zmiana w związku z rozpoczęciem realizacji nowej podstawy programowej.
Zarówno w roku szkolnym 2011/2012, jak i następnym będzie obowiązywać jeszcze rozorządzenie o ramowym planie nauczania z 12.02.2002 r. aż do "wygaśnięcia" klas szkoły podstawowej nauczanych "starą podstawą programową", czego potwierdzenie można znaleźć w uzasadnieniu MEN:
"Uzasadnienie
Zmiana obecnie obowiązującego rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia
12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych
(Dz. U. Nr 15, poz. 142, z późn. zm.) jest konieczna z uwagi na wejście w życie od
dnia 1 września 2009 r. nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego dla
szkoły podstawowej i gimnazjum, określonej w rozporządzeniu Ministra Edukacji
Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania
przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U.
z 2009 r. Nr 4, poz. 17)".
1) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (ze zm.),
2) art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a Karty Nauczyciela (ze zm.)
Zgodnie z załącznikiem nr 1 do Rozporządzenia MENiS z 12.02.02 r. liczba godzin do dyspozycji dyrektora szkoły dla klas IV - VI obejmuje:
1) 9 godzin tygodniowo, zgodnie z dotychczasowymi ramowymi planami nauczania;
2) tygodniową liczbę godzin ustaloną na dany rok szkolny przez dyrektora szkoły na podstawie art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a KN.
Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły mogą być przeznaczane na podstawie §2 ust. 5 rozporządzenia MEN w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych na:
1) dodatkowe zajęcia edukacyjne, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania, a w przypadku klas, w których realizowana jest dotychczasowa podstawa programowa kształcenia ogólnego - także na realizację dodatkowych zajęć edukacyjnych z języka obcego, języka mniejszości narodowej, etnicznej lub języka regionalnego, nieujętych w ramowym planie nauczania dla danego etapu edukacyjnego, jeżeli wymiar godzin umożliwia realizację podstawy programowej ustalonej dla tych zajęć,
2) realizację ścieżek edukacyjnych, obejmujących zestaw treści i umiejętności o istotnym znaczeniu wychowawczym, których realizacja może odbywać się w ramach nauczania przedmiotów lub bloków przedmiotowych lub w postaci odrębnych zajęć - w przypadku klas, w których realizowana jest dotychczasowa podstawa programowa kształcenia ogólnego,
3) zorganizowanie zajęć dla grupy uczniów z uwzględnieniem ich potrzeb, w tym zajęć dydaktyczno – wyrównawczych i zajęć ruchowych o charakterze korekcyjnym - w przypadku klas, w których realizowana jest dotychczasowa podstawa programowa kształcenia ogólnego,
(...)
5) okresowe lub roczne zwiększenie liczby godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy można przenieść słuchacza 3-ciej klasy zaocznego liceum ogólnokształcącego dla dorosłych do trzeciej klasy dziennego liceum ogólnokształcącego dla młodzieży?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy my dobrze rozumiemy i w takim razie czy na tym samym oddziale musimy zatrudnić jeszcze jednego oligofrenopedagofa, bo wszak jeden już jest? A jeśli trafi na ten sam oddział kolejne dziecko z takim orzeczeniem, to kolejnego oligofrenopedagofa. Czy to nie jest droga ad absurdum...
Jesteśmy niepublicznym przedszkolem z oddziałami integracyjnymi. W tym roku pojawiło się u nas dziecko, w którego orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego czytamy: "Z uwagi na brak oddziału specjalnego na poziomie przedszkolnym oraz niepełnosprawność wieloraką najkorzystniejszą formą kształcenia zapewniającą różnorodną pomoc specjalistyczną będzie przedszkolny oddział integracyjny. Uwzględniając niepełnosprawność sprzężoną dziecku przysługuje prawo do stałego wsparcia dodatkowego nauczyciela współorganizującego proces edukacyjny, który podczas pracy na oddziale będzie zaangażowany wyłącznie w pracę z /imię dziecka/" Czy jeżeli dziecko jest na oddziale, gdzie pracuje nauczyciel prowadzący oraz oligofrenopedagog, czy wystarczy osoba z przygotowaniem pedagogicznym zatrudniona na stanowisku asystenta dziecka niepełnosprawnego lub pomocy nauczyciela – oczywiście zgodnie z orzeczeniem przypisana wyłącznie do tego dziecka?
Na podstawie § 7 ust. 2 rozporządzenia MEN z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz. U. z 2015 r., poz. 1113 w przedszkolach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi, zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego, z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Ponieważ uczeń ma zalecenie pracy z nauczycielem, jego wykonania nie stanowi tylko zatrudnienie asystenta nauczyciela lub pomocy nauczyciela. Taka osoba mogłaby zostać zatrudniona dodatkowo pod warunkiem, że nauczyciel z kwalifikacjami oligofrenopedagoga będzie pełnił funkcję nauczyciela wspomagającego ucznia.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Pełnię funkcję dyrektora szkoły podstawowej.
Mam kwalifikacje do nauczania języka polskiego. Czy jako dyrektor muszę uczyć danego przedmiotu (godziny "przy tablicy"), czy też mogę mieć godziny świetlicowe?
Nadmieniam, że mam obniżone pensum jako dyrektor (3 godz. tygodniowo).
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy dzieci z orzeczeniami realizujące obowiązek szkolny poza szkołą macierzystą (na podstawie porozumienia i decyzji dyrektora szkoły) w ośrodku edukacyjno- rehabilitacyjnym wpisujemy do księgi uczniów szkoły macierzystej?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jesteśmy szkołą Stowarzyszeniową zatrudniającą nauczycieli z KP. Do tej pory zatrudnialiśmy nauczycieli od września do kończ czerwca. Nowy Kodeks wprowadza przepisy, że trzecia umowa musi być umową zawartą na czas nieokreślony. Czy w naszym przypadku można w jakiś sposób ten przepis ominąć i zastosować inny? Czy można by było prosić o przygotowanie wzoru takiej umowy o prace.
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe