Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy powołanie wicedyrektora (stanowisko funkcyjne) powinno odbywać się w trybie podjęcia przez RP uchwały opiniującej (np. w związku z zaleceniami organu prowadzącego)? Czy po przeprowadzonym głosowaniu nad kandydatem dyrektor jest zobowiązany, jako przewodniczący RP, do sporządzenia stosownej uchwały w tym zakresie, która zawiera stanowisko RP nt. kandydata? Co się dzieje dalej z taką uchwałą? Czy ma ona jakąś prawną moc? Czy w razie niepowołania konkretnego kandydata (wcześniej zaopiniowanego na posiedzeniu- głosowanie, zaprotokołowanie), uchwała RP powinna zostać uchylona? Czy dyrektor powinien informować RP o zawieszeniu wykonania uchwały bądź też poinformowaniu, iż na skutek różnych okoliczności kandydatura nie zostanie rozpatrzona?
Na podstawie art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2020 r., poz. 910, dyrektor szkoły powierza stanowisko wicedyrektora po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego, rady szkoły oraz rady pedagogicznej. Przepis ten nie określa kolejności podejmowania uchwał przez poszczególne organy; również nie stanowi, że opinia rady pedagogicznej musi nastąpić po zapoznaniu się przez ten organ z opinią organu prowadzącego, ani tym bardziej, że musi być zgodna ze stanowiskiem organu prowadzącego. Aby rada pedagogiczna miała możliwość wyrażenia własnej merytorycznej opinii, dyrektor ma obowiązek podania personaliów osoby, której chciałby powierzyć funkcję wicedyrektora i w konsekwencji również opinia rady pedagogicznej powinna odnosić się do konkretnej osoby. Opinia jest niewiążąca dla dyrektora, ponieważ uchwała podjęta na podstawie art. 64 ust. 1 PO nie jest uchwałą stanowiącą w rozumieniu art. 70 ust. 1 PO tylko należy do kompetencji opiniodawczych w rozumieniu art. 70 ust. 2 PO. Dyrektor może powierzyć funkcję wicedyrektora zarówno osobie zaopiniowanej przez radę pedagogiczną pozytywnie, jak i negatywnie; może także zrezygnować z powierzenia funkcji osobie zaopiniowanej przez radę pedagogiczną pozytywnie albo negatywnie. W razie niepowołania na wicedyrektora zaopiniowanego kandydata, nie ma podstawy prawnej do uchylenia uchwały opiniującej rady pedagogicznej. Dyrektor nie zawiesza uchwały opiniującej rady pedagogicznej, ponieważ do kompetencji dyrektora należy jedynie wstrzymanie wykonania uchwał stanowiących rady pedagogicznej i to pod warunkiem ich niezgodności z prawem (art. 70 ust. 1 PO); uchwała ta pozostaje więc podjęta. Dyrektor nie ma obowiązku informowania rady pedagogicznej, że nie powierzy funkcji wicedyrektora opiniowanemu kandydatowi. Gdyby natomiast dyrektor zamierzał powołać na to stanowisko inną osobę, musi zostać w pełni ponowiona procedura opiniowania nowej kandydatury przez organ prowadzący, radę szkoły oraz radę pedagogiczną (art. 64 ust. 1 PO).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Kontynuując poprzednie moje pytanie – jest to uczeń, który miał zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze, gdyż posiadał orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu głębokim i miał obowiązek do nauki do 24 lat. Czy takiemu uczniowi przysługuje jakiś dokument, który potwierdzi ukończenie szkoły podstawowej? Jaka jest podstawa prawna?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy mogę odroczyć dziecko ur. w 2009r. od realizacji obowiązku szkolnego w 2015/2016. Dziecko było badane w poradni, ale z opinii wydanej przez poradnię wynika, że powinno rozpocząć naukę w klasie I. Jednak mama dziecka twierdzi, że jej syn powinien jeszcze rok uczęszczać do oddziału przedszkolnego.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie dotyczące daty podjęcia uchwały w sprawie ustalenia przez Radę Pedagogiczną sposobów wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego. 1) Do kiedy uchwała powinna być podjęta? Czy mogła być podjęta na radzie wrześniowej (do 15 września), czy musiała być podjęta na radzie sierpniowej?
2.Jak rozumieć ustalenie sposobów wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny? Czy rada powinna ustalić te sposoby dla wyników nadzoru sprawowanego przez dyrektora szkoły, czy również kuratora oświaty? (Raport kuratora dotyczący wyników nadzoru liczy kilkadziesiąt stron).
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W roku szkolnym 2015/16 w gimnazjum rozpocznie naukę uczennica z zespołem Aspergera. W szkole podstawowej dziecko uczyło się języka niemieckiego. Czy w gimnazjum, na prośbę rodziców, można zmienić nauczanie języka na angielski (oczywiście poziom III.0)
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie dokumenty możemy okazać w trakcie ewaluacji zewnętrznej w przedszkolu w kontekście nowych przepisów RODO? Czy należy wymagać dodatkowego oświadczenia od kontrolujących?
Jakie dokumenty potwierdzają indywidualizację zajęć w przedszkolu niepublicznym?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe