Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy przedmiot podstawy przedsiębiorczości w liceum może być realizowany blokowo i okresowo? Gdzie znajdę informacje o tym, jakie przedmioty w gimnazjum i liceum można realizować blokowo i okresowo?
Przepis § 4 ust. 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 204 ze zmianami) wskazuje na to, że w szkolnym planie nauczania dopuszcza się wprowadzenie zestawienia obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego w blok przedmiotowy. W ramach bloku przedmiotowego prowadzone jest zintegrowane nauczanie treści i umiejętności z różnych dziedzin wiedzy, realizowane w toku jednolitych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem zapewnienia realizacji celów i treści nauczania wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego oraz zachowania co najmniej minimalnego wymiaru godzin poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych na danym etapie edukacyjnym, określonego w ramowym planie nauczania dla danego typu szkoły. Rozporządzenie nie określa, które z obowiązkowych zajęć edukacyjnych mogą lub nie mogą być realizowane w bloku przedmiotowym. Jednakże logika wskazuje, że łączenie różnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych w blok przedmiotowy i idąca za tym integracja treści i umiejętności z różnych dziedzin wiedzy nie mogą być przypadkowe, muszą mieć jakieś uzasadnienie.
Przepisy rozporządzenia nie określają dokładnie czy zajęcia Podstawy przedsiębiorczości mają być realizowane w ciągu jednego semestru, czy całego roku szkolnego, wskazują tylko, że minimalny wymiar godzin przeznaczonych na realizację tego przedmiotu wynosi 60 godzin, a zgodnie z pkt 6 załącznika nr 7 do ww. rozporządzenia, mają być zrealizowane w klasie I liceum ogólnokształcącego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Przy szkole podstawowej funkcjonuje przedszkole (dawna "0"). Zajęcia odbywają się w dwóch grupach: 2,5-4-latki i 5-6- latki. Jakie dokumenty powinien mieć dyrektor szkoły dotyczące funkcjonowania przedszkola?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy zgodnie z nowym rozporządzeniem również w klasie 4 powinno być wychowanie do życia w rodzinie ? Jeśli tak to w jakie jakim wymiarze?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Publiczna szkoła podstawowa prowadzona przez osobę fizyczną utworzyła oddział przygotowawczy dla dzieci z Ukrainy. Z uwagi na potrzeby organizacyjne szkoły, dyrektor dla uczniów z Ukrainy planuje zatrudnić psychologa szkolnego z Ukrainy (status uchodźcy), w wymiarze 9/20 etatu. Kandydat posiada dyplomy, przetłumaczone przez tłumacza przysięgłego. Czy dyrektor szkoły może uznać kwalifikacje na podstawie przedłożonych dokumentów? Czy można odstąpić od wymogów kwalifikacyjnych – „Organ prowadzący może wyrazić zgodę na odstąpienie od wymagań kwalifikacyjnych, w tym także przygotowania pedagogicznego dla nauczyciela z Ukrainy. Takie rozwiązanie może być zastosowanie, jeśli jest to konieczne. W braku takiej zgody nie obędzie się jednak bez uznania kwalifikacji.”? Na jakiej podstawie można odstąpić? Na jaki przepis należy się powołać? Czy dyrektor który jest jednocześnie organem prowadzącym szkołę decyduje sam o zatrudnieniu? Dodam, że szkoła zatrudnia na podstawie kodeksu pracy.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dzień dobry
Proszę o pomoc w zakresie poniższych pytań:
1. Czy w arkuszu ocen w miejscu "nazwa szkoły" wpisujemy nazwę szkoły i informację, że wchodzi w skład zespołu np. „Branżowa Szkoła I stopnia nr 3 w Zespole Szkół Technicznych w Płocku” czy wystarczy wspiąć nazwę szkoły i adres cyt.: „Branżowa Szkoła I stopnia nr 3, al. Jana Kilińskiego 4, 09-402 Płock” czy powinna być wpisana sama nazwa szkoły cyt.: „Branżowa Szkoła I stopnia nr 3”
2. Czy na Świadectwie promocyjnym/końcowym wpisujemy nazwę szkoły i informację, że wchodzi w skład zespołu np. „Branżowa Szkoła I stopnia nr 3 w Zespole Szkół Technicznych w Płocku”. Dodam, że szkoła nie ma nadanego imienia.
Pozdrawiam
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Kontynuuję temat koncepcji pracy. Co oznacza, że powinna być ona "przyjęta" przez RP. Mam przegłosować przez podniesienie ręki i zapisanie w protokóle RP, czy uchwałą?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe