Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy przedszkole niepubliczne ma obowiązek przygotowania raportu o dostępności? Jeśli tak, to kto może go przygotować? Gdzie należy go udostępnić?
W świetle ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2020 r., poz. 1062) zapewnienie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami jest obowiązkiem podmiotów publicznych lub podmiotów uzależnionych finansowo, kapitałowo organizacyjnie od podmiotów publicznych. Ustawa w węższym zakresie reguluje obowiązek zapewniania dostępności przez podmioty niepubliczne. Egzekwowanie obowiązku od podmiotów niepublicznych jest możliwe w przypadku zlecenia lub powierzenia w ramach umowy realizacji zadań publicznych finansowanych z udziałem środków publicznych lub w przypadku udzielenia zamówienia publicznego (art. 4 ust. 3–4 ww. ustawy). Z kolei na podstawie art. 5 ust. 2 ww. ustawy w przypadku, gdy podmiot inny niż podmiot publiczny realizuje, na podstawie umowy zawartej z podmiotem publicznym, zadanie finansowane z udziałem środków publicznych, jest obowiązany do zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w zakresie określonym w tej umowie. Podmioty, o których mowa powyżej, nienależące do katalogu podmiotów, są obciążone tylko obowiązkami wynikającymi z umowy, na której realizację otrzymują środki finansowe.
Niepubliczne przedszkola otrzymują dotacje od jednostek samorządu terytorialnego na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1930). Mając na względzie powyższe uregulowania, należy przyjąć, że organ prowadzący niepubliczne przedszkole w zakresie działania przedszkola, jako działalności finansowanej z dotacji samorządowej, jest zobowiązany do przekazywania co 4 lata, najpóźniej do dnia 31 marca danego roku, raportu o stanie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w danym podmiocie i publikowania go na swojej stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej, a jeżeli jej nie ma – na swojej stronie internetowej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy mogę na przyszły rok zaplanować 6godz. pedagoga specjalnego w szkole podstawowej liczącej 181 uczniów jest 4 uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego i 1 opinia o wczesnym wspomaganiu oraz ok. 16 opinii.Dziękuję.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaka jest wymagana dodatkowa dokumentacja zajęć dla dziecka ze stwierdzonym niedosłuchem z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego? Czy nauczyciel wychowania przedszkolnego może prowadzić takie zajęcia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Oto nasza sytuacja. Szkoła od 4 lat prowadzona jest przez stowarzyszenie. Przekazanie szkoły stowarzyszeniu nastąpiło na mocy umowy zawartej z gminą. Rok wcześniej stowarzyszenie rozpoczęło prowadzenie niepublicznego punktu przedszkolnego przy w/w szkole. Na ten cel stowarzyszenie otrzymuje 63% wydatków ponoszonych przez gminę na prowadzenie publicznego wychowania przedszkolnego. W chwili obecnej gmina podpisała umowę z urzędem marszałkowskim, że w ramach realizowanego projektu otrzyma środki na modernizację infrastruktury przedszkolnej. Związana jest z tym konieczność utrzymania publicznej formy wychowania przedszkolnego również w naszej placówce. Nasze pytania dotyczą na jakich zasadach powinno wyglądać przekazanie prowadzenia publicznej formy wychowania przedszkolnego stowarzyszeniu?.Czy gmina powinna podjąć uchwałę o utworzeniu publicznego punktu przedszkolnego? Czy stowarzyszenie , w przypadku przejęcia prowadzenia publicznego punktu przedszkolnego powinno zawiesić prowadzenie punktu niepublicznego? Jaką wysokość dotacji powinno otrzymywać stowarzyszenie w przypadku przejęcia od gminy prowadzenia publicznego punktu przedszkolnego funkcjonującego ponad 5 godzin dziennie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor szkoły podstawowej, w której od nowego roku szkolnego tworzone są dwa oddziały przedszkolne może przyjąć dzieci czteroletnie, jeśli liczba dzieci pięcioletnich i sześcioletnich w każdym z nich nie przekracza 25 dzieci?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy szkoła ma obowiązek organizować zajęcia gimnastyki korekcyjnej? Jaka jest podstawa prawna takiego obowiązku, jeśli on istnieje?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe