Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy w Niepublicznym Terapeutycznym Punkcie Przedszkolnym dla dzieci z niepełnosprawnością w stopniu znacznym i umiarkowanym oraz ze sprzężeniami na stanowisku nauczyciela wspomagającego może zostać zatrudniona osoba, która ukończyła studia na kierunku pedagogika specjalna ze specjalnością resocjalizacja? A jeśli tak to, czy może być zatrudniona na umowę zlecenie?
Przepis § 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz. U. z 2015 r., poz. 1113 oraz § 7 projektu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (http://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12297451) jedynie ogólnikowo wymagają od nauczyciela wspomagającego posiadania kwalifikacji z zakresu pedagogiki specjalnej, bez wymogu ukończenia określonej specjalności. Co do zasady ukończenie studiów wyższych na kierunku pedagogika specjalna w specjalności resocjalizacja powinno dawać nauczycielowi wystarczające kwalifikacje. Ostatecznie weryfikuje je dyrektor z uwzględnieniem potrzeb uczniów uczęszczających do danego punktu przedszkolnego, pod kątem realizacji na studiach zajęć przydatnych do pracy z dziećmi niepełnosprawnymi (np. w zakresie oligofrenopedagogiki, tyflopedagogiki, surdopedagogiki, pedagogiki leczniczej, resocjalizacji i socjoterapii). W placówkach niepublicznych nauczyciele mogą być zatrudniani na umowy cywilnoprawne, np. zlecenie, ponieważ nie dotyczy ich art. 10 KN zobowiązujący do zatrudniania nauczycieli w ramach stosunku pracy w samorządowych jednostkach oświatowych.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jesteśmy szkołą Stowarzyszeniową zatrudniającą nauczycieli z KP. Do tej pory zatrudnialiśmy nauczycieli od września do kończ czerwca. Nowy Kodeks wprowadza przepisy, że trzecia umowa musi być umową zawartą na czas nieokreślony. Czy w naszym przypadku można w jakiś sposób ten przepis ominąć i zastosować inny? Czy można by było prosić o przygotowanie wzoru takiej umowy o prace.
- Pracodawca ( szkoła) zatrudnił pracownika na umowę o pracę na czas określony na okres 6 miesięcy tj. od 01.03.2016 do 31 .08.2016 r. (umowa w ramach robót publicznych). Następnie zawarł z nim kolejną umowę - tym razem na trzy miesiące: od 1.08 2016 r. do 31.11. 2016 r. Po zakończeniu umowy i upływie ponad 2 lat - pracodawca chce zawrzeć kolejną umowę na okres od 1.03. 2019 r. do 28.02. 2020 r.(umowa w ramach robót publicznych). Czy zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, ta trzecia umowa na czas określony staje się z mocy prawa umową na czas nieokreślony?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Na stanie placówki zatrudniony jest nauczyciel informatyki i j. niemieckiego, który przebywa od 8 lat na urlopie wychowawczym (2 dzieci). Jest to nauczyciel dyplomowany, posiadający umowę o pracę przez mianowanie. Placówka w tym czasie przeszła dwukrotne przeobrażenie. Najpierw w 2012 r. połączyła się z gimnazjum, następnie w 2019 r. stała się Zespołem Szkół, w skład którego weszła Specjalna Szkoła Podstawowa i Liceum Ogólnokształcące z oddziałami integracyjnymi i specjalnymi dla uczniów ze spektrum autyzmu, w tym z Zespołem Aspergera. Uczniowie są w normie intelektualnej. Na stanie placówki jest germanista z pełnymi kwalifikacjami (nauczyciel dyplomowany, umowa o pracę przez mianowanie jako nauczyciel j. niemieckiego), w tym ze studiami podyplomowymi w zakresie pracy z uczniami autystycznymi. Posiada kilkuletnią praktykę w pracy z ww. uczniami. Ponadto od grudnia 2020 r. został objęty szczególną ochroną stosunku pracy. Wiem, że nauczyciele j. obcych nie muszą mieć ukończonych studiów podyplomowych w zakresie pracy z uczniami ze spektrum autyzmu. Jest też zatrudniony nauczyciel mianowany z pełnymi kwalifikacjami do nauczania informatyki - posiada też studia podyplomowe w zakresie pracy z uczniami autystycznymi.
Chciałabym rozwiązać stosunek pracy z nauczycielem przebywającym na urlopie wychowawczym z dniem 31.08.2021 r. Z jakich przepisów powinnam skorzystać? Czy jest tez może inne rozwiązanie, np. etat świetlicy? Jednak przypominam, że ów nauczyciel nie ma kwalifikacji do pracy z uczniami autystycznymi.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Składając dokumenty do konkursu na stanowisko dyrektora szkoły nie dołączyłem uzasadnienia aktu dyplomowania. Komisja konkursowa nie dopuściła mnie do dalszego etapu postępowania. Czy słuszna była decyzja komisji?
- Do kiedy należy wypowiedzieć umowę o pracę nauczycielowi mianowanemu w związku z likwidacją etatu w szkole (brak klasy 2 SP), z jakiego artykułu KN ?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe