Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy w piśmie do pracownika obsługi szkoły samorządowej dotyczącym zmiany (podwyżki) wynagrodzenia od 1 stycznia 2022 r. należy – jako podstawę prawną – podać wszystkie nw. akty prawne: 1. rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 października 2021 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych, 2. rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2022 r. z dnia 15 września 2021, 3. regulamin wynagradzania pracowników obowiązujący w placówce?
Pracownicy samorządowi są wyróżnioną grupą zawodową, których stosunki pracy są regulowane w pierwszej kolejności przez ustawę z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1282) oraz wydane na jej podstawie rozporządzenie Rady Ministrów z 25 października 2021 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. poz. 1960). W drugiej kolejności stosuje się inne akty prawne: przykładowo ustawę z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 2207) i wydane na jej podstawie rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 14 września 2021 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2022 r. (Dz. U. poz. 1690).
Stosownie do art. 9 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1320) za źródła prawa pracy uważa się przepisy Kodeksu pracy oraz przepisy innych ustaw i aktów wykonawczych, określające prawa i obowiązki pracowników i pracodawców, a także postanowienia układów zbiorowych pracy i innych opartych na ustawie porozumień zbiorowych, regulaminów i statutów określających prawa i obowiązki stron stosunku pracy. Źródłem prawa pracy jest niewątpliwie regulamin wynagradzania, o którym mowa w art. 39 ustawy o pracownikach samorządowych. Każdy z aktów prawnych, o których mowa w pytaniu, jest źródłem prawa pracy. Dlatego odpowiedź na powyższe pytanie zależy od tego, co było powodem podwyżki wynagrodzenia pracownika samorządowego – które źródło prawa pracy uległo zmianie.
Jeżeli powodem podwyżki była zmiana wysokości wynagrodzenia minimalnego, to w piśmie informującym o podwyżce należy wskazać:
1. art. 6 ustawy o minimalnym wynagrodzeniu o pracę, który wprowadza nakaz kształtowania wynagrodzenia pracownika zatrudnionego w pełnym miesięcznym wymiarze czasu pracy na poziomie nie niższym niż wynikający z uzgodnienia Rady Dialogu Społecznego ogłoszonym w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, w drodze obwieszczenia Prezesa Rady Ministrów, albo wynikającym z rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej;
2. § 1 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2022 r.
Nie ma potrzeby wskazywania rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych, o ile zmianie nie uległo stanowiska pracownika. Jeżeli otrzymana podwyżka spowoduje, że pracownik będzie sie znajdował w innej grupie pracowników, wynikającej z tabeli wynagrodzeń zasadniczych będącej częścią regulaminu wynagradzania, wtedy należy go o tym fakcie poinformować. W przypadku gdy podwyżka nie wpłynie na zaszeregowanie w tabeli wynagrodzeń, nie ma potrzeby powoływania się na regulamin wynagrodzeń.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczyciel zatrudniony w Szkole Specjalnej Przygotowującej do Pracy w klasie o profilu kulinarnym musi posiadać jakieś dodatkowe kwalifikacje do prowadzenia zajęć przysposabiających do zawodu?
- Spotkałam się ze stanowiskiem ZUS, że dyrektor szkoły (publicznej, z obniżonym pensum, zatrudniony na stanowisku nauczyciela), aby uzyskać prawo do emerytury z KN art.88 (25 lat pracy w tym 20 w szkolnictwie specjalnym wypracowane do 2008 roku) musi realizować pensum w wymiarze 1/2 etatu czyli 9 godzin. Proszę o wyjaśnienie, czy opinia ZUS jest zgodna z przepisami.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Jaka jest podstawa prawna rozwiązania stosunku pracy z nauczycielem zatrudnionym w pełnym wymiarze godzin na podstawie mianowania zatrudnionym w Zespole Szkół w skład którego wchodzą wygaszane oddziały gimnazjum (przekształcenie w szkołę podstawową), szkoła podstawowa, technikum oraz branżowa szkoła I stopnia- w tym szkoły specjalne. Czy należy stosować art. 20 KN, czy art. 225 przepisy wprowadzające ustawę Prawo Oświatowe?
- 1. Jeżeli pracownik otrzymuje zmniejszenie etatu z przyczyn organizacyjnych i nie przyjmie tych warunków czy ma prawo do odprawy należnej w przypadku zwolnień z pracy z przyczyn organizacyjnych?
2. Czy w kryterium zwalniania nauczycieli zapis, że nauczyciele posiadający uprawnienia emerytalne lub uprawnienia do świadczeń kompensacyjnych, są w pierwszym rzędzie zwalniani z uwagi na to, iż będą mieli z tego tytułu źródło utrzymania jest prawidłowe? Czy lepiej stworzyć to kryterium z zerową liczbą punktów a osoby które nie mają takich możliwości będą mieć np. 50 p.?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy należy poinformować związki zawodowe o zamiarze ograniczenia etatu dla nauczyciela wygaszanego gimnazjum? (członek związku zawodowego, nauczyciel zatrudniony przez mianowanie)
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe