Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak tworzy się zespoły ds.pomocy psychologiczno pedagogicznej, jak najlepiej organizować pomoc?
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
Przepisy podpowiadają jak tworzyć oraz kiedy powoływać zespoły. Na stronie naszego Portalu znajdują się szczegółowe procedury.
Dyrektor szkoły w myśl§ 34. 1. w terminie do dnia 31 marca utworzy dla uczniów zespoły, powołuje także koordynatora/koordynatorów.
Zespoły wykonają zadania z § 20. 1, czyli:
1) ustalenie zakresu, w którym uczeń wymaga pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwagi na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne, w tym szczególne uzdolnienia;
2) określenie zalecanych form, sposobów i okresu udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, a w przypadku ucznia posiadającego orzeczenie lub opinię, o których mowa w § 19 ust. 2 pkt 1 — także z uwzględnieniem zaleceń zawartych w orzeczeniu lub opinii;
3) zaplanowanie działań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego i sposobu ich realizacji - w przypadku ucznia gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej.
2. W przypadku, o którym mowa w § 28 ust. 3, zespół może określić zalecane formy, sposoby i okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej także na podstawie informacji zawartych w karcie indywidualnych potrzeb ucznia, o której mowa w § 27 ust. 1, przekazanej przez przedszkole lub szkołę, do której uczeń uczęszczał.
Zespoły mogą być powołane zarządzeniem, komunikatem lub po prostu na zebraniu rady pedagogicznej danej szkoły.
Dyrektor na podstawie zaleceń zespołu, o których mowa ustala dla ucznia formy, sposoby i okres udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane. Wymiar godzin zajęć, ustala się z uwzględnieniem godzin do dyspozycji dyrektora szkoły (o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela). O ustalonych dla ucznia formach, sposobach i okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, dyrektor informuje na piśmie rodziców ucznia (albo pełnoletniego ucznia).
W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ustalone przez dyrektora formy, sposoby i okres udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, są uwzględniane w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym (tzw. IPET), opracowanym dla ucznia na podstawie przepisów w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych albo przepisów w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach.
Natomiast zespół, na podstawie ustalonych przez dyrektora form, sposobów i okresu udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiaru godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, opracowuje dla ucznia, z wyjątkiem ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, plan działań wspierających (tzw. PDW) zawierający treści z § 22. 1.
Spotkania zespołu odbywają się w miarę potrzeb, zwoływane są przez osobę koordynującą pracę (§ 25. 1.).
Ponadto na podstawie § 27. 1. zespół zakłada i prowadzi kartę indywidualnych potrzeb ucznia, zwaną dalej „kartą”(KIPU). Karty nie zakłada się dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
Karta ta zawiera:
1) imię (imiona) i nazwisko ucznia;
2) nazwę przedszkola lub szkoły oraz oznaczenie grupy lub oddziału, do którego uczeń uczęszcza;
3) informację dotyczącą:
a) orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej - z podaniem numeru i daty wydania orzeczenia lub opinii,
b) potrzeby objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną stwierdzonej w wyniku przeprowadzonych działań pedagogicznych, o których mowa w § 18 ust. 1;
4) zakres, w którym uczeń wymaga pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwagi na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne;
5) zalecane przez zespół formy, sposoby i okresy udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
6) ustalone przez dyrektora przedszkola lub szkoły formy, sposoby i okresy udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane;
7) ocenę efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
8) terminy spotkań zespołu;
9) podpisy osób biorących udział w poszczególnych spotkaniach zespołu.
3. Informację, o której mowa w ust. 2 pkt 6, wpisuje do karty dyrektor przedszkola lub szkoły oraz umieszcza datę i podpis.
4. Po każdym spotkaniu zespołu kartę przedstawia się dyrektorowi przedszkola lub szkoły.
Kartę tę dołącza się do dokumentacji badań i czynności uzupełniających, o której mowa w przepisach w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji.
Po zakończeniu uczęszczania przez ucznia do przedszkola, lub szkoły oraz w przypadku przejścia ucznia do innego przedszkola lub szkoły rodzice ucznia albo pełnoletni uczeń otrzymują oryginał karty. W dokumentacji szkoły pozostaje jej kopia.
Za zgodą rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia dyrektor przedszkola lub szkoły, do której uczeń uczęszczał, przekazuje kopię karty do przedszkola, szkoły lub placówki, do której uczeń został przyjęty.
Po szczegóły zapraszamy też na stronę pedagogia.pl
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Kiedy uczeń posiadający orzeczenie o niesprawności intelektualnej w stopniu lekkim klasy trzeciej i szóstej powinien być ponownie przebadany w poradni PPP.? Zadaję to pytanie ponieważ w roku szkolnym 2017/2018 I etap edukacyjny kończy się w klasie IV. Drugi etap kończy się po klasie VIII. Czy orzeczenie np. ucznia klasy VII jest dalej ważne?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Weszło w życie rozporządzenie MEN z dnia 26 kwietnia 2018 roku w sprawie świadectw dyplomów i innych druków szkolnych. Poświęciłem dużo czasu aby go dogłębnie zrozumieć. Mam pytanie w dwóch sprawach :
1.Z mojego rozumowania wynika, że wychowanie do życia w rodzinie wpisujemy na świadectwie i w arkuszach ocen klas 4 i 7 w części inne zajęcia-uczestniczył .
2.Czy wpisujemy na świadectwie doradztwo zawodowe. Jeśli tak to gdzie i jak piszemy uczestniczył czy uczęszczał. Moje wątpliwości rodzą się z tego,że w załączniku nr 1 w pkt 9 jest zapis :W części przeznaczonej na wpisanie obowiązkowych zajęć edukacyjnych należy wpisać obowiązkowe zajęcia edukacyjne zgodnie z kolejnością przyjętą w ramowym planie nauczania...Moje wątpliwości dotyczą szkoły podstawowej z włączonymi oddziałami gimnazjalnymi. Czy kuratoria Oświaty nie mogą szkołom dać wytyczne konkretne, bo spodziewam się że na koniec roku będą cyrki w wielu szkołach z wydawaniem świadectw i zakładaniem arkuszy ocen. Uprzejmie proszę o odpowiedź na moje dwa punkty.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wyjaśnienie jak wygląda w gimnazjum procedura przejścia z dziennika w formie papierowej na formę elektroniczną? Kto i w jakim terminie musi na to wyrazić zgodę i kogo należy o tym fakcie powiadomić? Czy wymaga to uchwały RP, czy opinii RR?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie dotyczące sklepiku szkolnego. Mam podmiot zewnętrzny, który prowadzi działalność gospodarczą i mogłaby w naszej szkole prowadzić sklepik szkolny. Czy szkoła może nieodpłatnie udostępnić pomieszczenie pod ten sklepik?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy w placówce niepublicznej można wyznaczyć pracownikom miejsce do palenia papierosów ?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe