Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak wygląda kontrola spraw kadrowych w szkole?
Kontrola zarządcza wprowadzona przepisami ustawy o finansach publicznych obejmuje wszystkie aspekty działalności jednostki, w tym sprawy kadrowe. Kontrola spraw kadrowych w szkole obejmuje przede wszystkim kontrolę poprawności funkcjonującej dokumentacji kadrowej.
Dokument kontroli
Dokument kontroli zarządczej może mieć różne nazwy, np. regulamin, instrukcja, procedury. Wprowadza się go zarządzeniem dyrektora i zobowiązuje pracowników do zapoznania się z jego zapisami.
Regulamin (procedura) powinien uwzględniać:
• zakres i zadania kontroli;
• organizację kontroli zawierającą zakres kontroli w poszczególnych obszarach działalności szkoły oraz przedmiot czynności kontrolnych;
• rodzaje dokumentów, w tym badanych pod względem merytorycznym, formalnym i rachunkowym.
Zakres kontroli kadrowej
W praktyce oznacza to prowadzenie kontroli poprawności funkcjonującej dokumentacji kadrowej obejmującej np. akta osobowe pracowników, plany doskonalenia nauczycieli, dokumenty awansu zawodowego nauczycieli, dokumentację zastępstw doraźnych, regulamin pracy, regulamin funduszu świadczeń socjalnych, regulamin wynagradzania pracowników pomocniczych i obsługi.
Mechanizmy kontroli powinny stanowić odpowiedź na konkretne ryzyko. W odniesieniu do spraw kadrowych szkoły istnieje możliwość podejmowania niewłaściwych działań, np.: niewłaściwe zachęty (awanse, nagrody, premie), niewystarczające kary za nieuczciwe zachowanie lub brak konsekwencji w ich stosowaniu.
Duże ryzyko i zagrożenie poważnych strat finansowych może wystąpić w przypadku nieprzestrzegania czy pomyłek w rozliczaniu wydatków na wynagrodzenia, składek ubezpieczeniowych i podatków (zob. tabela).
Przykładowe typy ryzyka dotyczące spraw kadrowych i prowadzonej dokumentacji pracowniczej:
Nieprawidłowości w naliczaniu składek ubezpieczeniowych, podatków, dodatków służbowych wynikających ze stosunku pracy
Nieefektywne planowanie procedur i organizowanie szkoleń
Nieprawidłowości w polityce socjalnej
Nieprawidłowe i nierzetelne prowadzenie spraw pracowniczych
Niezasadne zawieranie umów-zleceń i umów o dzieło oraz nierzetelność wystawianych rachunków z tytułu tych umów
Niezasadne stosowanie godzin nadliczbowych i ponadwymiarowych
Samokontrola
Formą organizacyjną kontroli zarządczej w danym obszarze jest najczęściej samokontrola prawidłowości wykonywania własnej pracy (dokonywana samodzielnie przez księgowego, wicedyrektora, kadrowego itd.) – przeprowadzana przy pomocy arkusza samokontroli. Standardy kontroli, stanowiące załącznik do komunikatu Ministra Finansów z 16 grudnia 2009 r., zalecają przeprowadzenie co najmniej raz w roku samooceny systemu kontroli zarządczej przez osoby zarządzające i pracowników jednostki.
Kontrola dyrektora lub upoważnionego pracownika
Inną formą jest kontrola sprawowana z urzędu przez pracowników pełniących funkcje kierownicze lub kontrola prowadzona przez zespoły kontrolne powołane przez dyrektora w celu prowadzenia doraźnych kontroli. Zadania kontrolne wykonywane przez poszczególnych pracowników są określone w imiennych zakresach czynności, imiennych upoważnieniach oraz przepisach wewnętrznych danej szkoły.
Kontrola dokumentów kadrowych może być wykonana tylko przez dyrektora szkoły (oprócz samokontroli dokonywanej przez pracownika prowadzącego sprawy kadrowe). Dostęp do akt posiadają pracodawca, pracownik zajmujący się sprawami kadrowymi i pracownik – odnośnie do swoich akt osobowych, oraz instytucje kontrolujące zgodnie ze swoimi kompetencjami. Nie ma podstawy prawnej do nieograniczonego dostępu do akt osobowych innych osób.
Dokumentację kontroli zarządczej stanowią z reguły książka kontroli wewnętrznej, arkusz samokontroli i protokół kontroli. Protokół kontroli jest dowodem potwierdzającym wykonanie kontroli i powinien zawierać wszystkie stwierdzone przez kontrolujących fakty dotyczące kontrolowanego przedmiotu, w tym nieprawidłowości i uchybienia w działaniu, ich przyczyny i skutki będące podstawą do określenia zaleceń kontrolowanej działalności.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczycielka w maju podpisała zgodę na zmniejszenie wymiaru zatrudnienia do 5/18. W lipcu złożyła do dyrektora szkoły wniosek o urlop dla poratowania zdrowia. Z jakiego wymiaru będzie miała wypłacane świadczenie z etatu – czy z 5/18?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka zatrudniona na czas nieokreślony od 01.01.2019 r. do dnia 03.06.2019 r. łączyła urlop rodzicielski z pracą w wymiarze ½ etatu, od 04.06.2019 r. rozpoczęła pracę w pełnym wymiarze godzin(etat). W okresie od 04.08.2019 r. do 18.08.2019 r. przebywała na zwolnieniu lekarskim. Zakładając, że do końca 2019 r. będzie pracowała na całym etacie czy będzie jej przysługiwała „13” za 2019 r.?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Po przeprowadzeniu wewnętrznej kontroli jako nowy dyrektor, stwierdziłam, że część nauczycieli jest zatrudniona na umowę stałą bez wymaganych kwalifikacji. Dwoje to nauczyciele zatrudnieni przez mianowanie, a dwoje jest w trakcie odbywania stażu awansu zawodowego. Jak w świetle prawa mam teraz postąpić?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Pierwszy nauczyciel bursy odbył studia licencjackie na wydziale Pedagogiki, specjalność resocjalizacja, następnie ukończył studia magisterskie na kierunku Pedagogika ogólna. Drugi, na Wydziale Pedagogiki ukończył studia licencjackie na resocjalizacja, natomiast studia II stopnia ukończył również na Wydziale Pedagogiki, specjalność pedagogika opiekuńcza i socjalna. Moje pytanie: Czy Panowie mają przygotowanie pedagogiczne? Kuratorium poddaję tę kwestię pod wątpliwość. Proszę o podpowiedź.
- Pracownica urodziła dziecko i pracuje 8 godz. dziennie ( pracownik administracji). Skorzystała z urlopu macierzyńskiego i chce przejść na urlop rodzicielski od 1.04.2019r. Bardzo proszę o wzór pisma, który dopuszcza pracownicę do pracy na 1/2 etatu i wydłuża się jej urlop rodzicielski.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe