Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie kwalifikacje powinien posiadać nauczyciel prowadzący w szkole ponadgimnazjalnej rewalidację? Według sugestii organu prowadzącego powinien to być tylko specjalista, czyli np. surdopedagog, tyflopedagog, logopeda. W przepisach prawnych dotyczących wymaganych kwalifikacji nie ma podane, jakie kwalifikacje konkretnie ma mieć nauczyciel prowadzący rewalidację. W rozporządzeniu z 2013 r. mówi się, że pomoc psychologiczno-pedagogiczną udzielają nauczyciele i specjaliści. Mam problem, czy nauczyciel który ukończy studia podyplomowe w wymiarze 350 godzin "Rewalidacja uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi" spełni wymogi odnośnie posiadanych kwalifikacji?
Zajęcia rewalidacyjne są zajęciami specjalistycznymi adresowanymi wyłącznie do uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność. Nie są więc formą pomocy psychologiczno-pedagogicznej, gdyż wynikają z rozporządzenia MENiS z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 15, poz. 142, z późn. zm.) Zgodnie z § 3 ust. 2 w szkolnym planie nauczania należy dodatkowo uwzględnić dla uczniów niepełnosprawnych, w zależności od rodzaju i stopnia niepełnosprawności uczniów następujące zajęcia rewalidacyjne: korekcyjne wad postawy, korygujące wady mowy, orientacji przestrzennej i poruszania się, nauki języka migowego lub innych alternatywnych metod komunikacji, inne, wynikające z programów rewalidacji. (por. § 6 ust. 1 pkt 5 oraz ust. 2 rozporządzenia MEN z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2015 r., poz. 1113)
W przypadku zajęć rewalidacyjnych (usprawniających) organizowanych dla uczniów szkół ogólnodostępnych, nauczyciel je prowadzący powinien posiadać takie kwalifikacje, jakie – w zależności od typu jednostki oświatowej – zostały określone w § 2 rozporządzenia MEN w sprawie kwalifikacji nauczycieli. Zgodnie z ich brzmieniem nauczyciel prowadzący zajęcia rewalidacyjne - prócz przygotowania pedagogicznego – musi mieć również wykształcenie/przygotowanie specjalistyczne zgodne z prowadzonymi zajęciami. Warto zauważyć, że zgodność wykształcenia z prowadzonymi zajęciami będzie zwykle determinowana charakterem zajęć rewalidacyjnych wskazanym w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Jest to związane z tym, że rodzaj kwalifikacji wymaganych od nauczyciela zajęć rewalidacyjnych będzie zależał od tego, jakiego rodzaju terapie mają być podejmowane z dzieckiem lub uczniem w ramach zajęć rewalidacyjnych.
Resort edukacji wielokrotnie podkreślał, że można je przyznać tylko nauczycielom, których przygotowanie odpowiada rodzajowi prowadzonych zajęć. Tak więc, zajęcia rewalidacyjne z uczniem np.: niepełnosprawnym intelektualnie powinien prowadzić oligofrenopedagog, z uczniem słabosłyszącym – surdopedagog lub surdologopeda, z uczniem słabowidzącym – tyflopedagog, z uczniem niepełnosprawnym ruchowo – specjalista z zakresu korekcji wad postawy, itp. Uznanie w tej kwestii kwalifikacji nauczyciela, który ukończy studia podyplomowe w wymiarze 350 godzin „Rewalidacja uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi” należy wyłącznie do dyrektora szkoły.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczyciel może skorzystać z ulopu tacierzyńskiego?
- Czy mogę rozwiązać umowę o pracę zawartą na czas nieokreślony z nauczycielem-emerytem zatrudnionym na 7/18 etatu? Zaproponowałam nauczycielowi zwiększenie etatu i objęcie wychowawstwa od nowego roku szkolnego, jednak nie zgodził się na nowe warunki. Nie mam komu powierzyć wychowawstwa. Jeśli obecne godziny nauczyciela-emeryta oraz wychowawstwo przejmie inny nauczyciel – a otrzymałam na to wstępną zgodę – będę musiała zwolnić emerytowanego nauczyciela.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Ppytanie dotyczące urlopu dla nauczyciela w przedszkolu.
Nauczyciel nieferyjny wykorzystał przysługujący mu urlop macierzyński i rodzicielski, który będzie trwał do 14 czerwca 2018 r. Od 15 czerwca nauczycielka będzie wykorzystywała przysługujący jej urlop wypoczynkowy (wg wyliczenia w ilości 59 dni). Jednak od 1 września 2018 r nauczycielka z przedszkola przejdzie do szkoły - będzie nauczycielem geografii. W związku z tym od 28 sierpnia ze względów organizacyjnych szkoły będzie miała przerwany urlop. Na dzień 27 sierpnia zostanie wykorzystanych 51 dni na 59. Co z tymi 8 dniami - czy w takiej sytuacji przepadają?
Proszę o wyjaśnienie tej kwestii od strony prawnej.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Jak powinien postąpić dyrektor szkoły, jeśli w wyniku opracowanego w kwietniu projektu arkusza organizacyjnego na kolejny rok szkolny konieczne jest zmniejszenie wymiaru zatrudnienia (dotyczy nauczyciela zatrudnionego z mianowania) lub nawet rozwiązanie stosunku pracy z którymś nauczycielem (w związku ze zmniejszoną liczbą oddziałów), gdy taki nauczyciel przebywa na zwolnieniu lekarskim i nie ma pewności, że wróci do pracy przed 1 czerwca, czyli na co najmniej trzy miesiące przed datą wprowadzenia koniecznych zmian kadrowych w placówce. W jaki inny skuteczny a zarazem zgodny z przepisami prawa pracy sposób dyrektor powinien doręczyć takiemu nauczycielowi stosowny dokument?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Kiedy nauczycielka powinna wrócić do pracy jeżeli: od 9 maja 2011r. była na ciągłym zwolnieniu lekarskim a 30 grudnia 2011 urodziła.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe