Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie kwalifikacje powinien posiadać nauczyciel w szkole ogólnodostępnej, aby mógł realizować zajęcia rozwijające z dyspozycji dyrektora z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym?
Podstawą realizowania zajęć rozwijających jest rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. z 2019 r., poz. 639). Ramowe plany nauczania określają tygodniowy wymiar godzin dla uczniów poszczególnych klas w danym typie szkoły przeznaczony na realizację obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz tygodniowy wymiar godzin do dyspozycji dyrektora szkoły przeznaczonych m.in na zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów, w szczególności zajęcia związane z kształtowaniem aktywności i kreatywności uczniów. Zajęcia te są kierowane do ogółu uczniów. Przykładowymi zajęciami rozwijającymi zainteresowania i uzdolnienia uczniów mogą być na przykład koła zainteresowań, kluby naukowe, zajęcia sportowe, rekreacyjne, artystyczne, rozwijające zainteresowania – szachy, filmy, gry planszowe. Do prowadzenia tych zajęć nie wymaga się posiadania specjalistycznych kwalifikacji poza ogólnymi określonymi w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2020 r., poz. 1289 z późn. zm.). Zajęcia te mogą prowadzić nauczyciele, wychowawcy i specjaliści posiadający odpowiednie kwalifikacje do rodzaju zajęć. Mając na względzie fakt, że w szkole ogólnodostępnej nie ma obowiązku posiadania przez nauczycieli kwalifikacji umożliwiających pracę z uczniem niepełnosprawnym intelektualnie, to do prowadzenia tych zajęć też nie wymaga się szczegółowych kwalifikacji.
Podkreślenia wymaga, że w ramach zajęć będących w dyspozycji dyrektora nie realizuje sie innych celów: np. nie udziela się pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym nie prowadzi się zajęć z rewalidacji. Zgodnie z § 6 ust. 2 pkt 2 i 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1280) w szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie zajęć rozwijających uzdolnienia i zajęć rozwijających umiejętności uczenia się. Są to zatem odmienne zajęcia. Na marginesie należy dodać, że do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych z uczniami niepełnosprawnymi z uwagi na niepełnosprawność intelektualną konieczne jest posiadanie kwalifikacji z zakresu oligofrenopedagogiki.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy dyrektor niepublicznego przedszkola ma obowiązek tworzenia planu nadzoru pedagogicznego? Co należy uwzględnić w sprawozdaniu z nadzoru?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podanie podstawy prawnej decyzji dyrektora szkoły w sprawie odroczenia ucznia w roku szkolnym 2016/2017 (na które artykuły ustawy o systemie oświaty należy się powołać?). Dziecko urodzone w roku 2009. W roku szkolnym 2015/16 było już odroczone do 31.08.2016 r. Dziecko posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z 2013 r. ze względu na niepełnosprawność sprzężoną (autyzm dziecięcy i upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim) wydane na czas wychowania przedszkolnego oraz opinię poradni z kwietnia 2016 r. w sprawie odroczenia rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- 1.Czy w zasadniczej szkole zawodowej na świadectwie umieszczamy ocenę z praktycznej nauki zawodu od pracodawcy?
2.Co piszemy na świadectwie w przypadku kiedy uczeń w I Semestrze miał ocenę z wych. fizycznego, a w kwietniu otrzymał zwolnienie do końca roku szkolnego ?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy szkoły niepubliczne o uprawnieniach szkół publicznych, dla których organem prowadzącym jest organizacja pozarządowa występują o opinie arkusza organizacyjnego do związków zawodowych i KO?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- W szkole będą uczniowie obcokrajowcy z Ukrainy i Kazachstanu, którzy będą przebywać w Polsce na podstawie wizy. W większości są to uczniowie niepełnoletni. W Polsce będą przebywać od września do czerwca. Czy uczniowie powinni być zgłaszani do NFZ czy też powinni ubezpieczać się samodzielnie ubezpieczeniem dobrowolnym? Czy będą różnice w ubezpieczeniu uczniów niepełnoletnich i pełnoletnich co do kwoty, miejsca i sposobu (dobrowolności)?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe