Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie warunki muszą spełnić studia podyplomowe, aby dawały prawo do nauczania przedmiotu? Nauczyciel dyplomowany, polonista ukończył studia podyplomowe z informatyki. W wykazie zajęć tych studiów nie ma dydaktyki informatyki. Czy ma prawo do nauczania tego przedmiotu?
Odpowiedzi na to pytanie należy szukać w ROZPORZĄDZENIU MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. Zgodnie z jego zapisami, przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela na studiach podyplomowych może być prowadzone m.in. w zakresie przygotowania do nauczania kolejnego przedmiotu (prowadzenia zajęć). Rozporządzenie określa to jako 4 moduł kształcenia oraz zawiera jego charakterystykę (obowiązkowe elementy):
1. Przygotowanie merytoryczne obejmuje kształcenie w zakresie niezbędnym do realizacji treści kształcenia zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie danego przedmiotu (rodzaju zajęć) i etapu edukacyjnego lub etapów edukacyjnych albo w podstawie programowej kształcenia w zawodzie. Efekty kształcenia w tym zakresie, po uwzględnieniu przygotowania uzyskanego w wyniku wcześniej ukończonych studiów, powinny być takie same jak dla modułu 1.
2. Dydaktyka przedmiotu (rodzaju zajęć) obejmuje przygotowanie w zakresie dydaktyki (metodyki nauczania) określonego przedmiotu (rodzaju zajęć) na danym etapie edukacyjnym lub etapach edukacyjnych.
3. Celem praktyki jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki (metodyki nauczania) przedmiotu (rodzaju zajęć) z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym. Praktyka odbywa się równolegle z realizacją komponentu 2 tego modułu. Praktyka odbywa się, w zależności od etapu edukacyjnego, którego dotyczy kształcenie, w szkole lub placówce realizującej kształcenie na danym etapie edukacyjnym lub etapach edukacyjnych.
Komponenty modułu powinny stanowić integralną całość zaprojektowaną tak, aby wiedza teoretyczna stanowiła podstawę do nabywania praktycznych umiejętności potrzebnych do wykonywania zawodu nauczyciela.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Witam. Zatrudniłam nauczyciela na czas określony od 1 września do 31 sierpnia na 5 godzin. Organ prowadzący zasugerował w piśmie by takie osoby zatrudniać tylko do końca czerwca. Czy są podstawy prawne które pozwalają na zatrudnienie nauczyciela tylko do końca czerwca ( od 1 września)?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy jest przepis, podstawa prawna, która określa czas jaki musi upłynąć od momentu ukończenia kursu z zarządzania oświatą do chwili przystąpienia do konkursu na dyrektora (np. kurs kończy się 10 marca, a konkurs jest 20 marca czy nie trzeba jakiś czas odczekać?
- Czy dodatek motywacyjny dla nauczycieli musi być wypłacany obligatoryjnie każdemu nauczycielowi miesięcznie? Bardzo proszę o uzasadnienie odpowiedzi.
- Nauczyciel mianowany został zatrudniony w mojej szkole od 1.09.2007r. na czas nieokreślony na 7/18 etatu, później pracował w wymiarze 4/18, 2/18, 3/18 i 16/18. Od 1.03.2012r. Otrzymał umowę na pełen etat. W sierpniu 2016r. Nauczyciel poinformował mnie ustnie, że wybiera jako macierzystą szkołę inna placówkę, w której pracował na część etatu a od 1 września 2016r. otrzyma cały etat, dlatego prosi o zmniejszenie wymiaru zatrudnienia. Zawarty został wtedy aneks do umowy, określający wymiar zatrudnienia na 10/18 etatu, a od 1.03.2013r. na 11/18 etatu. W związku z likwidacją gimnazjum wychodzącego w skład Zespołu Szkół Samorządowych (gimnazjum, ;liceum ogólnokształcące, technikum), którym kieruję, nauczyciel otrzymał 12 maja 2017r , informację , że zostanie z nim rozwiązana umowa o pracę z dn. 31.08.2017r. W związku z opisaną sytuacją mam pytanie: 1) Czy w/w nauczyciel powinien otrzymać odprawę w wysokości 6 –miesi ocznego wynagrodzenia, liczoną od pełnego etatu czy od części etatu, na jakiej nauczyciel przez ostatni rok był zatrudniony (tj. 11/18)?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy wicedyrektor zespołu szkolno-przedszkolnego musi mieć ukończony kurs kwalifikacyjny lub studia podyplomowe w zakresie zarządzania oświatą?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe