Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Lekcje biblioteczne.Czy obowiązują tzw. lekcje biblioteczne ,które mają prowadzić nauczyciele bibliotekarze- jaka jest podstawa prawna?
Lekcje biblioteczne są jedną z podstawowych form dostarczania informacji o funkcjonowaniu, zbiorach i ofercie biblioteki. Uczą także korzystania ze źródeł oraz pozyskiwania potrzebnych informacji. Pomagają w przygotowaniu uczniów do korzystania z różnych źródeł informacji i
mogą być wykorzystane jako pomoc na zajęciach z różnych przedmiotów i na poszczególnych
etapach kształcenia. Rozwijają i utrwalają podstawowe nawyki czytelnicze, kształtują umiejętność rozumienia tekstu, potrzebę i umiejętność pięknego czytania, rozumienia znaczenia mediów jako środków pośredniczących w procesie komunikowania się a także medialności jako oddziaływania społecznego.
Skuteczność procesu edukacyjnego rozumiana jako zdobywanie i pogłębianie wiedzy według założonego programu edukacyjnego wymaga systematycznego korzystania z wielu źródeł informacji, zarówno tych tradycyjnych takich jak książka, jak i z nowoczesnych źródeł multimedialnych. Dobrze ukształtowany nawyk korzystania z lektury w realizowaniu własnego warsztatu pracy poznawczo
- intelektualnej jest koniecznym warunkiem wspomnianej skuteczności. Niemniej ważne są umiejętności wyszukiwania, porządkowania, przetwarzania i rozsądnego zastosowania informacji pozyskanej z różnych źródeł z wykorzystaniem dostępnych technologii informacyjnych.
Nie ma przepisów, które regulowałoby zasady organizacji w szkole lekcji bibliotecznych. Szkoła sama ustala, czy i w jaki sposób będą one realizowane.
Statut szkoły określa zadania nauczyciela bibliotekarza, zgodnie z jej potrzebami (podstawa prawna dla szkoły podstawowej: § 8 ust.1 zał. nr 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. z 2001r. Nr 61, poz.624 z późn. zm.), w szczególności z uwzględnieniem zadań w zakresie:
1) udostępniania książek i innych źródeł informacji,
2) tworzenia warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną,
3) rozbudzania i rozwijania indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabiania i pogłębiania u uczniów nawyku czytania i uczenia się,
4) organizowania różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną.
Statut szkoły powinien także określać zasady współpracy biblioteki szkolnej z uczniami, nauczycielami i rodzicami (prawnymi opiekunami) oraz innymi bibliotekami.
Ponadto w podstawie programowej kształcenia ogólnego (rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2012r. poz.977 z późn.zm.) w załączniku nr 2 określone zostały obowiązki nauczycieli w zakresie najważniejszych zadań szkoły podstawowej. Wśród nich wymienia się:
1) kształcenie umiejętności posługiwania się językiem polskim, w tym dbałość o wzbogacenie zasobu słownictwa uczniów,
2) przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnych poprzez stwarzanie uczniom warunków do nabywania umiejętności wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, z zastosowaniem technologii informacyjno- komunikacyjnych, na zajęciach z różnych przedmiotów.
Realizację tych zadań powinna wspomagać dobrze wyposażona biblioteka szkolna, dysponująca aktualnymi zbiorami, zarówno w postaci księgozbioru, jak i w postaci zasobów multimedialnych. Nauczyciele wszystkich przedmiotów powinni odwoływać się do zasobów biblioteki szkolnej i współpracować z nauczycielami bibliotekarzami w celu wszechstronnego przygotowania uczniów do samokształcenia i świadomego wyszukiwania, selekcjonowania i wykorzystywania informacji.
Niektóre zajęcia mogą być przeprowadzane w bibliotece przez nauczyciela przedmiotu lub przez bibliotekarza, lub wspólnie. W planie dydaktycznym szkoły należy określić, czy (i ewentualnie na jaki temat oraz ile godzin w poszczególnych klasach) nauczyciel bibliotekarz prowadzi zajęcia dydaktyczne z uczniami.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o odpowiedź na następujące pytania oraz podanie podstaw prawnych rozstrzygających nw. kwestie. 1. Dyrektor szkoły otrzymał skargę grupy rodziców na nauczyciela, który ich zdaniem, mobbinguje uczniów i stosuje wobec nich zastraszające metody. Co powinien zrobić dyrektor?; 2. Nauczyciel, któremu grozi zwolnienie z pracy z powodów organizacyjnych, celowo uszkodził laptop i rzutnik będące własnością szkoły i zostało mu to udowodnione. Co musi zrobić dyrektor szkoły?; 3. W jakim dokumencie wewnątrzszkolnym zostaną zapisane zasady usprawiedliwiania nieobecności w pracy pracowników, w tym nauczycieli, a w jakim zasady usprawiedliwiania nieobecności uczniów?; 4. Jakie działania musi podjąć szkoła i nauczyciele wobec dziecka z orzeczeniem o kształceniu specjalnym?; 5. Czy dyrektor szkoły może odmówić przyjęcia do szkoły dziecka chorego na hemofilię?; 6. Uczeń naruszył dobra osobiste nauczyciela (publicznie obrzucił go wyzwiskami oraz inwektywami). Jakie działania musi podjąć nauczyciel oraz dyrektor szkoły wobec takiego zachowania?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Mój problem jest natury "prawno - emocjonalnej" za co z góry przepraszam, ale nie wiem do kogo udać się po poradę.
Istnieje w Polsce firma DMS Sp z o.o. z oddziałami w Rybniku, Zabrzu, Katowicach, której celem jest umożliwienie osobom dorosłym uzyskanie wiedzy oraz kształcenie, dokształcanie i doskonalenie kadr w zakresie kwalifikacji ogólnych i zawodowych. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów firma organizuje szkolenia o tematyce związanej z bezpieczeństwem w miejscu pracy. Misją firmy jest dostarczanie Klientowi usług z zakresu kształcenia w formach pozaszkolnych.
Dość często dzwoni ktoś z tej firmy do dyrektora szkoły i stanowczo informuje, że z jakiegoś tam Instytutu Badań mają dane, że dyrektor/szkoła nie ma obowiązkowych szkoleń np. z "Koordynacji Medycznej". Na pytanie dyrektora, jaka jest podstawa prawna obowiązku posiadania takiego szkolenia odpowiedź jest enigmatyczna, że ten ktoś nie jest prawnikiem i nie musi podawać aktów wykonawczych.
Dyrektor szkoły też nie jest prawnikiem. Gdzie mogę dowiedzieć się jakie prawa do wiedzy na temat szkoleń innych instytucji (w tym placówek oświatowych) ma firma DMS, czy do jej kompetencji należy "wciskanie" szkoleń jako obowiązkowych dla szkół?
Jeszcze raz przepraszam za, być może, atematyczność pytania, ale byłabym wdzięczna za jakąkolwiek podpowiedź.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Związek zawodowy powinien informować pracodawcę na piśmie o tym, że na terenie jego placówki funkcjonuje komórka związkowa. Czy związek musi przekazać dane o członkach w określonym terminie? Czy takie regulacje są prawnie usankcjonowane? Co w sytuacji, kiedy związek nie prześle dyrektorowi takiej informacji?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W zasobach szkoły i internatu jest 7 pomieszczeń mieszkalnych w których mieszkają nauczyciele i emeryci nauczyciele. W listopadzie 2022 roku po własnych wyliczeniach podałem wzrost czynszu 3 krotny. Organ prowadzący na mocy uchwały podwyższył ponad 6 razy w wrześniu 2023 r. przez 13 lat mieszkańcom nie podwyższano czynszu. Powstało oburzenie
Jako dyrektor każdego roku od 1 stycznia zawierałem unowe na 1 rok. Mieszkańcy nie podpisali umowy z nowym wymiarem czynszu od 1 stycznia 2024 r. Wystawiamy faktury pisząc; odszkodowanie za bezumowne korzystanie z lokali mieszkalnych z nową wyższą kwotą czynszu. Jest wymiana pism. Organ nie zgadza się na zmniejszenie kwoty czynszu argumentując, że stosują ustawę o gospodarce nieruchomościmi i nie mają obowiązku prowadzić , zapewnić mieszkańcom lokalu mieszkalnego. Mieszkańcy twierdzą, że chroni ich ustawa lokatorska. Jest spór który wzrasta. Dotychczas mieszkańcy odbierali faktury z pokoju administracji. Wpłynęło pismo, że dyr. powinien dostarczyć fakturę. Radca prawny sugeruje aby uspokajać w dobie wyborów. Co będzie jak mieszkańcy rozdmuchają mediom.
Czy po wyborach nowa władza nie zarzuci mi zaniedbania obowiązków? Czy nie będę ukarany za nie za niskie i nie zgodne z planem dochody? Co będzie jak mieszkaniec( emeryt się wyprowadzi nie nie uiści zapłaty( dodam, że płacą na starych zasadach czynsz). Proszę o pomoc prawną.
Dziękuje
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jaki dokładnie przepis wskazuje na brak możliwości pobierania składek od rodziców dzieci przedszkolnych na tzw. "wyprawkę" obejmującą głównie artykuły piśmiennicze i papiernicze (blok, pisaki, klej, kredki, itp.)w danym roku szkolnym?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe