Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel był zatrudniony jako współorganizujący kształcenie ucznia z niepełnosprawnością na pensum 20/20. Ten sam uczeń otrzymał orzeczenie o potrzebie kształcenie specjalnego – upośledzenie w stopniu umiarkowanym. 1. Czy można wprowadzić zajęcia indywidualne dla takiego ucznia (kształcenie specjalne) na większości lekcjach (6 – i są tu prowadzone edukacje zgodnie z ramowym planem dla kształcenia specjalnego), a na 5 pozostałych jest dostosowywany program i ramowy plan nauczania. 2. Jak przekształcić umowę o pracę dla tego nauczyciela – aktualnie ma tylko 3 godziny jako współorganizujący (w klasie z uczniem), pozostałe 15 godzin ma zajęcia indywidualne z tym uczniem – czy z pensum 18? Czy wtedy ma etat łączony 15/18 + 3/20 czyli 18/18 3. Czy należy się dodatek za trudne warunki pracy – na wszystkie godziny, czy tylko na te indywidualne? 4. Dodatkowa godzina zajęć rewalidacyjnych czy traktować ją z pensum współorganizującego, czyli z 20 czy z 18?
Zgodnie z art. 127 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (Dz. U. Z 2021r. poz. 1082) uczniowi objętemu kształceniem specjalnym dostosowuje się odpowiednio program wychowania przedszkolnego i program nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia. Dostosowanie następuje na podstawie opracowanego dla ucznia indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego uwzględniającego zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
Posiadanie przez ucznia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego nie jest tożsame z orzeczeniem o potrzebie kształcenia indywidualnego. Uczniowi takiemu jedynie dostosowuje się program do indywidualnych potrzeb (na wszystkich zajęciach jeśli tak wynika z zapisów orzeczenia), ale nie jest to kształcenie indywidualne.
Nauczyciel wspomagający to nauczyciel, którego pensum wynika z art. 42 ust. 3 w tabeli poz. 12 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2021 r. poz. 1762). Zgodnie z terminologią wynikającą z przepisów prawa jest to nauczyciel posiadający kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej zatrudniony dodatkowo w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego oraz współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Jego pensum wynosi 20 godzin i w ramach tego pensum powinien realizować wszystkie zadania z uczniem, bez względu na to czy są to zajęcia rewalidacyjne, zajęcia wspomagające itp.
Zgodnie z § 8 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2014r., poz. 416) za pracę w trudnych warunkach uznaje się prowadzenie przez nauczycieli:
zajęć rewalidacyjno-wychowawczych z dziećmi i młodzieżą upośledzonymi umysłowo w stopniu głębokim;
zajęć dydaktycznych i wychowawczych w specjalnych przedszkolach (oddziałach), szkołach (oddziałach) specjalnych oraz prowadzenie indywidualnego nauczania dziecka zakwalifikowanego do kształcenia specjalnego.
Już jedna godzina takich zajęć upoważnia nauczyciela do dodatku za warunki trudne, wobec tego należy mu go przyznać (bez względu na to ile takich godzin realizuje).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pracownik zatrudniony w szkole ma umowę na czas określony, która kończy się w przyszłym roku. Przed końcem trwania umowy z pracownikiem, następuje likwidacja stanowiska. Czy w takim przypadku przysługuje pracownikowi jednomiesięczna odprawa?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel, który poszedł na świadczenie kompensacyjne może uczyć w szkole prowadzonej przez stowarzyszenie?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- W wyniku konkursu na stanowisko dyrektora szkoły, które odbył się czerwcu , wygrała nauczycielska z zewnątrz, która posiada kwalifikacje do nauczania matematyki. W bieżącym roku szkolnym istnieje możliwość przydzielenia jej 4 godz. matematyki, co stanowi pensum dyrektorskie. Obecnie w szkole jest zatrudnionych dwóch nauczycieli matematyki na czas nieokreślony i po upływie kadencji dyrektora nie ma w szkole miejsca dla trzeciego matematyka. Nowy dyrektor złożył podania do obecnego dyrektora o zatrudnienie na stanowisku nauczyciela matematyki. Pytanie: jak zatrudnić nowego dyrektora na czas określony, czyli na czas pięcioletniej kadencji z jednoczesnym
wskazaniem 4 godz. pensum matematyki? Czy zatrudnienie ma być na czas nieokreślony, chociaż za 5 lat nie będzie dla niej pracy jako matematyka? W projekcie organizacyjnym jest wykazany wakat dyrektora z rozbiciem 4 godz. Pensum bez wskazania przedmiotu oraz 14 godz. zniżka dyrektora.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Będę prowadzić od września 2022 r. publiczną szkołę podstawową jako osoba fizyczna i będziemy pracować bez karty nauczyciela, na kodeksie pracy. Czy nauczyciele specjaliści mogą być zatrudnieni na podstawie umowy zlecenia w takiej szkole, czy wyłącznie na umowę o pracę? Czy w przypadku szkoły z oddziałami przedszkolnymi, gdzie w klasach I-VIII będzie około 54 uczniów, a w oddziałach przedszkolnych około 34 uczniów wymiary zatrudnienia specjalistów będą wynosiły 1/4 etatu w naszej placówce?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy można wypowiedzieć umowę o pracę na czas określony zawartą na okres od 1 lutego 2023 r. do 31 sierpnia 2023 r. z pracownikiem niepedagogicznym? Jest to druga umowa pracownika na czas określony, pierwsza zawarta była na okres od 3 października 2022 r. do 31 stycznia 2023 r. W umowie nie zawarto porozumienia o możliwości rozwiązania wcześniejszego umowy na czas określony. Jeżeli można wypowiedzieć tę umowę to proszę o podanie na jakiej podstawie? Czy stosuje się miesięczny okres wypowiedzenia i czy należy uzasadnić wypowiedzenie podając jego przyczynę? Jaka przyczyna jest dopuszczalna przepisami?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe