Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczycielka ma ukończoną Akademię Wychowania Fizycznego i uprawnienia do prowadzenia gimnastyki korekcyjnej. Czy do prowadzenia zajęć z gimnastyki korekcyjnej z dziećmi upośledzonymi w stopniu lekkim musi mieć oligofrenopedagogikę?
Do prowadzenia zajęć gimnastyki korekcyjnej z uczniem upośledzonym w stopniu lekkim nie jest potrzebne posiadanie uprawnień z zakresu oligofrenopedagogiki.
Oligofrenopedagogika wymagana jest m.in. w przypadku nauczycieli szkół specjalnych oraz do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych mających na celu nauczanie i wychowanie uczniów upośledzonych umysłowo, dotyczących przede wszystkim współżycia z ludźmi, przygotowania do pracy zawodowej, odpowiedniego korzystania z czasu wolnego, itp. Jest to więc doskonalenie braków wynikających bezpośrednio z upośledzenia umysłowego, mających wpływ na funkcjonowanie ucznia jako jednostki w społeczeństwie.
Gimnastyka korekcyjna ma na celu korekcję określonych wad postawy, zatem uprawnienia z zakresu oligofrenopedagogiki nie mają tu żadnego zastosowania.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Biorąc pod uwagę zapisy Art. 220 ust. 1 pkt 4 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe: „4) liczba uczniów przypadających na jeden etat pedagoga, psychologa lub logopedy, zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez daną jednostkę samorządu terytorialnego, nie może być wyższa niż liczba uczniów przypadających na jeden etat pedagoga, psychologa lub logopedy, zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez tę jednostkę samorządu terytorialnego, w roku szkolnym 2016/2017”, czy można powstałą zwyżkę godzin przeznaczyć na realizację zajęć w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Przykładowo: Szkoła w roku szkolnym 2016/17 na 290 uczniów; w roku szkolonym 2017/18 - 340 uczniów co daje zwiększenie etatu pedagoga i psychologa do 1,18 etatu, co w przeliczeniu na godziny daje zwyżkę 4 godzin. Pytanie: Czy: 1. Zwyżkę 4 godzin pedagoga szkolnego można przeznaczyć np. na realizację zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów z takim zaleceniem wynikającym z opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej o dostosowaniu wymagań edukacyjnych (pedagog posiada stosowne kwalifikacje do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych). 2. Zwyżkę godzin psychologa szkolnego przeznaczyć na zajęcia logopedyczne. W tym przypadku psycholog nie posiada stosownych kwalifikacji. Zajęcia byłyby powierzone innemu nauczycielowi, który posiada kwalifikacje do prowadzenia logopedii (studia podyplomowe). 3. Zajęcia logopedyczne, o których mowa w pkt. 2 realizowane przez nauczyciela np. edukacji wczesnoszkolnej byłyby jego godzinami ponadwymiarowymi. Z jakiego pensum należy w takim wypadku rozliczać godziny ponadwymiarowe: 18- godzinnego (pensum nauczyciela) czy 20-godzinnego (pensum psychologa)?
- Jaką odprawę należy wypłacić nauczycielom zatrudnionym na umowę o pracę w przypadku likwidacji szkoły, w której zatrudnionych jest 12 pracowników?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- N-l zatrudniony na zastępstwo nie będzie miał godzin w roku szk.19/20 a n-l którego zastępował w listopadzie 2018 odszedł na emeryturę.N-l nadal ma umowę na zastępstwo bez określenia daty do kiedy.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Ile razy nauczyciel może dostać wypowiedzenie warunków pracy i płacy? Nauczycielka w gimnazjum zatrudniona była: od 01.09.2007 r. do 31.08.2008 r. umowa o pracę na czas określony na 10/18 etatu od 01.09.2008 r. do 31.08.2009 r. umowa o prace na czas określony na 10/18 etatu od 01.09.2009 r. zatrudnienie przez mianowanie (18/18 etatu - czas nieokreślony). W maju 2012 r. nauczycielka otrzymała wypowiedzenie warunków pracy i płacy, w części dotyczącej zatrudnienia w pełnym wymiarze czasu pracy (na 15/18) i wyraziła pisemną zgodę na tę zmianę (w wypowiedzeniu nie ma na jaki okres jest zmiana). Jednak od 01.09.2012 r. dostała w zastępstwie nieobecnej nauczycielki godziny i miała pełen etat do 27czerwca 2013 r. Od 1 września 2013 miała również pełen etat do 31 sierpnia 2014 r. (warunki z aktu mianowania). W maju podpisała analogiczne jak wyżej wypowiedzenie warunków, ale od września 2014 r. znów w zastępstwie miała pełen etat. Czy w/w sytuacja jest poprawna prawnie i jakie dokumenty dyrektor powinien uzupełnić tej nauczycielce (porozumienie, aneks, itp.). Drugie pytanie czy jeżeli od 01.09.2012 r. pojawiła się możliwość zatrudnienia nauczycielki na pełny etat (zastępstwo za nieobecną nauczycielkę) to powinno to porozumienie obowiązywać do końca zajęć dydaktycznych (czyli do 27 czerwca 2013 r.) czy do końca roku szkolnego (czyli do 31 sierpnia 2013 r.) ?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podanie aktualnie obowiązujących kwalifikacji dla nauczyciela wychowania przedszkolnego.
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe