Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczycielka zespołu, pensum łączone: 13h dydaktycznych i 20h biblioteki. Pensum 24 h, czyli 11h to uzupełnienie etatu, a 9h to godziny ponadwymiarowe. Uznałam, że w czasie nauczania zdalnego nie wypłacam godzin ponadwymiarowych biblioteki, podobnie jak świetlicy, którą nauczyciele wcześniej realizowali jako godziny ponadwymiarowe. Nauczycielka nie zgadza się z tą decyzją, ponieważ uważa, że ona nagrywała bajeczki dla dzieci i wysyłała je, była tez w gotowości do pracy, a więc powinna otrzymać nadgodziny. Proszę o pomoc w rozwiązaniu tej kwestii.
Odpowiedź jest uzależniona od tego, czy nauczycielkę poinformowano o odebraniu godzin ponadwymiarowych np. poprzez zapoznanie jej ze zmienionym planem zajęć. Na podstawie § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r., poz. 493 ze zm.) zasadą jest, że w czasie nauki zdalnej nauczyciele powinni realizować obowiązki zdalnie, co dotyczy także realizacji godzin ponadwymiarowych; samo wprowadzenie realizacji zadań szkół za pomocą metod i technik kształcenia na odległość nie wpływa bezpośrednio na liczbę godzin przydzielonych nauczycielom. Ponadto dyrektor miał obowiązek określenia obowiązujących od dnia 25 marca 2020 r. zasad zaliczania aktywności nauczyciela na poczet realizacji godzin wynikających z pensum lub godzin ponadwymiarowych oraz dokumentowania ich przeprowadzenia - § 7 ust. 2 w zw. z § 1 pkt 7 ww. rozporządzenia. O przyznaniu oraz odebraniu godzin ponadwymiarowych decyduje dyrektor jako przełożony służbowy (art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2019 r., poz. 2215). Jeśli nauczycielowi nie odebrano godzin ponadwymiarowych, zachowuje prawo do wynagrodzenia tylko za te godziny ponadwymiarowe, które faktycznie zrealizował i udokumentował w ramach nauki zdalnej zorganizowanej przez dyrektora (art. 80 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, Dz. U. z 2019 r., poz. 1040 ze zm. w zw. z art. 35 ust. 3 KN). Jeśli nauczycielowi odebrano godziny ponadwymiarowe, nie ma prawa do wynagrodzenia za niezrealizowane godziny ponadwymiarowe i bezzasadnie nauczyciel twierdzi, że pozostawał w gotowości do pracy, skoro mu jej nie polecono. Nie zachowuje także prawa do wynagrodzenia za zadania, które wykonał na podstawie własnej decyzji bez polecenia dyrektora, gdy godziny ponadwymiarowe zostały odebrane. Na podstawie zbyt ogólnej treści pytania nie można stwierdzić, która sytuacja ma zastosowanie do nauczyciela lub czy wystąpiły jeszcze jakieś inne okoliczności faktyczne.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy jako punkt przedszkolny jesteśmy zobowiązani do odbywania zebrań pracowniczych i ich protokołowania? Jeśli tak, to jak często? Czy ewentualny protokół ma mieć formę taką, jak protokół rady pedagogicznej, jeśli nie to jaką?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy w placówce niepublicznej (ośrodek rewalidacyjno-wychowawczy) muszę organizować zajęcia z religii dla uczniów posiadających orzeczenie o kształceniu specjalnym i w jakim wymiarze?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy decyzje w sprawach ZFŚS, zwolnień z wych.fiz., i w innych sprawach, należy numerować osobno, czy wszystkie razem nadając kolejne numery?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o pomoc w zakresie organizacji nauczania ucznia z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym w gimnazjum ogólnodostępnym. W październiku uczennica otrzymała takie orzeczenie. Matka nie chce słyszeć o nauce w szkole specjalnej. Powołałam zespół i organizujemy nauczanie. Jak mam zrealizować 800 godzin plastyki i 830 godzin techniki, 130 godzin muzyki? Czy możemy te zajęcia realizować na różnych przedmiotach i zapisywać w oddzielnym dzienniku tematy dostosowane do potrzeb i możliwości dziecka? Uczennica nie ma nauczania indywidualnego, a nawet gdyby zaplanować jej po 7-8 godzin tygodniowo tych przedmiotów, zanudziłaby się. Poza tym, ona bardzo chce być w klasie i razem z klasą pracować. Bardzo proszę o pomoc, jak zorganizować nauczanie z korzyścią dla dziecka, ale zgodnie z litera prawa.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy w przypadku, gdy została dokonana zmiana w zakresie składu kadry pedagogicznej punktu przedszkolnego, należy przedłożyć do wiadomości organu ewidencyjnego aktualny wykaz kadry pedagogicznej wraz z jej kwalifikacjami?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe