Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Otrzymałam od rodzica informację o tym, że rozmawiał z wychowawczynią jego dziecka, które cierpi na padaczkę i w przypadku wystąpienia ataku wymaga interwencji w postaci podania leku. W informacji o rozmowie rodzic opisał sposób podana leku oraz upoważnił szkołę do podania go dziecku w sytuacji, gdyby u ucznia nastąpił atak padaczki („Upoważniam szkołę w razie zaistnienia ataku padaczki do podania leku dla mojego syna”). Rozumiem, że podanie tego leku jest niezbędne, ale czy wystarczy zgoda rodzica, aby nauczyciel mógł podać ten lek dziecku? Wiadomo, że im szybciej lek zostanie podany, tym mniejsze będą skutki uboczne. Dodatkowo zaznaczę, że w naszej szkole pielęgniarka szkolna jest dwa razy w tygodniu.
Zgodnie z przepisami ustawy z 12 kwietnia 2019 r. o opiece zdrowotnej nad uczniami (Dz. U. z 2019 r., poz. 1078 ze zm.) opieka zdrowotna nad uczniami jest realizowana w szkole i obejmuje profilaktyczną opiekę zdrowotną, promocję zdrowia oraz opiekę stomatologiczną. Profilaktyczna opieka zdrowotna jest sprawowana nad uczniami do ukończenia 19. roku życia, a w przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – do ukończenia szkoły ponadpodstawowej.
Profilaktyczną opiekę zdrowotną nad uczniami w szkole sprawują pielęgniarka środowiska nauczania i wychowania albo higienistka szkolna. Opieka zdrowotna nad uczniami jest sprawowana we współpracy z rodzicami oraz pełnoletnimi uczniami. Podmiotami zapewniającymi warunki organizacyjne opieki zdrowotnej nad uczniami są dyrektor szkoły i organ prowadzący szkołę.
W przepisach zawartych w art. 20-22 ustawy określono kwestie dotyczące sprawowania opieki nad uczniami przewlekle chorymi lub niepełnosprawnymi w szkole. Zgodnie z tymi regulacjami, opieka nad uczniem przewlekle chorym lub niepełnosprawnym w szkole jest realizowana przez pielęgniarkę środowiska nauczania i wychowania albo higienistkę szkolną. W celu zapewnienia właściwej opieki nad uczniami przewlekle chorymi lub niepełnosprawnymi w szkole pielęgniarka środowiska nauczania i wychowania albo higienistka szkolna współpracuje z lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej, rodzicami, pełnoletnimi uczniami oraz dyrektorem i pracownikami szkoły. Współpraca ta obejmuje wspólne określenie sposobu opieki nad uczniem (dostosowanego do jego stanu zdrowia), w sytuacji konieczności podawania leków oraz wykonywania innych czynności podczas pobytu ucznia w szkole. Podawanie leków lub wykonywanie innych czynności podczas pobytu ucznia w szkole przez pracowników szkoły może odbywać się wyłącznie za ich pisemną zgodą. Dyrektor szkoły zapewnia pracownikom szkoły szkolenia lub inne formy zdobycia wiedzy na temat sposobu postępowania wobec uczniów przewlekle chorych lub niepełnosprawnych, odpowiednio do potrzeb zdrowotnych uczniów.
Z powyższych przepisów wynika zatem, że podawanie leków uczniowi szkoły podczas nieobecności pielęgniarki/higienistki powinno zostać ustalone przez pielęgniarkę/higienistkę szkoły we współpracy z lekarzem POZ, rodzicami ucznia (lub pełnoletnim uczniem) oraz dyrektorem i pracownikami szkoły. Pracownik szkoły, jeżeli wyrazi zgodę na piśmie, może podać lek zgodnie z przedstawionym zaświadczeniem lekarskim zawierającym zlecenie na podawanie tego leku w określonym przypadku/czasie oraz wskazanej dawce.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jak powinna być prawidłowo sformułowana uchwała zmieniająca statut szkoły w całości i wprowadzająca tekst jednolity?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy w wypadku przeprowadzania w jednej sali części pisemnej egzaminu maturalnego z tego samego przedmiotu dla uczniów dwóch różnych typów szkół - np. technikum i uzupełniające liceum ogólnokształcące dla dorosłych można wypełnić jeden protokół przebiegu egzaminu dla obu typów szkół?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Przy szkole podstawowej funkcjonuje zespół wychowania przedszkolnego (jako odrębna placówka oświatowa uwzględniona w RSPO). Realizowane jest w nim wychowanie przedszkolne (poniżej klasy 0) dla dzieci 3-5-letnich w wymiarze 20 godz. tygodniowo. Ma on przydzieloną jedną salę dydaktyczną, korytarz i toalety są wspólne dla zespołu i szkoły. W zespole tym nie ma zatrudnionego nauczyciela, zajęcia realizuje nauczyciel zatrudniony w szkole. Jest to bardzo problematyczne. Uniemożliwia prawidłową sprawozdawczość np. do GUS, SIO.
Jakie działania należy podjąć na poziomie szkoły i organu prowadzącego, w celu likwidacji zespołu wychowania przedszkolnego (jako odrębnej jednostki), a następnie włączenia go w struktury szkoły jako oddziału przedszkolnego?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Zbliża się koniec roku należny wykonać inwentaryzację roczną. Czy wszystkie składniki majątkowe w szkole (np. wyposażenie wszystkich klas i pomieszczeń) należny spisywać tak jak podczas inwentaryzacji raz na 4 lata czy tylko spisać wyposażenie zakupione w ciągu roku , sprawdzić i uzgodnić z DBFO stan ksiąg? Oczywiście poza spisem magazynów, druków ścisłego zarachowania i kasy.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informacje w sprawie podstaw prawnych utworzenia oddziałów integracyjnych w szkole podstawowej. Proszę też o wskazówki w ich tworzeniu (od czego zacząć itp?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe