Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pracownik obsługi zostaje zwolniony przez zakład pracy (redukcja etatów). Rejestruje się w Urzędzie Pracy, po roku czasu przechodzi na rentę po zmarłym mężu, a następnie, po osiągnięciu wieku emerytalnego, na emeryturę. Czy dany pracownik może korzystać z ZFŚS w zakładzie w którym został zwolniony?
Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 923) przez osoby uprawnione do korzystania z Funduszu rozumieć należy pracowników i ich rodziny, emerytów i rencistów – byłych pracowników i ich rodziny oraz inne osoby, którym pracodawca przyznał w regulaminie, o którym mowa w art. 8 ust. 2, prawo korzystania ze świadczeń socjalnych finansowanych z Funduszu.
Brak jest definicji rozstrzygającej, jak na gruncie ustawy należy rozumieć sformułowanie "emerytów i rencistów – byłych pracowników". Szczególne wątpliwości w tym względzie dotyczą sytuacji, w których przejście na emeryturę lub rentę nie nastąpiło bezpośrednio po rozwiązaniu stosunku pracy. Orzecznictwo jest jednolite w kwestii statusu pracownika, który po przejściu na emeryturę/rentę podjął zatrudnienie u innego pracodawcy. Jasne jest bowiem, że na potrzebę ZFŚS byłym zakładem pracy jest ten, który zatrudniał pracownika jako ostatni, nawet wtedy, gdy w momencie nawiązania stosunku pracy był on już emerytem/rencistą. Nie ma natomiast zgodności co do statusu pracownika, który przeszedł na emeryturę jakiś czas po ustaniu zatrudnienia, ale w okresie między rozwiązaniem umowy, a nabyciem prawa do emerytury nigdzie nie pracował.
W uchwale Sądu Najwyższego z 15 listopada 1991 r. (sygn. akt I PZP 56/91) czytamy, że przepis ustawy "[...] w ogóle nie wspomina o przechodzeniu na emeryturę, a przy tym nie ma żadnych podstaw dla przyjmowania wbrew literalnemu jego brzmieniu wykładni zawężającej, która mogłaby w szczególności polegać na próbie podstawienia w miejsce ustawowego zwrotu emeryci – byli pracownicy zakładu wyrażenia emeryci, którzy z danego zakładu przeszli na emeryturę". Sąd stwierdził nadto "[...] Jeżeli więc dana osoba była zatrudniona w określonym zakładzie pracy i po zaprzestaniu pracy ma status emeryta, to należy do kręgu emerytów – byłych pracowników zakładu”.
Choć powołana uchwała została wydana w okresie obowiązywania poprzedniczki ustawy, jednak zachowuje aktualność w obecnie obowiązującym stanie prawnym. Należałoby zatem uznać, że osoba, która jako były pracownik zakładu była po przejściu na rentę uprawniona do świadczeń z ZFŚS, a następnie utraciła prawo do renty i pobierała zasiłek dla bezrobotnych, po czym nabyła prawo do emerytury, posiada status emeryta – byłego pracownika.
Należy jednak dodać, że w literaturze przedmiotu można spotkać także przeciwne opinie.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy można nakazać nauczycielowi podjęcie studiów wyższych (licencjackich lub magisterskich)? Czy odmowa podniesienia kwalifikacji może być argumentem przy zwolnieniu z pracy?
- Czy zmiany w prawie oświatowym w jakiś sposób określają wysokość- ilośc godzin nadliczbowych przyznawanych nauczycielowi?
- Czy pracownika szkoły zatrudnionego na stanowisku pomocniczym (sekretarz szkoły) można przenieś do gminy na stanowisko urzędnicze?
- Nauczycielka urodziła w dniu 18.11.2013 dziecko. W 2013 roku przed narodzinami dziecka wykorzystała w całości urlop w czasie ferii zimowych. Placówka jest jednostką feryjną. Od 18.11.2013 do 16.11.2014 przebywała na urlopie macierzyńskim i rodzicielskim. Od 17.11.2014 przebywa na urlopie wypoczynkowym. Jaka ilość urlopu wypoczynkowego przysługuje za rok 2013 i 2014? W jakim dniu powinna rozpocząć pracę w szkole?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Jak zwalniać nauczycieli, jakie są kryteria, jak dyrektor powinien przygotować się do obrony w sądzie pracy?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe