Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pracownik samorządowy z dniem 28.08.2020 r. przechodzi na emeryturę. Na dzień 28.08.2020 r. posiadać będzie 39 letni staż pracy. W naszej placówce przepracuje 16 lat i 3 miesiące. Jaka odprawa emerytalna przysługuje pracownikowi? Czy są jakieś zmiany w związku z tarczą antykryzysową w wypłacie odpraw? Dnia 22.08.2021 r. pracownik przepracowałby 40 lat pracy. Czy w dniu 28.08.2020 r. (zakończenie umowy w związku z przejściem na emeryturę) należy pracownikowi wypłacić nagrodę jubileuszową (rok wcześniej)? Jakie przepisy to regulują? Czy po rozwiązaniu umowy w związku z przejściem na emeryturę można z tym pracownikiem zawrzeć ponownie umowę o pracę?Czy powinna być jakaś przerwa pomiędzy zakończeniem umowy a zawarciem nowej? Czy jeśli pracownik zostanie ponownie zatrudniony należy mu doliczyć dodatek za wysługę (taki jaki posiadał) czy musi sobie go wypracować od początku?
Na podstawie art. 38 ust. 3 pkt 3 i ust. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2019 r., poz. 2215, do okresów pracy uprawniających do jednorazowej odprawy w związku z przejściem na emeryturę wlicza się wszystkie poprzednio zakończone okresy zatrudnienia (czyli nie tylko u ostatniego pracodawcy), a po 20 latach pracy przysługuje ona w wysokości sześciomiesięcznego wynagrodzenia. Taka odprawa przysługuje więc pracownikowi ze stażem wynoszącym 39 lat, wypracowanym u wszystkich pracodawców. Samorządowa jednostka oświatowa wypłaca odprawy w pełnej wysokości co wynika z tego, że nie spełnia wymogów z tzw. tarczy antykryzysowej do obniżenia odprawy. Na podstawie art. 15gd w zw. z art. 15g ust. 9 i art. 15gb ust. 2 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 374 ze zm.), w okresie obowiązywania stanu epidemii, ogłoszonego z powodu COVID-19, w przypadku wystąpienia u pracodawcy spadku obrotów gospodarczych lub istotnego wzrostu obciążenia funduszu wynagrodzeń, ogranicza się wysokość odpraw, do kwot nieprzekraczających dziesięciokrotności minimalnego wynagrodzenia za pracę. W samorządowej placówce nie następuje spadek obrotów, skoro taka jednostka budżetowa nie prowadzi sprzedaży towarów i usług. Ponadto istotny wzrost wydatków na wynagrodzenia również jest odnoszony do sprzedaży towarów i usług, a konkretnie jako zwiększenie ilorazu kosztów wynagrodzeń pracowników (z uwzględnieniem składek na ubezpieczenia społeczne pracowników finansowanych przez pracodawcę) i przychodów ze sprzedaży towarów lub usług. Przepis ten nie ma więc zastosowania w samorządowej placówce.
Zgodnie z § 8 ust. 7 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz.U. z 2018 r., poz. 936 ze zm.), w razie ustania stosunku pracy w związku z przejściem na emeryturę pracownikowi, któremu do nabycia prawa do nagrody jubileuszowej brakuje mniej niż 12 miesięcy, licząc od dnia ustania stosunku pracy, nagrodę tę wypłaca się w dniu ustania stosunku pracy. Pracownik będzie więc uprawniony do nagrody, ponieważ w dniu rozwiązania stosunku pracy w związku z przejściem na emeryturę będzie jemu brakowało mniej niż 12 miesięcy do wypracowania 40 lat.
Z pracownikiem można zawrzeć nową umowę o pracę. Przerwa nie jest obowiązkowa, natomiast jej brak będzie skutkował zawieszeniem emerytury na podstawie art. 103a ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2020 r., poz. 53 ze zm.).
Do stażu uprawniającego do dodatku za wieloletnią pracę wlicza się wszystkie zakończone okresy zatrudnienia (art. 38 ust. 1 i 5 UoPS). Staż wynoszący 39 lat należy uwzględnić przy kolejnym zatrudnieniu, co będzie uprawniało pracownika do dodatku w wysokości 20%.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Błąd w przekształceniu umowy o pracę na nawiązanie stosunku pracy poprzez mianowanie. Serdecznie proszę o informację w jaki sposób sprostować pomyłkę polegającą na tym, iż w akcie mianowania przekształcającym umowę o pracę zawartą dnia 28.08.2002 r., błędnie wpisano datę w/w umowy, tj. zamiast prawidłowej daty 28.08.2002 r. na akcie mianowania widnieje data 01.09.2002 r. (data rozpoczęcia pracy wpisana jako data zawarcia umowy o pracę).
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o odpowiedź, nauczyciel zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy 20.12.2016r. wezwany jest do sądu na swoją rozprawę rozwodową. Moje pytanie: czy za ten dzień ma prawo do wynagrodzenia, a jeżeli nie to jaki dokument należy dać pracownikowi, żeby mógł zwrócić się do sądu o rekompensatę za utracone wynagrodzenie.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- w nawiązaniu do poprzedniego zapytania nie rozumiem następującego zapisu cyt. Jeżeli będzie chciała dalej pracować na 1/2 etatu, to wymiar tej części urlopu oblicza się dzieląc długość części urlopu powstałej w wyniku proporcjonalnego wydłużenia (7 tygodni) przez różnicę liczby 1 i wymiaru czasu pracy (1 - 0,5 = 0,5), w jakim pracownik zamierza łączyć korzystanie z tej części urlopu z wykonywaniem pracy - 7 : 0,5 = 14 tygodni (do 11.06.2019).
całość odpowiedzi
Na podstawie art. 1821f kodeksu pracy, w przypadku łączenia przez pracownika korzystania z urlopu rodzicielskiego z wykonywaniem pracy u pracodawcy udzielającego tego urlopu, wymiar urlopu rodzicielskiego ulega wydłużeniu proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy wykonywanej przez pracownika w trakcie korzystania z urlopu lub jego części, nie dłużej jednak niż do 64 tygodni w przypadku nauczycielki opisanej w pytaniu. Okres, o który urlop rodzicielski ulega wydłużeniu, stanowi iloczyn liczby tygodni, przez jaką pracownik łączy korzystanie z urlopu rodzicielskiego z wykonywaniem pracy u pracodawcy udzielającego tego urlopu i wymiaru czasu pracy wykonywanej przez pracownika w trakcie korzystania z urlopu rodzicielskiego.
Skoro nauczycielka ma przyznany urlop rodzicielski do 05.03.2019 r., a chciałaby od grudnia łączyć go z pracą, należy obliczyć ilość tygodni, np. 14 tygodni licząc od 28.11.2018 r. i pomnożyć przez 1/2 etatu, co daje 7 tygodni wydłużonego urlopu.
Część urlopu rodzicielskiego, o którą urlop został proporcjonalnie wydłużony, wydłuża część urlopu rodzicielskiego, podczas której pracownik łączył korzystanie z urlopu z wykonywaniem pracy w niepełnym wymiarze czasu pracy u pracodawcy udzielającego urlopu. We wniosku, o łączenie urlopu z wykonywaniem pracy, pracownik określa sposób wykorzystania części urlopu rodzicielskiego, o którą urlop zostanie proporcjonalnie wydłużony (te 7 tygodni). Jeżeli podczas 7 tygodni wydłużonego urlopu nauczycielka nie będzie wykonywała pracy, to po prostu przebywa wtedy na urlopie rodzicielskim (do 23.04.2019). Jeżeli będzie chciała dalej pracować na 1/2 etatu, to wymiar tej części urlopu oblicza się dzieląc długość części urlopu powstałej w wyniku proporcjonalnego wydłużenia (7 tygodni) przez różnicę liczby 1 i wymiaru czasu pracy (1 - 0,5 = 0,5), w jakim pracownik zamierza łączyć korzystanie z tej części urlopu z wykonywaniem pracy - 7 : 0,5 = 14 tygodni (do 11.06.2019).
Zgodnie z art. 1821e § 1 KP, pracownik może łączyć korzystanie z urlopu rodzicielskiego z wykonywaniem pracy u pracodawcy udzielającego tego urlopu w wymiarze nie wyższym niż połowa pełnego wymiaru czasu pracy. W takim przypadku urlopu rodzicielskiego udziela się na pozostałą część wymiaru czasu pracy. Po złożeniu przez nauczycielkę wniosku o łączenie urlopu z pracą, zmiany należy dokonać angażem, a dalszego urlopu udzielić na 1/2 etatu.
Po zakończonym urlopie rodzicielskim należy udzielić zaległego urlopu wypoczynkowego w wymiarze 42 dni w taki sposób, aby nie nakładał się na okres wakacji, które będą nowym urlopem za 2019 rok (urlop uzupełniający można udzielać w częściach w porozumieniu z nauczycielem).
Pracownik po łączonym urlopie praca na 1/2 etatu + urlop rodzicielski chciałby wrócić do pracy na całym etacie. Proszę o dokładniejsze wytłumaczenie powyższego zapytania.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- W szkole którą kieruję zatrudniona jest na czas nieokreślony nauczycielka przedmiotów zawodowych - nauczyciel kontraktowy. Nauczyciel ten zatrudniony był najpierw od 1.09.2011-31.08.2012 na czas określony w wymiarze 0,5 etatu, następnie od 1.09.2012 do 31.08.2013r. na czas określony na cały etat, kolejna umowa od dnia 2.09.2013 została zawarta na czas nieokreślony w pełnym wymiarze czasu pracy. Od maja 2014r. nauczycielka przebywała na długotrwałym zwolnieniu lekarskim związanym z ciążą, od 1 grudnia 2014r. do 19.04.2015r. został udzielony urlop macierzyński (20 tygodni) od dnia 20.04.2015r. do 31.05.2015r. został udzielony dodatkowy urlop macierzyński (6 tygodni) od 1.06.2015r. do 29.11.2015 roku udzielony został urlop rodzicielski (26 tygodni. Od 30.11.2015 do 20 marca 2016r. udzielony został urlop uzupełniający (42 dni za 2014r, 7 dni za 2015r, 49 dni za 2015r). Od 21 marca 2016r. do chwili obecnej nauczycielka przebywa na długotrwałym zwolnieniu lekarskim (prawdopodobnie z uwagi na kolejną ciążę). Fizycznie nauczycielki nie ma w szkole od dwóch lat. W tym czasie na zastępstwo został zatrudniony nauczyciel dyplomowany, który okazał się bardzo dobrym pracownikiem cenionym przez uczniów oraz podniosła się jakość pracy szkoły z uwagi na znaczny wzrost zdawalności egzaminów zawodowych. Chciałabym nadmienić, że nauczycielka przebywająca obecnie na zwolnieniu lekarskim nie realizowała podstawy programowej i w momencie wykrycia tego faktu przez dyrektora szkoły w maju 2014r. poszła na zwolnienie lekarskie. W tej chwili w kierunku kształcenia który ta Pani reprezentuje mam zatrudnionych dwóch pełnoetatowych nauczycieli: dyplomowanego i mianowanego. Z nowego arkusza organizacyjnego wynika, że dla tej nieobecnej w tej chwili Pani będę miała 0,5 etatu albo i mniej. Jakie mam możliwości dotyczące przekształcenia jej dotychczasowej umowy o pracę na umowę na niepełny wymiar czasu lub na rozwiązanie umowy o pracę w ruchu służbowym, który kończy się 30 maja?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy dodatkowego wynagrodzenia rocznego za 2020 r. Nauczyciel zatrudniony w szkole od kilku lat od 1.01.2020 r. do 31.08.2020 r. przebywał na urlopie bezpłatnym. Z dniem 1.09.2020 r. wrócił do wykonywania pracy. Czy należy mu się 13-tka za 2020 r.? Czy może mieć w tym przypadku znaczenie fakt, że szkoła od 1.09.2020 r. weszła w skład zespołu szkolno-przedszkolnego?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe