Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o konkretne przykłady dla nauczyciela dyplomowanego Kryteria oceny pracy określone w § 5 ust. 1 rozporządzenia Pytanie dotyczy czasu, kiedy rozporządzenie obowiązywało
Kryteria oceny pracy nauczyciela mianowanego obejmują:
1. Poprawność merytoryczna i metodyczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
Przykłady:
• prowadzenie poprawnej dokumentacji, zgodnej z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa i statutem szkoły,
• przygotowanie merytoryczne i metodyczne do prowadzonych zajęć,
• dostosowanie nauczanych treści do potrzeb i możliwości uczniów,
• odpowiedni dobór metod nauczania i oceniania,
• znajomość i bieżąca realizacja podstawy programowej, zadań szkoły oraz celów kształcenia, i treści nauczania, a także warunków i sposobów ich realizacji.
2. Planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających ze specyfiki szkoły i zajmowanego stanowiska z wykorzystaniem metod aktywizujących ucznia, w tym narzędzi multimedialnych i informatycznych, dostosowanych do specyfiki prowadzonych zajęć.
Przykłady:
• stosowanie różnorodnych metod pracy z uczniami,
• właściwe planowanie procesu dydaktycznego, wychowawczego i opiekuńczego,
• działanie w oparciu o wyniki diagnoz,
• różnorodność stosowanych narzędzi.
3. Podejmowanie innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych, programowych, organizacyjnych lub metodycznych w prowadzeniu zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
Przykłady:
• planowanie, organizacja i udział w zadaniach i projektach w kooperacji z instytucjami zewnętrznymi,
• podejmowanie nowatorskich i efektywnych działań na rzecz uczniów,
4. Ewaluacja własnej pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz wykorzystywanie jej wyników do doskonalenia własnej pracy i pracy szkoły.
Przykłady:
• wykorzystywanie wyników ewaluacji wewnętrznej i zewnętrznej, egzaminów zewnętrznych i wniosków z nadzoru w bieżącej pracy,
• bieżące dokumentowanie swoich działań,
• doskonalenie swojego warsztatu pracy.
5. Efektywne realizowanie zadań na rzecz ucznia we współpracy z podmiotami zewnętrznymi.
Przykłady:
• bieżąca współpraca z rodzicami/opiekunami prawnymi uczniów,
• pozytywne reagowanie na ewentualne problemy uczniów,
• podejmowanie działań na rzecz uczniów w porozumieniu z instytucjami zewnętrznymi.
6. Opracowywanie i wdrażanie innowacyjnych programów nauczania, programów wychowawczo- profilaktycznych lub innych programów wynikających ze specyfiki szkoły lub zajmowanego stanowiska z uwzględnieniem potrzeb uczniów.
Przykłady:
• ewentualne opracowanie i wdrożenie w oparciu o podstawę programowa innowacyjnego programu nauczania,
• prowadzenie eksperymentów pedagogicznych,
7. Upowszechnianie dobrych praktyk edukacyjnych, w szczególności przygotowanie autorskiej publikacji z zakresu oświaty.
Przykłady:
• publikacje w branżowych czasopismach,
• sprawowanie funkcji doradcy metodycznego,
• udział w spotkaniach, szkoleniach i konferencjach.
8. Przeprowadzenie ewaluacji działań wynikających z pełnionej funkcji lub zadań związanych z oświatą realizowanych poza szkołą oraz wykorzystywanie jej wyników do podnoszenia jakości pracy szkoły.
Przykłady:
• współpraca z instytucjami naukowymi, ośrodkami metodycznymi,
• bieżąca ewaluacja swoich działań i dostosowywanie ich do potrzeb szkoły.
9. Współpraca z Centralną Komisją Egzaminacyjną lub okręgową komisją egzaminacyjną, w szczególności w charakterze egzaminatora, autora zadań lub recenzenta, placówkami doskonalenia nauczycieli lub szkołami wyższymi w zakresie opieki nad studentami odbywającymi praktyki pedagogiczne.
Przykłady:
• wykonywanie zadań egzaminatora OKE,
• przygotowywanie zadań dla OKE lub CKE,
• pełnienie funkcji doradcy metodycznego,
• współpraca z zaprzyjaźnionymi szkołami wyższymi.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Z nauczycielem stażystą została podpisana umowa o prace na okres jednego roku szkolnego w celu realizacji stażu na stopień nauczyciela kontraktowego. Nauczyciel złożył plan rozwoju zawodowego i został mu przydzielony opiekun stażu. Dyrektor wydał polecenie wypłaty jednorazowego dodatku dla stażysty w kwocie 1.000,00 zł w terminie do 30 września br. W dniu dzisiejszym nauczyciel poprosił o rozwiązanie umowy o pracę z dniem 6 października br (art 36 kp - 2 tyg.) Czy należy wycofać decyzję o wypłacie jednorazowego dodatku dla stażysty?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciele, którzy rozpoczęli awans zawodowy 01.09.2017 r. na mianowanych i dyplomowanych powinni sporządzić aneksy do planów rozwoju zawodowego, dostosowujące do wymagań, jakie powinien spełniać nauczyciel na konkretny stopień awansu?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel mianowany ukończył staż na stopień nauczyciela dyplomowanego i złożył w przepisowym terminie sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego. W związku z tym, że nie zależy mu na uzyskaniu stopnia awansu a dyrektor w owym czasie miał bardzo dużo innych obowiązków zapomniał o zatwierdzeniu planu. Taka sytuacja trwa już dwa lata. Jedna i druga strona nie upomina się o swoje. Jak tę sprawę rozwiązać teraz? Nadmienię tylko, że nauczyciel nie nadaje się do pracy w szkole i w najbliższym czasie zostanie z nim rozwiązana umowa o pracę.
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Przygotowuję się do oceny nauczyciela w klasie I szkoły podstawowej. Czy w zespole może być nauczyciel dyplomowany, który w tamtym roku szkolnym miał przydział w klasach I-III, ma ukończoną edukacja wczesnoszkolną i przedszkolną, a w obecnym roku szkolnym ma w przydziale „wspomaganie” w klasie IV?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Pracownik został zatrudniony 5 lat temu w przedszkolu niepublicznym. Przez okres 5 lat brał udział w różnych konkursach zdobył stopień mgr oraz skończył dwie podyplomówki i wiele różnych szkoleń i kursów. Czy mogę wydać jako dyrektor takiemu pracownikowi decyzję o nadaniu stopnia nauczyciela kontraktowego bez odbycia stażu? Wg mnie robi w pracy dużo więcej niż inni nauczyciele, dlatego chcę uznać jego wkład w pracę.
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe