Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pytanie dotyczy zatrudniania w przedszkolu nauczyciela wspomagającego. Czy można go zatrudnić? Na jakiej podstawie? Jeśli tak, to jakie powinny być zapisy w statucie odnośnie jego zadań.
Na podstawie § 7 ust. 1 – 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz.U. z 2017 r., poz. 1578 zatrudnienie tzw. nauczyciela wspomagającego:
1) jest obowiązkowe w przedszkolach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi i w przedszkolach integracyjnych - w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego, z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniach uczniów o potrzebie kształcenia specjalnego;
2) jest obowiązkowe w przedszkolach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone, a jednocześnie z zaleceń poradni wynika potrzeba zatrudnienia nauczyciela posiadającego kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych,
3) jest dobrowolne (wymaga uzyskania zgody organu prowadzącego) w przedszkolach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na inne niż wymienione w pkt 2 niepełnosprawności, niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym, gdy z zaleceń o orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego wynika taka potrzeba.
Do zakresu zadań nauczycieli wspomagających należy:
1) prowadzenie wspólnie z innymi nauczycielami zajęć edukacyjnych oraz wspólnie z innymi nauczycielami i specjalistami realizowanie zintegrowanych działań i zajęć określonych w programie IPET;
2) prowadzenie wspólnie z innymi nauczycielami i specjalistami pracy wychowawczej z uczniami niepełnosprawnymi, niedostosowanymi społecznie oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym;
3) uczestniczenie, w miarę potrzeb, w zajęciach edukacyjnych prowadzonych przez innych nauczycieli oraz w zintegrowanych działaniach i zajęciach, określonych w IPET, realizowanych przez nauczycieli i specjalistów;
4) udzielanie pomocy nauczycielom prowadzącym zajęcia edukacyjne oraz nauczycielom i specjalistom realizującym zintegrowane działania i zajęcia, określone w programie IPET, w doborze form i metod pracy z uczniami niepełnosprawnymi, niedostosowanymi społecznie oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym;
5) prowadzenie zajęć odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów, w szczególności rewalidacyjnych, resocjalizacyjnych i socjoterapeutycznych (w zależności od kwalifikacji danego nauczyciela wspomagającego).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W jakich przypadkach nauczycielowi poradni psychologiczno-pedagogicznej przysługuje dodatek za pracę w warunkach uciążliwych?
- Nauczyciel zatrudniony przez mianowanie do 30 czerwca br. przebywa na urlopie macierzyńskim. W przyszłym roku szkolnym zabraknie dla niego godzin.Czy można mu wypowiedzieć stosunek pracy w maju br. za trzymiesięcznym wypowiedzeniem z art. 20 KN?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- W związku ze zmianą planu nauczania następuje od 01 września 2011 zmniejszenie liczby godzin edukacji wczesnoszkolnej. Dwie nauczycielki, pracujące rzetelnie, mające - w ciągu 10 lat - 100% obecność w pracy, są zatrudnione na podstawie umowy o pracę. Natomiast trzecia pracuje tyle ile musi, aby otrzymać wynagrodzenie, nie angażuje się w działalność szkoły, ale... jest zatrudniona na podstawie mianowania. Często przebywa na krótkich zwolnieniach lekarskich z adnotacją "chory może chodzić" (zwykle w okresie przed - lub poświątecznym) przez co dezorganizuje pracę szkoły. Czy mogę jej ograniczyć zatrudnienie do 16/18. Nadmieniam, że dwie pozostałe nauczycielki od czterech lat pracują na niepełnym etacie.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wyjaśnienie mi kwestii urlopu wychowawczego. Nauczycielka korzystała od września 2016 do końca grudnia 2016r. z urlopu wychowawczego na dziecko do 6-go roku życia. Od stycznia wybiera zaległy urlop wypoczynkowy, który z tegorocznym urlopem za ferie zimowe zakończy się 22.02. W tym czasie jednak 12 dni przebywała na L-4. ; 1. Czy o te 12 dni zaległego urlopu musi wnioskować ponownie, czy można jej go automatycznie wydłużyć?; 2. Pracownica nie wie, czy nie będzie w dalszym ciągu korzystać z L-4, a potem zapowiada, że chce przebywać na urlopie wychowawczym przysługującym na dziecko z niepełnosprawnością (jednak nie zna dokładnej daty z uwagi na możliwość dalszego L-4). Chce dotrzymać miesięcznego terminu złożenia wniosku o ten urlop. Zapytuje, czy może złożyć pismo informujące o swoich planach, które byłoby deklaracją/wnioskiem o udzielenie jej urlopu wychowawczego po wszystkich L-4 i przysługujących dniach wolnych (czy taka forma jest dopuszczalna?); 3. Kolejna rzecz – Co z przepisem w Art. 1867 § 1,że Pracownik uprawniony do urlopu wychowawczego może złożyć pracodawcy pisemny wniosek o obniżenie jego wymiaru czasu pracy do wymiaru nie niższego niż połowa pełnego wymiaru czasu pracy w okresie, w którym mógłby korzystać z takiego urlopu. Pracodawca jest obowiązany uwzględnić wniosek pracownika (czy dotyczy to także nauczycieli, bo w KN tego nie wyczytałam), a byłoby to dość skomplikowane. Nauczycielka odeszła na poprzedni urlop z 18/18 etatu jako nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej – w projekcie organizacyjnym na r. szk. 2016/2017 miała planowane także 5/20 logopedii. Teraz chciałaby pracować tylko jako logopeda, a tych godzin nie nazbiera się na pół etatu, a trudno żebym dzieliła edukację wczesnoszkolną. Czy mogę odmówić?; 4. Czy mogę wypowiedzieć tej Pani umowę (jest zatrudniona na podstawie mianowania) – od września będą zmiany organizacyjnych powodujące zmniejszenie liczby oddziałów w szkole?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy okres pobierania zasiłku z Urzędu Pracy wlicza się do nagrody jubileuszowej? Czy szkoła ma obowiązek wypłacić nagrodę jubileuszową, gdy w dniu przyjęcia do pracy pracownik ma 30 lat 6 miesięcy 19 dni pracy i od dwóch lat przed przyjęciem w naszej szkole nigdzie nie pracował?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe