Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 czerwca 2024 roku wprowadza zmiany dotyczące podstawy programowej. Mam pytanie - czy załącznik nr 1 dla technikum dotyczy tylko klasy pierwszej czy wszystkich klas? Po drugie - czy nauczyciele powinni wdrożyć nowe programy nauczania dostosowane do zmian w podstawi programowej kształcenia ogólnego?
Zgodnie z § 2 rozporządzenia ME z 28 czerwca 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz. U. z 2024 r. poz. 1019) zmienioną podstawę programową kształcenia ogólnego dla technikum (zał. nr 1) stosuje się od roku szkolnego 2024/2025 w stosunku do wszystkich uczniów technikum.
Ale wskazano także wyjątki, a mianowicie (§ 3-6):
1. podstawę programową kształcenia ogólnego dla technikum, stanowiącą zał. nr 1 do rozporządzenia MEN z 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz. U. z 2018 r. poz. 467 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 września 2023 r., w zakresie przedmiotu podstawy przedsiębiorczości, stosuje się w roku szkolnym 2024/2025 w klasie III technikum.
2. podstawę programową kształcenia ogólnego dla technikum, stanowiącą zał. nr 1 do rozporządzenia MEN z 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz. U. z 2018 r. poz. 467 ze zm.), w brzmieniu nadanym rozporządzeniem ME z 28 czerwca 2024 r., w zakresie przedmiotów: język łaciński i historia tańca, stosuje się w roku szkolnym 2024/2025 w klasach I i II technikum, a w latach następnych również w kolejnych klasach tych szkół.
3. podstawę programową kształcenia ogólnego w zakresie przedmiotów: historia i wiedza o społeczeństwie, dla uczniów technikum, którzy rozpoczęli kształcenie przed dniem 1 września 2022 r., stanowiącą zał. nr 5 do rozporządzenia MEN z 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz. U. z 2018 r. poz. 467 ze zm.), w brzmieniu nadanym rozporządzeniem ME z 28 czerwca 2024 r., stosuje się w roku szkolnym:
1) 2024/2025 w klasach IV i V technikum;
2) 2025/2026 w klasie V technikum.
4. podstawę programową kształcenia ogólnego w zakresie przedmiotu historia i teraźniejszość dla uczniów technikum, którzy rozpoczęli kształcenie przed dniem 1 września 2024 r., stanowiącą zał. nr 4 do rozporządzenia MEN z 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz. U. z 2018 r. poz. 467 ze zm.), w brzmieniu nadanym rozporządzeniem ME z 28 czerwca 2024 r., stosuje się w roku szkolnym:
1) 2024/2025 - w klasach II i III technikum, którzy rozpoczęli kształcenie z dniem 1 lutego 2024 r.;
2) 2025/2026 - w klasie III technikum.
Z uwagi na art. 22a ust. 7 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2024 r. poz. 750 ze zm.) dyrektor technikum jest odpowiedzialny za uwzględnienie w szkolnym zestawie programów nauczania całości podstawy programowej kształcenia ogólnego ustalonej dla technikum. Zatem z uwagi na zmiany w podstawie programowej nauczyciele powinni przejrzeć programy nauczania aby dostosować je do nowego stanu prawnego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- 10 czerwca 2015 roku minister Joanna Kluzik-Rostkowska podpisała rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz słuchaczy w szkołach publicznych. Kiedy wchodzi w życie, czy już obowiązuje, jakie zmiany niesie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie dokumenty i sprawy ustala dyrektor szkoły ze związkami zawodowymi? Jakie są kompetencje związków w szkole?Czy dyrektor ustala wraz ze związkami plan finansowy na dany rok z funduszu socjalnego, czy tylko daje do wglądu?.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem Zespołu Szkół, w skład którego wchodzi szkoła podstawowa i gimnazjum. Czy na str.1 arkusza ocen np. gimnazjum mam wpisać jako nazwę szkoły Zespół Szkół Publicznych Gimnazjum im...., ponieważ taki zapis nazwy jest w statucie, czy wystarczy nazwa Gimnazjum im. ..... w....., skoro przy świadectwach używa się tej drugiej wersji (zgodnie z rozporządzeniem z 14 marca 2005 r.-stan prawny na 1.05.2008 po nowelizacji z 2008 r.)
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń zmienił szkołę w klasie 4 technikum na tym samym kierunku Technik hodowli koni. W poprzedniej szkole zakończył realizację przedmiotów zawodowych. Przedmioty różnią się nieznacznie nazwami. Czy na świadectwie wpisujemy nazwy przedmiotów zawodowych z arkusza dostarczonego z poprzedniej szkoły, czy nazwy przedmiotów z naszego planu nauczania?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o odpowiedź czy fizjoterapeuta zatrudniony w Niepublicznym Ośrodku Rehabilitacyjno-Wychowawczym musi posiadać przygotowanie pedagogiczne i oligofrenopedagogikę prowadząc zajęcia z rehabilitacji ruchowej w ramach zajęć rewalidacyjnych i innych tu mam na myśli zajęcia z dziećmi głęboko niepełnosprawnymi intelektualnie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe