Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim objęty jest wszystkimi zalecanymi przez PPP formami pomocy psychologiczno - pedagogicznej na terenie szkoły. Uczęszcza do klasy integracyjnej. jest pod opieką lekarza psychiatry. Mimo tego na lekcjach i podczas przerw często jest bardzo agresywny zarówno w stosunku do swoich koleżanek i kolegów jak i nauczycieli: przezywa, przeklina, bije, pluje,kopie, płacze, rzuca przedmiotami, używa gróźb typu ,,Przyniosę do szkoły nóż i Cię zabiję'';,,Skoczę po samochód i się zabiję"". Jesteśmy zaniepokojeni jego zachowaniem-stanowi ono zagrożenie dla uczniów, nauczycieli i samego ucznia. Czujemy się bezradni i nie wiemy jakie działania powinniśmy w tej sytuacji podjąć.
Z uwagi na zagrożenie dobra dziecka oraz dodatkowo także innych osób, dyrektor szkoły może zwrócić się do sądu rodzinnego z wnioskiem o wgląd w sytuację dziecka, ponieważ sąd może nałożyć na rodziców zobowiązania dotyczące wykonywania władzy rodzicielskiej, w tym dotyczące skierowania dziecka na dodatkowe specjalistyczne badania, podjęcia jakiejś nowej formy terapii, itp. - art. 109 § 1 i § 2 pkt 1 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy, Dz.U. z 2017 r., poz. 682 ze zm.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Zapytanie - podstawa prawna orzeczenia o kształceniu specjalnym.
Mam sprzeczne informacje nt. podstawy prawnej orzeczeń o kształceniu specjalnym:
zamiast Dz.U. z 2017 r. poz.59 i 949,
czy powinien być:
Dz. U. z 2020 r. poz. 910.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy możemy dostać od Państwa lub czy znajdę gdzieś w serwisie regulamin stołówki szkolnej (aktualny na obecny stan prawny)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielem wspomagającym dla dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego (sprzężenie)w przedszkolu może być logopeda (osoba ukończyła studia I stopnia)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- cd . Cytat z Państwa strony: "Czy osoba legitymująca się licencjatem w zakresie pedagogiki specjalnej z terapią pedagogiczną i uzupełniającymi studiami magisterskimi na kierunku terapia pedagogiczna z pedagogiką specjalną posiada kwalifikacje do zajmowania stanowiska pedagoga szkolnego w szkole podstawowej i w gimnazjum?
Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w różnych typach szkół określone są w Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli.
Zgodnie z nim kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela – pedagoga (§ 20.1 ) w następujących szkołach i placówkach: zakładach kształcenia nauczycieli, placówkach doskonalenia nauczycieli, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, bibliotekach pedagogicznych, kolegiach pracowników, liceach,technikach, szkołach policealnych posiada osoba, która ukończyła:
1) studia magisterskie na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne
lub
2) studia magisterskie na dowolnym kierunku i studia podyplomowe w zakresie prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
Natomiast kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela – pedagoga (§ 20.2) w szkołach i placówkach: przedszkolach, szkołach podstawowych, gimnazjach, zasadniczych szkołach zawodowych, placówkach wychowania pozaszkolnego, placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania posiada osoba, która ukończyła:
1) studia magisterskie na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne
lub
2) studia magisterskie na dowolnym kierunku i studia podyplomowe w zakresie prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
3) ukończyła studia pierwszego stopnia (studia pierwszego stopnia to sudia licencjackie, inżynierskie lub studia wyższe zawodowe) na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne
albo
4) studia pierwszego stopnia na dowolnym kierunku (specjalności) i studia podyplomowe z zakresu prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
Jeśli zatem dyrektor na podstawie (np. suplementu lub dyplomu) stwierdzi, że nauczyciel posiada kwalifikacje zgodne z zajęciami, które mu przydziela - może je uznać. Z opisu zawartym w pytaniu wynika, że wątpliwości dotyczą stwierdzenia, czy ukończone studia są zgodne z zakresem przydzielanych zajęć (§ 20.2). Ustalenia zatem może dokonać wyłącznie dyrektor w oparciu o dokumenty przedstawione przez nauczyciela oraz w oparciu o zakres czynności i zadań, jakie przydziela nauczycielowi".
Pytanie: jakie czynności i zadania może przydzielić pedagogowi szkolnemu w masowej szkole podstawowej dyrektor szkoły? Proszę o podstawę prawną.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z art. 64.,ust.1 ustawy o systemie oświaty podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły są m in. „obowiązkowe zajęcia edukacyjne” i w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe – „praktyczna nauka zawodu”. Natomiast zgodnie z § 4., ust. 1. rozporządzenia MENiS z dnia 1 lipca 2002 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu „praktyczna nauka zawodu” jest organizowana w formie „zajęć praktycznych” i „praktyk zawodowych”. „Zajęcia praktyczne” i „praktyka zawodowa” zgodnie z obowiązującymi planami nauczania są obowiązkowe, ale czy można je zaliczyć do „obowiązkowych zajęć edukacyjnych”?
Zgodnie z § 20., ust. 4 rozporządzenia MEN z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania , klasyfikowania i promowania promocję z wyróżnieniem otrzymuje uczeń, który uzyskał średnią ocen co najmniej 4,75 z „obowiązkowych zajęć edukacyjnych”. Jeżeli „zajęć praktycznych” i „praktyki zawodowej” nie zalicza się do „obowiązkowych zajęć edukacyjnych”, to na jakiej podstawie oceny z praktycznej nauki zawodu wlicza się do średniej ocen?
W obowiązujących w szkołach zawodowych wzorach świadectw na stronach przeznaczonych na wpisywanie ocen wyszczególniono jedynie „obowiązkowe zajęcia edukacyjne” i „dodatkowe zajęcia edukacyjne”. Gdzie zatem należy wpisać oceny z „praktyk zawodowych” i „zajęć praktycznych”?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe