Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W jaki sposób można zrealizować praktyki zawodowe w szkole policealnej w zawodzie Opiekun medyczny? Placówki, w których do tej pory odbywały się praktyki odmówiły przyjęcia słuchaczy na praktykę. W czerwcu koniec nauki (nauka trwa 1 rok) i egzamin zawodowy. Co z klasyfikacją i ukończeniem szkoły?
W szkole policealnej praktyczna nauka zawodu może być organizowana w formie zajęć praktycznych w szkole lub placówce prowadzącej kształcenie ustawiczne albo praktyk u pracodawców. W tym ostatnim przypadku obowiązkiem szkoły jest zawarcie umowy z pracodawcą – § 4 i 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz.U. z 2017 r., poz. 1644). Z kolei do innych placówek swoich uczniów również kieruje szkoła, zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 marca 2019 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz.U. z 2019 r., poz. 652). Z uwagi na przewidywane znoszenie ograniczenia funkcjonowania szkół, prawdopodobnie możliwe będzie skorzystanie z regulacji § 5 ust. 1 i 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r., poz. 493 ze zm.), zgodnie z którymi w przypadku kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych kształcenie praktyczne niezrealizowane w okresie ograniczenia funkcjonowania jednostki systemu oświaty uzupełnia się po zakończeniu tego ograniczenia, a ponadto słuchaczowi lub uczestnikowi danej formy pozaszkolnej, który posiada doświadczenie w danym zawodzie lub realizował działania w zakresie wolontariatu, można zaliczyć to doświadczenie lub wolontariat na poczet realizacji kształcenia praktycznego. Szkoła policealna powinna poszukiwać placówki, która umożliwi zrealizowanie praktycznej nauki zawodu po zakończeniu ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty, a przed zakończeniem roku szkolnego, gdy poszczególnym osobom nie można dokonać ww. zaliczeń doświadczenia lub wolontariatu. Gdyby okazało się to nie możliwe i słuchacze nie zrealizują praktyk do końca roku szkolnego, będącego ostatnim semestrem nauki to jeśli nie zostaną wprowadzone dodatkowe regulacje prawne, słuchacze nie będą mogli przystąpić do egzaminu semestralnego i zostać objęci klasyfikacją końcową, a w konsekwencji nie ukończą nauki w szkole; ewentualne przystąpienie do egzaminu zewnętrznego nie będzie powodowało ukończenia szkoły z powodu braku możliwości podlegania klasyfikacji końcowej – art. 44w ust. 1, 2 i 6 oraz art. 44za ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz.U. z 2020 r., poz. 1327.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nastąpiła sądowa zmiana nr PESEL u ucznia klasy drugiej. 1. Co należy zrobić w arkuszach ocen, aby były one prawidłowo prowadzone? 2. Co należy zrobić w Systemie Informacji Oświatowej? Czy należy nadać nowy numer ewidencyjny ze względu na nowy PESEL? W programie dla sekretariatu nie ma możliwości zmiany wprowadzenia nowego numer PESEL- co w takiej sytuacji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o stanowisko w następującej sprawie: w skład MOS wchodzi gimnazjum. Czy konieczne jest w tym wypadku prowadzenie Księgi wychowanków i Księgi uczniów? Czy nie wystarczy tylko Księga wychowanków? Uczniem gimnazjum jest zawsze wychowanek MOS i odwrotnie. W związku z tym dane wychowanka/ucznia są powielane.
Drugie pytanie.
Parę miesięcy temu ukazała się informacja, że od tego roku szkolnego Program Wychowawczy i Profilaktyki stanowi całość. Niestety nie wydrukowałam tej informacji i nie mogę znaleźć potwierdzenia tego faktu w przepisach. Proszę o pomoc i w tej sprawie.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy można połączyć nauczanie indywidualne - mam dwóch uczniów z tej samej klasy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń mieszka w obwodzie naszej szkoły ale nigdy do niej nie uczęszczał. Uczęszczał od pierwszej klasy SP do innej szkoły w mieście. Obecnie jest uczniem klasy 8 ma 16 lat. Jego szkoła przesłała nam informację, że nie realizuje on obowiązku szkolnego. Która szkoła powinna rozpocząć postępowanie egzekucyjne? Obwodowa czy szkoła, do której uczeń uczęszczał do tej pory?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel mianowany, który w macierzystej szkole ma 0,5 etatu i uzupełniający 0,5 etatu w drugiej szkole, po przyjściu z urlopu zdrowotnego musi otrzymać w szkole macierzystej cały etat?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe