Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W jakim stopniu obowiązują szkołę niepubliczną o uprawnieniach szkoły publicznej przepisy wynikające z z ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach? Czy część zajęć (poza orzeczeniami i opiniami) np. zajęcia z logopedą mogą być w takiej placówce płatne?
Na podstawie art. 172 ust. 2 pkt 5 i 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2018 r., poz. 996 ze zm. statut danej niepublicznej szkoły określa prawa uczniów i sposób uzyskiwania środków finansowych na działalność szkoły, a więc wynika z niego, czy uczniowie z zajęć logopedycznych lub z zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej korzystają odpłatnie czy nieodpłatnie lub czy odpłatne są niektóre zajęcia.
Co do zasady rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz.U. z 2017 r., poz. 1591 nie obowiązuje w niepublicznej szkole z uprawnieniami szkoły publicznej, ponieważ do jego stosowanie nie odsyłają w szczególności przepisy art. 14 ust. 3 i rozdziału 8 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2018 r., poz. 996 ze zm. i nie wynika z nich obowiązek udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej uczniom niepublicznej szkoły.
Natomiast jeśli dobrowolnie szkoła taką pomoc świadczy na rzecz uczniów, w statucie określa prawa uczniów i sposób wykonywania zadań w tym zakresie – art. 172 ust. 2 pkt 4 i 5 PO. Wówczas z uwagi na zdefiniowanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej i jej form w ww. rozporządzeniu, będzie miało ono zastosowanie w danej szkole adekwatnie do zakresu świadczenia pomocy.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W jaki sposób rada gminy ma stwierdzić przekształcenie 6-letniej szkoły podstawowej w zespole szkolno - przedszkolnym w 8-letnią szkołę podstawową? Taka uchwała ma być aktem założycielskim, ale czego - szkoły podstawowej czy zespołu? Statut nadajemy szkole podstawowej czy zespołowi?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Do przedszkola niepublicznego uczęszcza dziecko, które posiada opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i orzeczenie o kształcenia specjalnego. Do realizacji zajęć WWR prowadzony jest dziennik indywidualnych zajęć. Jak udokumentować prowadzenie zajęć w ramach realizacji orzeczenia kształcenia specjalnego, np. zajęcia z logopedą prowadzone są w ramach WWR i kształcenia specjalnego.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń klasy 6 szkoły podstawowej posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane z uwagi na niepełnosprawność sprzężoną (intelektualną w stopniu umiarkowanym z autyzmem). Nie ma orzeczenia o nauczaniu indywidualnym. Zgodnie ze wskazaniem zespołu nauczycieli i specjalistów w Indywidualnym Programie Edukacyjno-Terapeutycznym, uczeń ma na terenie szkoły 10 godz. tygodniowo zajęć prowadzonych indywidualnie, podczas których realizuje podstawę programową dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym: funkcjonowanie osobiste i społeczne – 4 godz., zajęcia rozwijające komunikowanie się – 4 godz., zajęcia rozwijające kreatywność – 2 godz.
Jak zorganizować udział ucznia w pozostałych zajęciach edukacyjnych z klasą? Na jakie przedmioty uczeń powinien chodzić z klasą? Przedmioty i podstawa programowa, które realizuje klasa zupełnie odbiegają od zajęć i podstawy programowej dla ucznia z niepełnosprawnością umiarkowaną. Klasa ma 28 godz. zajęć tygodniowo. Czy uczeń musi uczestniczyć we wszystkich tych zajęciach? Z dotychczasowej obserwacji ucznia wynika, że jest on w stanie 3 godziny skupić się na zajęciach. Jak organizacyjnie przeprowadzić lekcję, kiedy nauczyciel w czasie 45 minut realizuje temat klasą i ma na lekcji ucznia, który zachowuje się głośno? Rodzice nie chcą przenieść dziecka do placówki specjalnej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w oddziale szkolno-przedszkolnym w oddziale łączonym 4 i 5-latków na zajęciach języka angielskiego powinien być nauczyciel wspomagający albo ktokolwiek do pomocy przy grupie 25-osobowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy ze względu na małą liczbę uczniów w klasie V i VI (nauczanie specjalne) można prowadzić zajęcia lekcyjne w łączonych klasach?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe