Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W szkole ponadgimnazjalnej w klasie tylko jedna osoba ma wiodący język niemiecki, pozostali mają angielski. Czy można dla takiego ucznia zorganizować indywidualny tok nauki z języka niemieckiego? Jak opłacić te godziny nauczycielowi? W planie nauczania na język obcy jest przeznaczone 7 godzin w tygodniu. Nie ma możliwości połączenia z inną klasą (uczennica jest w zespole szkół w LO, pozostałe klasy to oddziały technikum). W mieście jest inne LO, ale realizuje inną siatkę godzin. Jak rozwiązać sytuację, aby uczeń miał zrealizowane godziny, a nauczyciel zapłacone za ewentualną pracę z jedną uczennicą?
Na podstawie § 2 ust. 1, § 4 ust. 1 i § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki (Dz.U. z 2017 r., poz. 1569) uczeń realizujący indywidualny tok nauki kształci się według systemu innego niż udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych np. w zakresie jednego z obowiązujących zajęć edukacyjnych, przewidzianych w tygodniowym rozkładzie zajęć dla danej klasy. Zezwolenie na indywidualny tok nauki może być udzielone po upływie co najmniej jednego roku nauki, a w uzasadnionych przypadkach - po śródrocznej klasyfikacji ucznia. Dyrektor szkoły zezwala na indywidualny tok nauki w przypadku pozytywnej opinii rady pedagogicznej i pozytywnej opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej. Powyższe rozwiązanie można więc zastosować w zakresie języka niemieckiego najwcześniej po jednym półroczu nauki ucznia z klasą.
Ponieważ nauczyciel w ramach indywidualnego toku nauki realizuje bezpośrednio z uczniem program nauczania, godziny zajęć z uczennicą nauczycielowi należy przydzielić w ramach pensum i otrzymywanego wynagrodzenia albo godzin ponadwymiarowych powyżej pensum za dodatkowym wynagrodzeniem (art. 42 ust. 2 pkt 1, art. 35 ust. 1, 2 i 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2019 r., poz. 2215).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Rodzice dostarczyli orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dziecka w dniu 20 czerwca 2017 r. do przedszkola niepublicznego.
Na jaki okres należy przygotować IPET (przedszkole funkcjonuje w lipcu)? Od kiedy należy prowadzić dokumentację realizacji zaleceń z orzeczenia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie dotyczące zapisu, który znajduje się w rozporządzeniu o ocenianiu: "7. Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim w szkole podstawowej i gimnazjum oraz laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną". Czy wspomniane konkursy przedmiotowe to konkursy organizowane przez Kuratorium Oświaty czy np. organizowane przez inne podmioty, np. ogólnopolski konkurs historyczny "Przejdziem Wisłę, przejdziem Wartę" zorganizowany przez Muzeum Historyczne?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam.
Moje pytanie dotyczy wypłaty ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop wypoczynkowy dla dyrektora szkoły, który obecnie pozostaje w stosunku pracy w tej samej placówce, lecz nie jest już dyrektorem. Były dyrektor nie zgadza się na wykorzystanie urlopu w czasie roku szkolnego lecz upiera się przy ekwiwalencie pieniężnym. Czy słusznie?
Pozdrawiam i dziękuję za odpowiedź.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pracuję w zespole szkolno-przedszkolnym. Teraz doszły oddziały gimnazjalne. Czy przy tworzeniu wspólnego statutu możemy oddzielić ponownie przedszkole i stworzyć taki dokument, aby rada pedagogiczna przedszkola nie musiała się spotykać z całym gronem szkoły podstawowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń w wydanej przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną i dostarczoną szkole opinii ma następujące wskazanie: "dyktanda i prace pisemne oceniać opisowo przez wskazanie błędów". Jak zatem odnotować ocenę w dzienniku? Czy może odnotowywać tylko fakt zaliczenia dyktanda wpisując np. "zal". Proszę o odpowiedź.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe