Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W Technikum od roku szkolnego 2019/2020 chcemy wprowadzić kształcenie w tzw. Policyjnej Klasie Mundurowej przedmiotu „edukacja policyjna”. Treści nauczania będą realizowane w oparciu o program nauczania wydany przez Komendanta Głównego Policji. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 2017r. poz.703) dyrektor może realizować te zajęcia jako zajęcia uzupełniające (załącznik nr 5, pkt 6) lub jako zajęcia dodatkowe z godzin organu prowadzącego (§ 3 ust 1, pkt 2). Założenia jest takie, aby zajęcia były realizowane jako zajęcia międzyoddziałowe (uczniowie klas pierwszych kształcący się w różnych zawodach uczestniczą w zajęciach na zasadzie dobrowolności). Czy takie rozwiązanie jest możliwe, aby uczniowie, którzy chcą się uczyć przedmiotu „edukacja policyjna” mogli go wybrać na takich samych zasadach jak religię lub wdż? Jaka jest procedura wpisania przedmiotu uzupełniającego do szkolnego zestawu programów nauczania tak, aby można go było wpisać na świadectwie?
Przepisy nie określają zasad tworzenia grupy międzyoddziałowej, a w związku z tym możliwość i zasady jej tworzenia powinien przewidywać statut danej szkoły – art. 98 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2018 r., poz. 996 ze zm. – dalej p.o. Zajęcia z programem nauczania nieobjęte ramówką i podstawą programową mogą być prowadzone na dwóch podstawach:
1) zgodnie z art. 109 ust. 1 pkt 2 lit. b i ust. 3 PO, czyli jako dodatkowe zajęcia edukacyjne, do których zalicza się zajęcia, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania. Dyrektor szkoły organizuje je za zgodą organu prowadzącego szkołę i po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców. Zgodnie z ramowym planem nauczania dla technikum, organ prowadzący przydziela nie więcej niż 3 godziny tygodniowo dla każdej grupy międzyoddziałowej w danym roku szkolnym. Są to zajęcia nieobowiązkowe (czyli uczniowie będą mieli możliwość wyboru zajęć i przystąpienia do grupy międzyoddziałowej), a ponadto w części świadectwa promocyjnego i ukończenia technikum przeznaczonej na wpisanie dodatkowych zajęć edukacyjnych będzie można je wpisać, zgodnie z ust. 10 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 kwietnia 2018 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych, Dz.U. z 2018 r., poz. 939;
2) zgodnie z ust. 6 załącznika nr 5 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół Dz.U. z 2017 r., poz. 703 dla klas czteroletniego technikum (oraz w pięcioletnim technikum zgodnie z ust. 6 załącznika nr 5 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół, Dz.U. z 2019 r., poz. 639) jako przedmioty uzupełniające, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych przedmiotów został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania, prowadzone jeżeli tygodniowy wymiar godzin przedmiotów realizowanych w zakresie rozszerzonym jest niższy niż 14 (w szkole pięcioletniej 8) godzin, na wniosek grupy międzyoddziałowej. Dyrektor organizuje je po zasięgnięciu opinii grupy międzyoddziałowej, a tygodniowy wymiar w okresie nauczania dla przedmiotu uzupełniającego wynosi co najmniej 2 godziny. Zajęcia te również są wymieniane na świadectwach promocyjnych i ukończenia technikum w części dotyczącej przedmiotów uzupełniających. Przepisy nie określają ich jako obowiązkowe, a więc uczniowie będą mogli je wybrać.
Obydwa rodzaje zajęć wymagają włączenia programu nauczania „edukacji policyjnej” do szkolnego zestawu programów nauczania na zasadach określonych w art. 22a ust. 4 w zw. z ust. 1, 3 i 6 – 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz.U. z 2018 r., poz. 1457 ze zm. Nauczyciel (np. który będzie prowadził zajęcia) lub zespół nauczycieli przedstawia program dyrektorowi szkoły na etap edukacyjny technikum, który musi być dostosowany do potrzeb i możliwości uczniów, dla których są przeznaczone. Dyrektor zasięga opinii rady pedagogicznej, a następnie dopuszcza program do użytku w danej szkole oraz włącza go do szkolnego zestawu programów nauczania na takich samych zasadach, jak programy dotyczące obowiązkowych zajęć edukacyjnych realizujących podstawę programową.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Witam, zadałam pytanie o obowiązek zapewnienia świetlicy dla dzieci odbywających obowiązkowe przygotowanie przedszkolne w szkole. Otrzymałam taką odpowiedź: http://www.nadzor-pedagogiczny.pl/porada/czy-dyrektor-szkoly-prowadzacej-oddzialy-przedszko/2994
Jednak chciałabym zwrócić uwagę, że często zdarzają się sytuacje, gdy oddziały przedszkolne są tworzone w ramach organizacyjnych szkoły, mówi o tym np. statut danej szkoły, dyrektor szkoły jest więc również dyrektorem dla tego oddziału przedszkolnego. Co w takiej sytuacji - czy ten oddział przedszkolny może pracować tylko 5 godzin i dyrektor nie musi zapewniać opieki po obowiązkowych 5 godzinach nauki dzieci w przedszkolu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Chciałabym się poradzić w sprawie ucznia klasy II szkoły podstawowej. Dziecko nie było klasyfikowane podczas klasyfikacji śródrocznej z powodu licznych nieobecności. Obecnie chłopiec uczęszcza na zajęcia, zaliczył część materiału z matematyki, nie robi sam zadań z treścią. Ma też bardzo duże problemy z edukacją polonistyczną - nadal myli litery, szczególnie dwuznaki, nie czyta dłuższych wyrazów, nie rozumie przeczytanego tekstu, nie pisze ze słuchu. Podobnie jest z j. niemieckim - zadania wykonuje wyłącznie pod kierunkiem nauczyciela. Rodzice nie wyrażają zgody na pozostawienie ucznia w klasie drugiej. Czy Rada Pedagogiczna może podjąć decyzję o niepromowaniu ucznia do klasy trzeciej na wniosek wychowawcy klasy. Proszę o przedstawienie obecnego stanu prawnego w tej sprawie.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Ile dni ma dyrektor szkoły na reakcję, na pismo, w którym nauczyciel zgłasza sprzeciw dotyczący nałożenia kary porządkowej upomnienia z art. 108 KP i art. 75 KN?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jesteśmy podstawową szkołą publiczną prowadzoną przez stowarzyszenie. Pracownicy/nauczyciele zatrudnieni są na umowę na podstawie Kodeksu pracy. Część kadry pracuje w innych szkołach (inny pracodawca) lub pobiera emeryturę. W wyniku reformy pod nazwą Polski Ład wyżej wymienieni pracownicy stracili część wynagrodzenia (składka zdrowotna). Co można zrobić, żeby pracownik w takim przypadku nie tracił na wprowadzonych zmianach?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Na co według nowego rozporządzenia można przeznaczyć godziny do dyspozycji dyrektora? Czy można zwiększyć ilość godzin np. matematyki, języka polskiego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe