Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W związku z zawieszeniem zajęć do 25 marca 2020 nauczyciele pozostawali w gotowości do pracy. Czy w tym czasie nauczyciele muszą pracować w domach i przygotowywać zadania, konkursy, inne dla uczniów? I zostać z tego rozliczonym. Czy jest to już praca zdalna? Drugie pytanie: jak mogą pracować zdalnie placówki wychowania pozaszkolnego, które nie realizują podstawy programowej? (chodzi o zajęcia od 26-10.04.2020) W jaki sposób rozliczać nauczycieli?
Należy wyraźnie odróżnić gotowość do pracy (tzw. przestój) od wykonywania pracy np. zdalnie. Pojęcia te nie są tożsame. Za organizację pracy i czasu pracy nauczycieli odpowiada dyrektor jako ich przełożony służbowy, co dotyczy także okresu ograniczenia funkcjonowania placówek, zgodnie z art. 68 ust. 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2019 r., poz. 1148 ze zm. oraz art. 94 pkt 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, Dz. U. z 2019 r., poz. 1040 ze zm. Dyrektor szkoły lub placówki w czasie nieobecności uczniów lub wychowanków mógł polecić nauczycielom jako ich przełożony służbowy wykonywanie przede wszystkim w sposób zdalny pracy obejmującej inne zadania niż prowadzenie zajęć bezpośrednio z uczniami lub wychowankami, a więc realizację zadań statutowych placówki, zajęcia i czynności związane z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym, zgodnie z art. 42 ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2019 r. poz. 2215). Na podstawie art. 3 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 374 ze zm.) praca zdalna jest wykonywana poza miejscem jej stałego wykonywania (poza siedzibą placówki). Praca ta może obejmować przygotowywanie zadań i konkursów dla uczniów i wychowanków, które zostaną zrealizowane w trakcie nauki zdalnej lub po wznowieniu zajęć. Jeśli wszystkim lub niektórym nauczycielom dyrektor polecił wykonywanie pracy zdalnej przed 25 marca 2020 r., osoby te zachowują prawo do wynagrodzenia za wykonaną pracę na podstawie art. 80 KP. Prawo do wynagrodzenia za wykonaną pracę przysługuje tym nauczycielom od 25 marca 2020 r., którzy prowadzą zdalnie zajęcia z uczniami, realizują zadania statutowe lub zajęcia i czynności związane z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym. Z kolei jeśli przed 25 marca 2020 r. jak i od tego dnia poszczególni nauczyciele nie wykonywali na polecenie dyrektora pracy w wymiarze zgodnym z wymiarem zatrudnienia, pozostawali w gotowości do jej wykonywania, co uprawnia do wynagrodzenia za przestój na podstawie art. 81 § 1 KP, a nie za wykonaną pracę. Sytuacja każdego nauczyciela musi więc zostać rozpatrzona indywidualnie.
Placówka wychowania pozaszkolnego może realizować zadania zdalnie tak samo jak inne placówki, szkoły i przedszkola, a więc przykładowo z wykorzystaniem materiałów zamieszczanych na platformach edukacyjnych, dostępnych w radio i telewizji, materiałów opracowanych przez nauczycieli lub wskazanych przez nich w innych źródłach, przez bezpośrednie kontaktowanie się w wychowankami np. na komunikatorach i chat’ach, przez przesyłanie pocztą elektroniczną propozycji aktywności zgodnej z zadaniami danej placówki, itp. (§ 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, Dz.U. z 2020 r., poz. 493 ze zm.). Natomiast same zasady rozliczania nauczycieli z czasu pracy w zakresie pensum i ewentualnych godzin ponadwymiarowych (o ile zostały im przydzielone) musi określić dyrektor danej placówki na podstawie § 7 ust. 2 ww. rozporządzenia, ponieważ ustawodawca ich nie uregulował.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dzień dobry, czy premia uznaniowa, przyznawana co miesiąc pracownikom obsługi w przedszkolu, powinna być wliczana do wynagrodzenia brutto, jako wyrównanie do minimalnego wynagrodzenia za pracę, czyli do 2250,00 zł.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel, który w 1991 r. ukończył Studium Nauczycielskie o specjalności nauczanie początkowe a następnie studia magisterskie na kierunku geografia posiada kwalifikacje do pracy w przedszkolu?
- Czy nauczyciel posiadający dyplom studium nauczycielskiego z 1989 roku (uzyskał przygotowanie do zawodu nauczyciela szkoły podstawowej w specjalności praca technika) oraz tytuł licencjata (wyższe studia zawodowe w zakresie psychopedagogiki) pracujący w szkole podstawowej nabył prawa w związku ze zmieniającymi się przepisami dotyczącymi kwalifikacji i może podjąć pracę w charakterze nauczyciela techniki dodatkowo w innej szkole podstawowej, czy też nie ze względu na brak tytułu magistra.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- W szkole podstawowej jest zatrudniony nauczyciel od 1.09.1993 r. W chwili obecnej pracuje na stanowisku nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w wymiarze całego etatu 18/18, na podstawie mianowania. Dyrektor Szkoły ze względu na zapewnienie organizacji roku szkolnego 2020/2021 chce zmienić warunki umowy nauczycielowi na stanowisko nauczyciela świetlicy w wymiarze 26/26 w formie wypowiedzenia dotychczasowych warunków pracy.
W roku szkolnym 2018/2019 nauczyciel korzystał z długoterminowego zwolnienia lekarskiego. Nauczyciel od 2.09.2019 r. do 1.09.2020 r. przebywał na urlopie zdrowotnym, od 2.09.2020 r. korzysta z urlopu uzupełniającego w wymiarze 56 dni, który będzie dodatkowo wydłużony zwolnieniem lekarskim ze względu na zaplanowany pobyt w sanatorium. Dyrektor szkoły zmuszony jest do ciągłego zatrudniania nauczycieli na zastępstwo w celu zapewnienia wychowawcy klasy. Jednocześnie mając na uwadze dobro dzieci, chce żeby w trakcie roku szkolnego zmieniać wychowawcę klasy.
Nauczyciel będzie nieobecny do 20.11.2020 r. Proszę o informację, kiedy i w jakiej formie można wręczyć nauczycielowi wypowiedzenie warunków pracy nauczyciela? Czy możemy wręczyć zmiany warunków pracy nauczycielowi przebywającemu na urlopie uzupełniającym?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Witam. Dziękuję za odpowiedź na moje poprzednie pytanie dotyczące stworzenia przez organ prowadzący w trakcie roku szkolnego zespołu szkół. W związku z tym mam kolejne pytanie:
Jestem dyrektorem szkoły podstawowej i nie zamierzam wziąć udziału w konkursie na dyrektora zespołu. Czy w związku z tym mogę nie wyrazić zgody na zmianę warunków pracy? Czy w tej wyjątkowej sytuacji mogę odejść na emeryturę (mam prawo do wcześniejszej emerytury)z tzw. "dwudziestki"? Pozdrawiam.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe