Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Witam. Jakie są formalne sposoby cedowania uprawnień w szkole? Jakie są formalne konsekwencje cedowania uprawnień? Czy zwalnia to dyrektora z odpowiedzialności w świetle rozp. o bezpieczeństwie w szkole?
Podstawa prawna
Liczne i bardzo różnorodne obowiązki dyrektora są określone n. in. w:
1) ustawie o systemie oświaty z 7.09.1991 r. (ze zm.),
2) ustawie Karta nauczyciela z 26.01.1982 r. (ze zm.),
3) ustawie kodeks pracy z 26.06.1976 r. (ze zm.)
oraz aktach wykonawczych, czyli rozporządzeniach.
Delegowanie uprawnień oznacza powierzenie części obowiązków kierownika pracownikom instytucji wraz z odpowiedzialnością. Jednakże szkoły i placówki oświatowe ze względu na swoją specyfikę funkcjonują zgodnie z prawem szczególnym nakładającym odpowiedzialność na dyrektora szkoły. Oznacza to, iż mimo że dyrektor powierzy dodatkowe obowiązki pracownikom, to jednak za całokształt pracy szkoły odpowiada dyrektor.
KN
Art. 6. Nauczyciel obowiązany jest:
1) rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę;
2) wspierać każdego ucznia w jego rozwoju;
3) dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego;
4) kształcić i wychowywać młodzież w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka;
5) dbać o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów.
Art. 7. 1. Szkołą kieruje dyrektor, który jest jej przedstawicielem na zewnątrz, przełożonym służbowym wszystkich pracowników szkoły, przewodniczącym rady pedagogicznej.
Dyrektor sprawuje opiekę nad dziećmi i młodzieżą uczącą się w szkole.
2. Dyrektor szkoły odpowiedzialny jest w szczególności za:
1) dydaktyczny i wychowawczy poziom szkoły;
2) realizację zadań zgodnie z uchwałami rady pedagogicznej i rady szkoły, podjętymi w ramach ich kompetencji stanowiących, oraz zarządzeniami organów nadzorujących szkołę;
3) tworzenie warunków do rozwijania samorządnej i samodzielnej pracy uczniów i wychowanków;
4) zapewnienie pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań i ich doskonaleniu zawodowym;
5) zapewnienie w miarę możliwości odpowiednich warunków organizacyjnych do realizacji zadań dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych;
6) zapewnienie bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy przysługuje nauczycielowi zatrudnionemu na cały etat w macierzystej szkole w innej gminie a procującemu na dodatkowej umowie 4/18 fundusz socjalny
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Moje pytanie dotyczy kontroli przeprowadzonej przez Komisję Rewizyjną reprezentującą Radę Miasta. Czy w protokole pokontrolnym powinien znaleźć się punkt dotyczący uwag zgłoszonych przez kontrolowanego? Jeśli nie, czy kontrolowany może sam zgłosić takie uwagi do protokołu i czy powinny być jednoznacznie one przyjęte? Czy Komisja Rewizyjna ma prawo głosować, które punkty i uwagi przyjąć, a które odrzucić? I ewentualnie jakie przepisy to regulują?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podanie procedury zakładania "niebieskiej karty". Czy dyrektor musi ją zakładać?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wyjaśnienie jak wygląda w gimnazjum procedura przejścia z dziennika w formie papierowej na formę elektroniczną? Kto i w jakim terminie musi na to wyrazić zgodę i kogo należy o tym fakcie powiadomić? Czy wymaga to uchwały RP, czy opinii RR?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Niepubliczny ośrodek rewalidacyjno-wychowawczy. Proszę o informację, jak długo i jakie dokumenty powinno przechowywać się w archiwum w niepublicznej placówce. Chodzi mi głównie o dokumentację pedagogiczną: protokoły rady pedagogicznej, tygodniowe rozkłady zajęć, teczki wychowanków, orzeczenia, dokumentacja pomocy-psychologiczno-pedagogicznej.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe