Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Witam. Jakiej pomocy i jakich form współpracy możemy - jako szkoła - wymagać od kuratora sądowego?
Podstawa prawna:
1) ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania uprawnień i obowiązków kuratorów sądowych z dnia 12 czerwca 2003 r.,
2) Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych (ze zm.):
Kuratorzy sądowi realizują określone przez prawo zadania o charakterze wychowawczo-resocjalizacyjnym, diagnostycznym, profilaktycznym i kontrolnym, związane z wykonywaniem orzeczeń sądu.
Kuratorami sądowymi są:
1) zawodowi kuratorzy sądowi, zwani dalej „kuratorami zawodowymi",
2) społeczni kuratorzy sądowi, zwani dalej „kuratorami społecznymi".
Kuratorzy sądowi wykonujący orzeczenia w sprawach karnych są kuratorami dla dorosłych, a wykonujący orzeczenia w sprawach rodzinnych i nieletnich są kuratorami rodzinnymi. Wykonując swoje obowiązki służbowe, kurator zawodowy ma prawo do:
1) odwiedzania w godzinach od 700 do 2200 osób objętych postępowaniem w miejscu ich zamieszkania lub pobytu, a także w zakładach zamkniętych,
2) żądania okazania przez osobę objętą postępowaniem dokumentu pozwalającego na stwierdzenie jej tożsamości,
3) żądania niezbędnych wyjaśnień i informacji od podopiecznych objętych dozorem, nadzorem lub inną formą kontroli zleconej przez sąd,
4) przeglądania akt sądowych i sporządzania z nich odpisów w związku z wykonywaniem czynności służbowych oraz dostępu do dokumentacji dotyczącej podopiecznego i innych osób objętych postępowaniem,
5) żądania od Policji oraz innych organów lub instytucji państwowych, organów samorządu terytorialnego, stowarzyszeń i organizacji społecznych w zakresie ich działania, a także od osób fizycznych pomocy w wykonywaniu czynności służbowych.
Zawodowy kurator sądowy obowiązany jest m. in. do:
1) przeprowadzania na zlecenie sądu lub sędziego wywiadów środowiskowych,
2) współpracy z właściwym samorządem i organizacjami społecznymi, które statutowo zajmują się opieką, wychowaniem, resocjalizacją, leczeniem i świadczeniem pomocy społecznej w środowisku otwartym.
Ponadto Kurator rodzinny, któremu powierzono sprawowanie nadzoru:
1) zaznajamia się z aktami sprawy i innymi niezbędnymi źródłami informacji o podopiecznym, a w szczególności z przebiegiem dotychczasowych nadzorów;
2)planuje wobec podopiecznego oddziaływania profilaktyczno-resocjalizacyjne i opiekuńczo-wychowawcze;
3) współpracuje z rodziną podopiecznego w zakresie oddziaływań, o których mowa w pkt 4;
4) udziela podopiecznemu pomocy w organizowaniu nauki, pracy i czasu wolnego oraz w rozwiązaniu trudności życiowych;
5) kontroluje zachowanie podopiecznego w miejscu zamieszkania, pobytu, nauki i pracy.
Przebieg nadzoru i podejmowane na bieżąco czynności kurator rodzinny dokumentuje w karcie czynności nadzoru, prowadzonej osobno dla każdego podopiecznego, w której wpisuje datę, miejsce i rodzaj czynności, uzyskane dokumenty i informacje oraz ich źródła, a także własne uwagi i zamierzenia w zakresie sprawowania nadzoru. Kurator rodzinny składa sądowi pierwsze sprawozdanie z objęcia nadzoru, nie później niż w ciągu 14 dni od dnia nawiązania kontaktu z podopiecznym, kolejne zaś sprawozdania z przebiegu nadzoru – na żądanie sądu lub w terminach określonych przez sąd. W sprawozdaniu z objęcia nadzoru kurator rodzinny przedstawia diagnozę środowiskową, zamierzenia resocjalizacyjne, metody prowadzenia nadzoru, warunki osobiste i bytowe podopiecznego, zadania do realizacji, prognozę resocjalizacyjną oraz podaje źródła informacji o podopiecznym.W sprawozdaniu z zakończenia nadzoru kurator rodzinny opisuje jego przebieg, ze szczególnym uwzględnieniem realizacji planu pracy z podopiecznym oraz oceny wykonania obowiązków i postawy podopiecznego w okresie nadzoru.
Kurator sygnalizuje jednostkom nadrzędnym organów i instytucji państwowych, organów samorządu terytorialnego oraz organom statutowym stowarzyszeń i organizacji przypadki bezzasadnej odmowy udzielenia kuratorowi sądowemu żądanej pomocy.
Kurator rodzinny, przeprowadzając wywiad środowiskowy, zwany dalej "wywiadem", ustala okoliczności określone przez sąd lub sędziego albo kontroluje sposób wykonywania orzeczenia przez uprawnione podmioty.
Po przeprowadzeniu wywiadu kurator rodzinny:
1) sporządza pisemne sprawozdanie z wywiadu zawierające:
a) imię i nazwisko osoby przeprowadzającej wywiad,
b) opis wykonywanych czynności i stwierdzonych okoliczności wynikających z zarządzenia o przeprowadzeniu wywiadu,
c) datę przeprowadzenia wywiadu,d) podpis osoby przeprowadzającej wywiad;
2) uzupełnia wywiad na polecenie sądu. Kurator rodzinny, do którego sąd zwrócił się o przymusowe odebranie osoby podlegającej władzy rodzicielskiej lub pozostającej pod opieką:
1) powiadamia o terminie swoich czynności osoby, o których mowa w art. 5989 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. Nr 43, poz. 296, ze zm.);
2) żąda, w razie potrzeby, pomocy odpowiednich instytucji, w tym organów opieki społecznej;
3) sporządza do akt sprawy pisemną notatkę z przebiegu tej czynności. Kurator rodzinny, któremu zlecono obecność przy kontaktach rodziców z dziećmi, ustalonych przez sąd opiekuńczy, stawia się w określonym w postanowieniu sądu terminie i miejscu i jest obecny przez cały czas trwania kontaktu, zapewniając, by kontakt ten nie trwał dłużej, niż postanowił sąd. Z każdej obecności przy kontaktach, o których mowa w ust. 1, kurator rodzinny składa sądowi pisemną notatkę.
Oznacza to, iż szkoła ma obowiązek współpracować z kuratorem w zakresie w/w spraw. Natomiast szkoła nie może wymagać ani egzekwować od kuratora realizacji zadań, nie będąc jego pracodawcą. Obie instytucje (szkoła, kurator) powinny współpracować i działać wspólnie na rzecz dobra dziecka, ucznia, wychowanka.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jak przygotować umowę i angaż dla nauczyciela, dla którego przewidziany jest cały etat? Nauczyciel ma pełnić w przedszkolu funkcję pedagoga specjalnego, ale część godzin ma być przeznaczona na prowadzenie zajęć specjalistycznych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci z orzeczeniem lub opinią, zajęcia rewalidacyjne, terapię ręki, metodę Weronikę Sherborne, TUS. Czy nauczyciel może prowadzić te zajęcia w ramach całego etatu pedagoga specjalnego, czy trzeba to rozbić na godziny pedagoga specjalnego i pozostałe godziny przeznaczyć na te dodatkowe zajęcia?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor na pisemny wniosek nauczyciela ma obowiązek uzasadnić pisemnie otrzymany dodatek motywacyjny?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Niepubliczny punkt przedszkolny nie funkcjonował z powodu braku dzieci przez miesiące, a następnie jego działalność została wznowiona. Czy i jak wypełnić dziennik za okres tych dwóch miesięcy?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Kiedy uczeń posiadający orzeczenie o niesprawności intelektualnej w stopniu lekkim klasy trzeciej i szóstej powinien być ponownie przebadany w poradni PPP.? Zadaję to pytanie ponieważ w roku szkolnym 2017/2018 I etap edukacyjny kończy się w klasie IV. Drugi etap kończy się po klasie VIII. Czy orzeczenie np. ucznia klasy VII jest dalej ważne?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Od roku szkolnego 2014/2015 o przydziale dziecka do klasy I szkoły podstawowej decydować ma rok i miesiąc jego urodzenia, pierwszeństwo dając uczniom najmłodszym. Przewidziano również pewne wyjątki, kiedy można odstąpić od podziału dzieci według wieku. Co znaczy ustawowy „szczególnie uzasadniony przypadek”?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe